וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם עב"מים הם אמיתיים? צוות חקירה של נאס"א הגיע למסקנות

עודכן לאחרונה: 2.6.2023 / 13:14

המחקר של סוכנות החלל האמריקאית בנושא עב"מים נחשף השבוע לראשונה לציבור בשידור חי, לפני הגשת הדו"ח הרשמי של צוות החקירה לנושא - כולל מענה מדעי לשאלה: האם יש חיים בכוכבים אחרים?

נאס"א. רויטרס
נאס"א/רויטרס

האם עב"מים הם אמיתיים? יש לא מעט אנשים שטוענים שראו אותם - אבל רוב המקרים אינם מדווחים רשמית בשל הסטיגמה הנלווית למי שמדווח על כאלה, כאילו שפיות דעתו לא עמו. סוכנות החלל האמריקאית דווקא לקחה את הנושא ברצינות, ומינתה צוות בדיקה שעבד במשך שנים וחקר את הנושא, והשבוע הגיש את מסקנותיו, וחשף אותן לראשונה במסיבת עיתונאים משודרת. הצוות, אגב, גם ספג איומים ברשת מקרב קנאים המאמינים כי אכן חייזרים ביקרו בכדור הארץ לקראת הגשת המסקנות.

צוות החקירה המיוחד של נאס"א, בדק את מה שסוכנות החלל האמריקאית מכנה "תופעות משונות בלתי מזוהות", או בשמם היותר עממי - עב"מים (עצמים בלתי מזוהים), למרות שהסוכנות מקפידה על ההבדל במינוח, UAP לעומת UFO. מנהל המדע של נאס"א, דן אוונס הסביר את החקירה בצורך "כדי להחליט האם הם מסכנים את הבטיחות בתעבורת האוויר, ולהבטיח שהשמיים שלנו בטוחים". עוד ציין אוונס כי הצמא לתשובות בתחום הזה מהציבור - גדול.

כלי טיס בלתי-מזוהה שנקלט על ידי מטוס קרב אמריקני. הפנטגון, אתר רשמי
בגלל הריבוי של חובבי קונספירציות ותיאוריות קשר, סיפרו גם חברי צוות החקירה כי הם "זכו" להטרדות ולאיומים/אתר רשמי, הפנטגון

אבל לצמא הזה יש גם צד אפל: בגלל הריבוי של חובבי קונספירציות ותיאוריות קשר, סיפרו גם חברי צוות החקירה כי הם "זכו" להטרדות ולאיומים ברשת לפני חשיפת הממצאים. ברם, לא כל הממצאים של הצוות ייחשפו לציבור, מסבירה ד"ר ניקולה פוקס, בשל אמצעי האיסוף שנעשה בהם שימוש. בניגוד לרעיונות של חובבי הקונספירציות, הסיווג הוא לא בגלל המידע עצמו אלא בגלל האמצעים שבעזרתם הוא נאסף, השייכים לצבא ארצות הברית. "אם מטוס קרב צילום תמונה של פסל החירות, זה יהיה מסווג. לא בגלל התמונה שצילם, אלא בגלל האמצעים שנמצאים על המטוס".

עוד אמרו אנשי הצוות כי התחום סובל מסטיגמה (אולי בגלל התיאוריות על ביקורים של חייזרים), וכי טייסי תעופה אזרחית חוששים לדווח על עב"מים, בשל התיוג החברתי שנלווה לכך, ולכן לטענת צוות המחקר, יש תת דיווח בנושא. אחת המשימות של הצוות הייתה להפחית את הסטיגמה החברתית הקשורה לתחום.

הצוות חקר הן דיווחים שהגיעו מהציבור ותועדו, והן ביצע תצפיות שלו, כאמור, תוך שימוש במערכי תצפית שונים העומדים לרשות הסוכנות, הצבא ועוד. לפי הסוכנות היו עד כה 800 מקרים מתועדים של עצמים מעופפים בלתי מזוהים, אולם לדברי הצוות, רק בין שניים לחמישה אחוזים מהם נחשבים אכן לתופעות בלתי מוסברות. האתגר האמיתי שלהם, אגב, היה לאמת דיווחים מהציבור, והם ניסו למצוא מידע ממקורות נוספים, שיאפשר להם לאשש דיווחים שכאלה.

עוד בוואלה!

האם זו העדות הראשונה לביקור חייזרים בכדור הארץ - שלא שמעתם עליה?

לכתבה המלאה
בווידאו: עב"מים שנצפו בשמיים/צילום: רויטרס

אחד מהדיווחים האלה היה סרטון שצולם לאחרונה בידי קצינים של הצי האמריקאי, שהראו חפץ בלתי מזוהה טס במהירות על רקע המים. ההערכה היא שהחפץ נע במהירות של 64 קמ"ש. הצוות הדגיש שתפקידו לא לחקור אירועים בודדים כמו אלה, אלא לקבוע פרמטרים איך להתייחס מדעית לאירועים שכאלה.

נוסעי טיסת יונייטד איירליינס צפו באוויר בשיגור חללית SpaceX/Nick Leimbach, טוויטר

האמת שם בחוץ

האסטרונאוט והטייס סקוט קלי (שגם ביקר בישראל), שהשתתף גם הוא במסיבת העיתונאים של צוות המחקר, ותחת החגורה שלו יש למעלה מ- 15,000 שעות טיסה וגם שהות ארוכה מאוד בתחנת החלל של למעלה משנה, הסביר שהאטמוספירה והחלל הם סביבה מכילות מאוד לאשליות אופטיות ולמראות מטעים. הוא חלק מהניסיון שלו, כי טייס עמית שלו היה משוכנע שראה עב"מ. שני הטייסים סובבו את המטוסים שלהם וחזרו לחקור. "מסתבר שזה היה בלון צהוב", ציין קלי.

לגבי האפשרות של חיים בכוכבים אחרים, אומרים מדענים מהצוות כי הרעיון נתמך בידי ממצאים שהתקבלו מכמות גדולה של מחקרים על כוכבים בחלל החיצון, ולוח הזמנים האפשרי להתפתחות ציווילציונית. ברם, הסיכויים למציאת חיים תבוניים בכוכבים אחרים במערכת השמש שלנו, אינם סבירים, לדברי הצוות.

שביל החלב. ShutterStock
לגבי האפשרות של חיים בכוכבים אחרים, אומרים מדענים מהצוות כי הרעיון נתמך בידי ממצאים שהתקבלו מכמות גדולה של מחקרים. שביל החלב/ShutterStock

"הגלקסיה לא נגמרת בקצה מערכת השמש שלנו, ומערכת השמש לא נגמרת בקצה האטמוספירה שלנו", העיר ד"ר דיוויד גרינספון, חבר הצוות. דיוויד ספרגל, יושב ראש הצוות, ענה לשאלה מהקהל בנושא - האם נאס"א מצאה עדויות לחיים בכוכבים אחרים:

"אנחנו עכשיו יודעים שיש המון כוכבים שם בחוץ, כך שיש המון פוטנציאל לסביבות תומכות חיים. נאס"א מנסה לענות על השאלה בדרכים שונות - האם אחד מהכוכבים ששם בחוץ יכול לתמוך בחיים תבוניים?"
"עוד לא מצאנו חיים (תבוניים) מחוץ לכדור הארץ עדיין, אבל אנחנו עדיין מחפשים", אומר ספרגל.

  • עוד באותו נושא:
  • חייזרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully