וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחווה של גוגל: מקדישה "דודל" לגילה גולדשטיין, הטרנסית הישראלית הראשונה

עודכן לאחרונה: 4.6.2023 / 7:18

"הייתי מה שרציתי, עכשיו תורכם להיות": גוגל חוגגת את חייה ומורשתה של גילה גולדשטיין, חלוצת קהילת הטרנס בישראל, עם "דודל" שיוצג בדף הבית של מנוע החיפוש לאורך כל היום

הדודל לזכר גילה גולדשטיין. צילום מסך,
ה"דודל" לכבוד גילה גולדשטיין ז"ל/צילום מסך

מחווה לחודש הגאווה: גוגל מקדישה היום (ראשון) גוגל "דודל" (Doodle) לגילה גולדשטיין ז"ל, לציון 20 שנים מאז קיבלה את פרס יקירת קהילת הלהט"ב על מעמדה החלוצי כראשונת הנשים הטרנסיות בישראל ועל מאבקה לשיוויון עבור הקהילה למרות הדחייה, הרדיפות והתלאות הרבות שחוותה.

הדודל של גולדשטיין, שיחליף את הלוגו של מנוע החיפוש בישראל לאורך כל היום, הוא צילום של פסל מעשה ידיה של האמנית ג'ני קירשטיין מירושלים, שמציג את דמותה של גולדשטיין על רקע בנייני הבאוהאוס האייקוניים של ת"א, מקושטים בדגלי ישראל וגאווה. חתולי הרחוב שגילה הצילה והכלבים שגידלה לאורך חייה מרכיבים את לוגו גוגל כמחווה לחיבתה הרבה לחיות. מוטיבים נוספים בגוגל לקוחים מעולם הבמה שגולדשטיין אהבה מאוד: מיקרופון, פנס במה וקליפר, שכן לאורך השנים גילה הקליטה שירים, שיחקה בסרטים והופיעה כרקדנית קברט בארץ ובאירופה.

גולדשטיין היא האישה הטרנסית הישראלית הראשונה שזוכה לדודל. בין הנשים הטרנסיות הנוספות שזכו לכבוד: מארשה פי ג'ונסון, ממנהיגות מהומות סטונוול בניו יורק שהתניעו את התנועה לשחרור הלהט"ב בארה"ב; עורכת הדין ופעילת זכויות הלהט"ב הברזילאית ג'ניינה דוטרה והציירת הדנית לילי אלבה, שהיוותה השראה לסרט "הנערה הדנית".

גילה גולדשטיין. אביב חופי
גילה גולדשטיין ז"ל, אחת מחלוצות הטרנסג'נדריות בישראל/אביב חופי

ברק רגב, מנכ"ל גוגל בישראל: "השנה, יותר מתמיד, גוגל נרגשת לעמוד לצד הקהילה הגאה בישראל ולחגוג את מורשתה של גילה גולדשטיין ז"ל בעמוד הבית שלנו עם Google Doodle לזכרה. גולדשטיין הייתה פעילה אמיצה, לוחמת זכויות ומנהיגה שהצעידה את הנראות והקבלה של קהילת הלהט"ב הישראלית והיום, חמש וחצי שנים לאחר פטירתה, אנחנו אומרים לה תודה".

לינור אברג'יל, מנכ"לית 'טרנסיות ישראל' וחברה קרובה של גולדשטיין: "גילה גולדשטיין הייתה האמא הרוחנית של נשים טרנסיות רבות בישראל. לא מובן מאליו שגוגל תשים זרקור על אישה טרנסית שהודרה לשוליים כי סירבה לחיות לפי תכתיבי החברה. הקהילה הטרנסית וכלל החברה הלהט"בית בישראל התקדמה מאוד בזכות האבן שהניחה גילה, בין היסודות של עושי ההיסטוריה הלהט"בית".

עומר אלעד, מנכ"ל 'פרויקט גילה להעצמה טרנסית': "הערכים שגילה גולדשטיין והקהילה הטרנסית מייצגות - שוויון וסולידריות חברתית - נמצאים כיום תחת מתקפה חסרת תקדים בארץ ובעולם, מה שהופך את המחווה של גוגל לגילה ולקהילה חשובה במיוחד. זו זכות בסיסית לחיות בביטחון ובכבוד כאנשים על הקשת הטרנסית ונמשיך להיאבק עבור חופש מגדרי לכולנו".

עוד על גילה גולדשטיין

גולדשטיין נולדה ב-18 בדצמבר 1947 בטורינו, איטליה. בגיל צעיר היא ומשפחתה עלו לחיפה. בשנות ה-60 הפכה גולדשטיין לישראלית הראשונה שעברה תהליך להתאמה מגדרית באופן רשמי. בשנות ה-70, גולדשטיין עזרה לייסד את האגודה, ארגון זכויות הלהט"ב הראשון בישראל. לצד עבודתה בזנות, הופיעה גם כרקדנית וזמרת בברים בת"א כמו "אלנבי 58". במהלך שנות ה-90 הקליטה מספר שירים מקוריים והנחתה תכנית רדיו שבועית.

בשנת 2003 זכתה גולדשטיין בפרס יקירת הקהילה. ב-2005 זכתה בפרס שחקנית המשנה בפסטיבל הקולנוע הלהט"בי במיאמי. ב-2010 פורסם הסרט התיעודי אודותיה 'זאת גילה זאת אני' של אלון ויינשטוק. דמותה ותרומתה של גולדשטיין היוו השראה להקמת פרויקט גילה להעצמה טרנסית ב-2011.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully