וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיאוריית "אדם וחווה": הקטבים המגנטיים של כדור הארץ יתהפכו ויביאו לאסון קטסטרופלי

עודכן לאחרונה: 13.2.2024 / 12:43

תיאוריית "אדם וחווה" תופסת תאוצה בטיקטוק, לפיה כל 6,500 שנה מכה אסון בסדר גודל של "המבול" המקראי בכדור הארץ. האם זה נכון?

התיאוריה על "אדם וחוה" שה-CIA אסר לפרסם/Flamin Dragon

תיאוריית הקונספירציה המכונה "אדם וחווה" מופצת מחדש לאחרונה בטיקטוק בעקבות פודקאסט של ג'ו רוגן, לפיה כל 6,500 שנה מכה אסון גדול בכדור הארץ. אז תחילה נרגיע - מדובר בתיאוריה שקרית וחסרת בסיס שטוענת ללא כל ראיה שאקלים כדור הארץ עומד להשתנות באופן דרמטי עקב שינויים בשדות המגנטיים של כדור הארץ, אבל יש רבים שמאמינים לה.

הפודקאסט של ג'ו רוגן הוליד לאחרונה סדרת סרטוני טיקטוק ויראליים שמקדמים את התיאוריה המוזרה על שינויי אקלים, שפורסמה לראשונה בספר שטען גם שישו חי בהודו במשך 18 שנים ונחטף על ידי חייזרים לאחר צליבתו - כדי שתבינו את רמת האמינות. בפרק של הפודקאסט Joe Rogan Experience ששודר ב-18 בינואר הוצג ראיון עם היוטיובר ו"החוקר" ג'ימי קורסטי. רוגן העלה את "תיאוריית אדם וחוה", רעיון חסר בסיס שפורט לראשונה ב""סיפור אדם וחווה", ספר שנכתב ב-1965 על ידי צ'אן תומאס, מהנדס חשמל שגם טען שהוא מדיום.

תומאס - שעל פי הדיווחים עבד בעבר בחיל האוויר האמריקני - טען בספר שפורסם בחלקו על ידי ה-CIA ב-2013 שהקטבים המגנטיים של כדור הארץ מתהפכים כל כמה אלפי שנים ב-90 מעלות - וזו הסיבה שתרבויות עתיקות שונות נמחקו. השינויים בקטבים המגנטים יביאו, לדבריו, למזג אוויר אפוקליפטי. תומאס טען שהמבול הראשון קרה בתקופת אדם וחווה, השני קרה בזמן נח והתיבה - ושהשלישי מתקרב אלינו.

למרות שעד לא מזמן זו הייתה תיאוריית קונספירציה מינורית ביותר, היא עשתה את דרכה לפודקאסט הפוםלארי של רוגן בינואר, שם הוא שאל את אורחו, קורסטי: "צפיתי בסרטון של 'אדם וחוה' הבוקר. כמה מזה מוסכם? יכול להיות מצב שבו הקטבים המגנטיים באמת משתנים?". קורסטי, מגיש The Bright Insight, טען בתגובה שהתיאוריה היא למעשה "מדע מוכח" והצביע על עבודתו של תומאס.

קורסטי הסביר את הרעיון וטען שפירושם של חילופי הקוטבים המגנטיים הוא "שכדור הארץ בעצם יעמוד במקום, השמש תישאר באותה נקודה ותגרום לחימום יתר כפי שמעולם לא חווינו. הרוח והמים ימשיכו עם המומנטום כי הרוח נעה במהירות של 1,609 קילומטרים לשעה בערך בקו המשווה, אז התיאוריה היא שכאשר האירוע הזה יקרה, זה יהיה קטקליזמי". הוא הוסיף שמקרה כזה עשוי להביא לתופעות מזג אוויר קיצוניות כמו צונאמי, "זה קורה במחזורים של 6,500 שנים, היפוך של 90 מעלות, אבל שישה ימים לאחר מכן, בסביבות היום השביעי, זה מתקן את עצמו".

"זה לא אומר שאנחנו לא מזהמים, אנחנו בהחלט מזהמים, וזה לא אומר שאנחנו לא צריכים להשתפר, אנחנו בהחלט צריכים, אבל אם הקטבים המגנטיים עשויים להשתנות ואנחנו עלולים להיפגע על ידי סלע ענק מהחלל - עלולות להיות לנו בעיות גדולות יותר", אמר רוגן.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

ההסבר המלא מהפודקאסט:

"אין שום הוכחה, שום מדע ושום פיזיקה"

עמותת Media Matters for America דיווחה שהתיאוריה, כולל קטעים מהראיון, צברו למעלה מ-20 מיליון צפיות בטיקטוק בחצי שנה, מבלי לציין שמדובר בשטויות טהורות. מומחים אומרים שאין שום הוכחה שתגבה את התיאוריה הזו. כפי שאמר מרטין מלנצ'אק, מדען מחקר בכיר במרכז המחקר של נאס"א, ל-The Verge: "טענות יוצאות דופן דורשות הוכחה יוצאת דופן. אין שום הוכחה, שום מדע ושום פיזיקה מאחורי אף אחת מהטענות על שינוי השדה המגנטי הקשור לשינויי האקלים". הוא הוסיף ואמר שאם ה"מהפך" הזה מתרחש כל 6,500 שנה, "בוודאי היינו רואים את זה" בגלל כמות האנרגיה הנדרשת כדי לחולל שינוי שכזה.

גם בלוג באתר של נאס"א טוען: "אין שום הוכחה לכך שהאקלים של כדור הארץ הושפע משמעותית משלושת השינויים בשדה המגנטי, וגם לא מכל אירוע שכזה לפחות ב-2.8 מיליון השנים האחרונות".

גם המאובנים לא מראים שהיפוכי קוטב משמעותיים גרמו לשינויים גדולים - בטח שלא לאירועי יום הדין, כמו "המבול" המקראי.

אז מה בכל זאת יקרה ומתי?

אז מתי בכל זאת זה יקרה? הרושם שהתקבל מסרטוני הטיקטוק הוא שהשינוי הזה יתרחש במהירות, אבל המדענים חולקים על כך. נאס"א מציינת שהקטבים המגנטיים של כדור הארץ התהפכו 183 פעמים ב-83 מיליון השנים האחרונות, ולפחות כמה מאות פעמים ב-160 מיליון השנים האחרונות. לא ברור מתי יכול לקרות הבא, אבל הם מתרחשים במשך מאות עד אלפי שנים - ולא בן לילה.

למדענים אין שום סיבה לחשוב שהיפוך קוטב פתאומי מתקרב. הקטבים המגנטיים של כדור הארץ אכן משתנים והקטבים הצפוניים והדרומיים המגנטיים משתנים עם הזמן. הם יכולים גם לשנות מיקומים, לפי נאס"א, אבל הכל קורה בתהליך הדרגתי. התהפכויות של הקוטב המגנטי הן אמיתיות ומתרחשות אחת ל-200,000 עד 300,000 שנים, אם כי ככל הנראה מדובר בסביבות 800,000 שנים מאז הפעם האחרונה שזה קרה. נאס"א הסבירה: "מכיוון שהכוחות שיוצרים את השדה המגנטי שלנו משתנים כל הזמן, השדה עצמו נמצא גם הוא בשטף מתמשך, עוצמתו גדלה ופוחתת עם הזמן. זה גורם למיקום של הקוטב הצפוני והדרומי המגנטי של כדור הארץ לזוז בהדרגה ואפילו להפוך מיקומים לחלוטין כל 300,000 שנה בערך". "יש מעט מאוד עדויות מדעיות קטנות לכל קשר משמעותי בין הקטבים המגנטיים הנסחפים של כדור הארץ לאקלים", סיכמה נאס"א.

כדי שהכוכב "יתהפך", יצטרכו להפעיל עליו כמה גורמים פיזיים. כרגע, אין מספיק אנרגיה באטמוספירה העליונה של כדור הארץ למשהו כזה. האוויר גם אינו מכיל ברזל ולכן אין מנגנון פיזי ידוע המסוגל לחבר את תנאי מזג האוויר על פני כדור הארץ עם זרמים אלקטרומגנטיים בחלל. בנוסף, אינטראקציות אלקטרומגנטיות משפיעות רק על היונוספירה של כדור הארץ - המתחילה בגובה של 60-90 ק"מ מפני כדור הארץ, ומסתיימת בגובה של מעל 500 ק"מ. הן לא משפיעות על מזג האוויר והאקלים על פני השטח.

דיווח ב-Berkeley News מ-2014 אמר שגם אם השדות המגנטיים אכן מתחלפים ויתחלפו לאורך חייו של אדם, זה לא יגרום לאסון גדול - אל רק לנזק לרשתות חשמל. כלומר, במקרה כזה אנחנו עשויים להיות בסיכון גבוה יותר להתלקחויות סולאריות עם שדה מגנטי מוחלש, שעלול לשבש תשתית חשמלית, רשתות חשמל ולוויינים. אולם, כפי שכבר ציינו, עדויות מאובנים לא מראות שום אירוע הכחדה משמעותי שנגרם מההתהפכויות - וגם התיעוד הגיאולוגי לא מראה על עלייה בפעילות של התפרצויות געשיות ורעידות אדמה.

"אמנם הוא לא נכתב כדי לספק הסבר חלופי לשינויי האקלים, אבל סיפור אדם וחוה מספק מסגרת לפירוש השפעותייהם מחוץ להסבר אנתרופוגני (שמקורו בפעולות האדם ובהשפעותיהן על הטבע). הנרטיב הזה, שמעביר את האשמה הרחק מכלכלת דלק המאובנים שלנו אל כוחות פלנטריים מעבר לשליטת האדם, יכולה לשמש בסיס למידע מוטעה ופייק ניוז", אמרו ב-Media Matters, "בעבר, מסלול כדור הארץ, השמש והקרניים הקוסמיות שימשו כולם באופן דומה כדי לספק הסברים חלופיים לשינויי האקלים. יש הסכמה מדעית מוחצת ששינויי האקלים נגרמים משריפת דלקים מאובנים. הדרך היחידה למנוע את ההשפעות החברתיות, הפוליטיות והאקולוגיות המתגברות של שינויי האקלים היא על ידי הפסקת השימוש בדלק מאובנים".

הויראליות שלה זכו הסרטונים העלתה שאלות לגבי האופן שבו ניתן להשתמש בפלטפורמת טיקטוק להעברת מידע שגוי. Media Matters קראה ל"טיקטוק" לאכוף את מדיניות המידע השגוי שלה בנושא האקלים ול"ספוטיפיי" לשקול אם מידע מוטעה בפלטפורמה "שווה את הרווח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully