וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

54 שנים למזל"ט הישראלי: "מדינת ישראל חייבת לו רבות"

שבתאי בריל, ממציא המזל"ט, הרצה מפני קבוצת בני נוער מתנועת הצופים ממודיעין במתחם בית דיור המוגן "פאלאס מודיעין" (שבו הוא מתגורר כיום). מנכ"ל פאלאס מודיעין יגאל אורן: "שינה את שדה הקרב של חיל האוויר"

קבוצת בני נוער מתנועת הצופים ממודיעין, 
במרכז (יושב) שבתאי בריל בבית דיור המוגן פאלאס מודיעין. יחצ,
קבוצת בני נוער מתנועת הצופים ממודיעין, במרכז (יושב) שבתאי בריל בבית דיור המוגן פאלאס מודיעין/יחצ

שבתאי בריל, שהגה ופיתח את המזל"ט הראשון בישראל, דיבר אתמול בהרצאה מפני בני נוער משבט יובל מתנועת הצופים ממודיעין, לרגל ציון יום ההולדת ה-54 שנים לכלי הטייס שהזניק את היכולת המודיעין של ישראל. ההרצאה התקיימה בבית הדיור המוגן "פאלאס מודיעין" מקבוצת עזריאלי שבו שבתאי מתגורר כיום.

ביולי 1969, בתקופת מלחמת ההתשה בתעלת סואץ, הציג בריל לראשונה פיתוח של כלי טייס בלתי מיואש שיאפשר לכוחות צה"ל לצפות בצבא המצרי באזור תעלת סואץ וזאת לאחר שהמצרים הקימו סוללת אפר גבוה שמנע מכוחות הצה"ל את שדה הראייה לצפות במתרחש מעבר לתעלת המצרי. באותו חודש נערך הניסוי הראשון עליו פיקד בריל, ובמסגרתו המזל"ט הצליח לצלם עשרות צילומים באיכות טובה באזור תעלת סואץ. חודשים אחדים לאחר מכן בוצע ניסוי נוסף שבמסגרתו בוצעו ע"י המזל"ט צילומים מעבר לגבול הירדני.

שבתאי ציין בהרצאתו: "לצערי, בשנת 1971 היחידה הטכנולוגית במודיעין החליטה לסגור את פרויקט המזל"ט ולפתח טיסן חדש כבד יותר, הפרויקט נסגר ורק אחרי מלחמת יום כיפור חידש צה"ל את פיתוח המזל"ט. אם לא היה נעצר, תוצאות מלחמת יום כיפור יכלו להיות שונות לאור החשיבות המודיעינית של הפעלת המזל"ט בתקופה שלפני מלחמת יום כיפור".

יגאל אורן, מנכ"ל פאלאס מודיעין, ציין בתום ההרצאה: "מדינת ישראל חייבת רבות לשבתאי בריל על פיתוח המזל"ט ששינה את שדה הקרב של חייל האוויר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully