וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפל רוצה בעלות על תפוחים - גם בישראל

22.6.2023 / 15:20

על פי רישומים של ארגון הקניין הרוחני העולמי, אפל הגישה בקשות בתריסר מדינות, ביניהן ישראל, להעניק לה זכויות על הדימוי הגרפי של הפרי הנפוץ עצמו

אפל. רויטרס
אפל/רויטרס

לפני כמה וכמה שנים, ניסתה מיקרוסופט לדרוש זכויות משפטיות בארצות הברית על המושג "חלון" במטרה להגן על המותג "ווינדוס" שלה. מיקרוסופט נזרקה מכל המדרגות, כאשר השופט הודיע לה שהיא לא יכולה לדרוש זכויות על מילה במילון... כעת נראה שאפל מנסה לעשות מהלך דומה, בהשתלטות קניין רוחני על הדמות הגרפית של תפוחים, הפרי.

איגוד מגדלי הפירות של שווייץ הוא ארגון בן 111 שנים. הסמל שלו, במשך למעלה ממאה שנה הוא תפוח אדום שעליו צלב לבן, שילוב של הדגל הלאומי ואחד הפירות הנפוצים. כעת הארגון הוותיק והגדול ביותר של החקלאים בשווייץ מודאג שמא יצטרך לשנות את הסמל שלו - בגלל אפל, שמנסה להשיג זכויות קניין רוחני על הדימוי הגרפי של תפוחים באשר הם, ולא רק סמל התפוח הנגוס המזוהה עמה.

"אנחנו לא מבינים את זה. זה לא שהם מנסים להגן על סמל התפוח הנגוס שלהם", אומר מנהל איגוד מגדלי הפירות ג'ימי מרייאטוז ל-WIRED . "המטרה שלהם היא להפוך לבעלי הזכויות על הדמות של תפוחים אמיתיים, שבשבילנו, זה משהו אוניברסלי... וצריך להיות בשימוש חופשי לכולם".

אפל לוגו. ShutterStock
"המטרה שלהם היא להפוך לבעלי הזכויות על הדמות של תפוחים אמיתיים, שבשבילנו, זה משהו אוניברסלי..."/ShutterStock

לפי איגוד הקניין הרוחני העולמי WIPO, אפל הגישה בקשות דומות אצל כתריסר רשמי קניין רוחני במדינות שונות ברחבי העולם, ביניהן ישראל, במידות משתנות של הצלחה. אפל הגישה בקשת זכויות על תפוחים בין השאר ביפן, טורקיה, ישראל וארמניה. המהלך המשפטי של הוא חלק ממגמה עולמית בקניין רוחני, המעודדת תאגידים גדולים להשתלט בצורה דורסנית על סימנים מסחריים שאין להם ממש צורך בהם.

הניסיון להשתלט על התפוח כסימן מסחרי בשווייץ החל עוד ב-2017. אפל הגישה בקשה לרשות השוויצרית לקניין רוחני, לקבל זכויות יוצרים על איור של של תפוח מזן סמית' בשחור ולבן - התפוח הירוק הנפוץ.

הרשות נענתה חלקית לבקשה, באומרה שאפל יכולה לקבל רק זכויות בהקשרים מסויימים, וציטטה עיקרון חוקי המגדיר תמונות גנריות של סחורות נפוצות כמו תפוחים, כדימויים בבעלות הציבור. אפל ערערה על ההחלטה, והמקרה כרגע עבר לבתי המשפט שם.

אפל לא השיבה לבקשת WIRED לתגובה.

  • עוד באותו נושא:
  • אפל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully