וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך ומתי הפך הכישלון לתופעה מובילה בעולמות הפיתוח?

שלג שפלטר, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

27.6.2023 / 9:48

תרבות ה-Fuck Up צברה תאוצה בשנים שלאחר הקורונה, ולנושא שיחה כמעט בכל כנס מקצועי של מתכנתי DevOps. למה זה קורה, ומה אפשר ללמוד מזה?

איש עסקים מאוכזב. ShutterStock
חוץ מטעויות שעדיף היה להימנע מהן, וטעויות שאפשר היה ללמוד מהן, יש טעויות שפשוט שווה לדבר עליהן/ShutterStock

כששמעתי לראשונה את המשפט "טעות בין הכיסא למקלדת", לקח לי כמה רגעים להבין במה מדובר, ולמה מאשימים בשגיאה את השולחן, הכבלים, המחשב והאוויר שבין הכיסא למקלדת. כבר נכתב במספר הזדמנויות על איך הבנק מנסה להימנע מתקלות (בנות הדודות של הטעויות) וללמוד מהן - אבל יש כמה כישלונות מסוג אחר, שהם בליגה משלהם.

אז איך תקלות וטעויות הופכות למשהו שכדאי להתייחס אליו, ומה התועלת בלדבר עליהן כל כך הרבה?

טעויות מהסוג השלישי

חוץ מטעויות שעדיף היה להימנע מהן, וטעויות שאפשר היה ללמוד מהן, יש טעויות שפשוט שווה לדבר עליהן. זה לא בהכרח אומר שהן ענקיות במיוחד, או אפילו שהן גרמו נזק כלשהו, אבל הן פשוט מהסוג שהוא מספיק מעניין כדי שאחרים ירצו לשמוע עליהן.

חשוב להדגיש שכנסי טעויות הן דבר די שכיח, ואנשים ממגוון תחומים נוהגים להרצות על הכישלונות שלהם. ירדן ג'רבי הרצתה על הטעויות שלה במפגש שהתרחש ב-2016, פאונדרים הרצו ב-AWS Summit בחודש שעבר על טעויות שעשו בתחילת הדרך ועוד. אפילו אצלנו בטכנולוגית דובר הרבה על כישלונות, למשל באירוע ה-PMOscar שנתן מקום של כבוד לכישלון המפואר ביותר, לצד אירועי ה-Fuck Up Tech שנתנו מקום למנהלים לדבר על הכישלונות שלהם.

רגינה וולושין מהמחלקה שלי נבחרה להרצות על טעות כזאת בכנס KubeDay, הכנס הראשון שארגון CNCF העולמי, שאחראי לפרויקטים בעולם ה-CloudNative (שהידוע בהם הוא Kubernetes) מארגן בישראל.

עובד בחברת מחשבים. ShutterStock
בעולמות ה-DevOps שמקדש שינויים מהירים תוך שמירה על יציבות, טעויות הן לפעמים חלק ממסלול הלמידה/ShutterStock

מה חדש בעולם הכישלון?

חוגי ה-DevOps בארץ התחילו לחזור השנה לטרנד הכישלונות, אחרי שנה שעברה שהייתה בסימן החזרה מהקורונה. מ-MeetUps של כישלונות ב-DevOps, ועד כנס ענק של קהילת ה-DevOps - עוד ועוד מקדישים זמן נרחב לעיסוק בטעויות. כנס ה-DevOps הגדול בארץ מנצל את העיתוי המיוחד שלו סמוך להלוואין כדי לחלוק צ'יזבטים וסיפורי אימה מהתחום. בקיצור, בכל כנס מהתחום שתלכו אליו השנה - כנראה שתתקלו גם בהרצאה על פשלות מקצועיות.

סיפורי טעויות הם בדרך כלל מעניינים יותר, מצחיקים יותר ואולי גם מעוררים יותר השראה והזדהות מסיפורי ה"הצליח לי הכל על הפעם הראשונה באופן מושלם". בעולמות ה-DevOps שמקדש שינויים מהירים תוך שמירה על יציבות, טעויות הן לפעמים חלק ממסלול הלמידה - אבל לא בהכרח משהו ששיתפו בעבר, ולכן משמח לראות אירועים כאלו.

בטכנולוגית עובדים עם מגוון טכנולוגיות, וכולן, כמעט ללא יוצא מן הכלל, מתעדכנות באופן תדיר ומוחלפות בידי כאלו אחרות וחדשות. מיטאפים וכנסים מאפשרים להתעדכן ולשמוע סיפורים של אחרים. חלק מהכנסים האלו הם גם וירטואליים, וניתן לשמוע הקלטות של ההרצאות גם אחרי שהאירוע הסתיים. במחלקה שאני נמצא בה, הנדסת תוכנה, אנחנו אחראים על מוצרים רבים - מענן ציבורי ועד OpenShift ו-Jira (רק חלק קטן מהמוצרים), והמפגשים האלו חשובים כדי להכיר את החידושים ולשמוע (ולהשמיע) על האתגרים בתחום.

הטעות הפרטית שלי

באחת העבודות הקודמות שלי, אני זוכר את הרגע שבין הלחיצה על ה-Enter ועד ההבנה שאני בשרת הלא נכון. זו הייתה טעות קלאסית שבין הכיסא למקלדת, אבל לא מאוד מעניינת. מאז התברכתי בכמה כישלונות מפוארים אחרים ששווה היה לדבר עליהם - אם היה אפשר למצוא MeetUp כישלונות עם מקום פנוי בימינו.

הכותב הוא DevOps במחלקת הנדסת תוכנה, הטכנולוגית, בנק הפועלים

שלג שפלטר, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully