וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבעות זוהרות: טלסקופ החלל ג'יימס ווב מספק מרהיב של כוכב שבתאי

3.7.2023 / 13:31

ווב לאחרונה לוקח הפסקה מחקר החלל העמוק, והחליט להביט לחצר הקרובה שלנו: טלסקופ החלל החדיש והעצמתי צילם תמונות מרהיבות של שבתאי, כאשר ענק הגז מופיע בהם כאפל והטבעות המפורסמות שלו זוהרות באפלת החלל

כוכב שבתאי עפי שצולם ע"י טלסקופ החלל ווב. ASA, ESA, CSA, STScI, M. Tiscareno (SETI Institute), M. Hedman (University of Idaho), M. El Moutamid (Cornell University), M. Showalter (SETI Institute), L. Fletcher (University of Leicester), H. Hammel (AURA); image processing by J. DePasquale (STScI),
כוכב שבתאי עפי שצולם ע"י טלסקופ החלל ווב/ASA, ESA, CSA, STScI, M. Tiscareno (SETI Institute), M. Hedman (University of Idaho), M. El Moutamid (Cornell University), M. Showalter (SETI Institute), L. Fletcher (University of Leicester), H. Hammel (AURA); image processing by J. DePasquale (STScI)

השבוע טלסקופ החלל ווב עשה אתנחתא מהתצפיות המאתגרות שלו לעומקי החלל, ונתן מנוחה ל-"עיניים" שלו והתמקד באובייקט קרוב הרבה יותר: שבתאי. ווב צילם את שבתאי וטבעותיו המפורסמות, עם התקני האינפרא אדום שלום, והוציא כרגיל, תמונות מרהיבות שכמובן גם מעלות שאלות חדשות לחוקרי החלל.

בצילומי האינפרא אדום של ווב, שבתאי עצמו נראה כהה, בשל גז המתאן שנמצא על פניו וסופג את האור המגיע מהשמש, אולם טבעות הקרח שלו שמחזירות את אור השמש, מופיעות בבהירות רבה, כמעט זוהרות ויוצרות את התמונה הלא שגרתית של הכוכב.

התמונה הנ"ל צולמה במסגרת תוכנית 1247, הכוללת כמה תצפיות עומק על שבתאי, ונועדה לבחון את היכולת של ווב לזהות ירחים חיוורים המקיפים את הכוכב וטבעותיו הזוהרות. ירחים חדשים שיתגלו יכולים לעזור למדענים להבין טוב יותר את המערכת הפלנטרית של שבתאי, כמו גם את ההיסטוריה של הכוכב.

בווידאו: נאס"א פרסמה תמונות ראשונות מטלסקופ החלל ג'יימס ווב/נאס"א

בתמונה ניתן לראות את הטבעות, לצד כמה מהירחים שלו: דיון, אנקלדוס וטטיס. תצפיות נוספות אפשרו למדענים של ווב לצפות בטבעות החיוורות יותר של הכוכב שלא נראות בתמונה כולל טבעות G ו-E הדקות יותר.

רק נזכיר, שהטבעות של שבתאי עשויות משברי סלעים וקרח בגדלים שונים, החל בגודל של גרגיר חול ועד כמה שהם בגודל של הרים על כדור הארץ. לפני כשבועיים גילו חוקרים עדויות לקיומו של זרחן על אנקלדוס, אחד מירחי שבתאי כשזרחן הוא אחת מאבני הבניין הדרושות לקיומם של חיים, בצילומים שעשתה החללית קאסיני הוותיקה שצילמה את הכוכב מקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully