וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נטיית ציר כדור הארץ השתנתה ולא תנחשו את הסיבה

עודכן לאחרונה: 18.7.2023 / 11:08

פעילי איכות הסביבה כל הזמן מזהירים מפני ההשפעה המזיקות שיש לבני אדם על כדור הארץ, אבל הנה השפעה שלא חשבו עליה: פעולה שאנחנו עושים באופן שגרתי גרמה לציר כדור הארץ לנטות בעשורים האחרונים - והנה הסיבה

כדור הארץ מהחלל - כפי שצולם ע"י נאס"א. 24K-Production, ShutterStock
כדור הארץ מהחלל - כפי שצולם ע"י נאס"א/ShutterStock, 24K-Production

לשאיבת מי תהום יש כנראה יותר עוצמה והשפעה על כדור הארץ משחשבנו. מחקר חדש מגלה כי ציר כדור הארץ נטה בכ-80 ס"מ כתוצאה משאיבת מי תהום, וזה שווה לעליה של בערך עשירית הס"מ בפני הים בכל הכדור. "ציר הסיבוב של כדור הארץ למעשה משתנה באופן תדיר", אומר קי וואן סיאו גיאופיזיקה באוניברסיטה הלאומית בסיאול ומוביל המחקר. "המחקר שלנו מראה שבין שאר הגורמים משני האקלים, השינויים בפיזור של מי התהום, למעשה יש השפעה עמוקה על התזוזה בציר כדור הארץ", מסביר הגיאופיזיקאי הדרום קוריאני.

מאחר וכדור הארץ נע על ציר סיבובי, חלוקת המים על הכוכב משפיעה על פיזור המאסה שלו. "זה כמו להוסיף משקל לסביבון", מסביר החוקר.

"כדור הארץ מסתובב מעט שונה כאשר יש תנועה של המים בתוכו". המחקר הדרום קוריאני מתבסס על מחקר של נאס"א מ-2016, שהעיר את המודעות לעובדה ששינוי בפיזור מי התהום יכול לשנות את תנועת הסיבוב על ציר. המחקר החדש מנסה לדייק את המחקר הקודם ולתת לנו מספרים של ממש.

המחקר, שפורסם בבטאון Geophysical Research Letters כולל מידע מ-1993 ועד 2010, ומראה כיצד שיאבה של 2,150 גיגהטון של מי תהום גרמה לשינוי ציר כדור הארץ בערך ב-80 ס"מ (31.5 אינץ'). שאיבת מי התהום היא בעיקר לשימוש כמי שתיה ורחצה עבורנו וכמובן, לחקלאות. חלק מהמים בסופו של דבר מגיעים לאוקיינוסים.

  • עוד באותו נושא:
  • כדור הארץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully