וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ה-AI יגרום לקיצור שבוע העבודה?

זאב בראל, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

18.7.2023 / 9:48

חוששים לאבד את העבודה בגלל מוצרי הבינה המלאכותית? יש דווקא כמה השערות יותר אופטימיות לגבי עתיד התעסוקה שלכם

שני גברים ושתי נשים במשרד. ShutterStock
קיצור שבוע העבודה נשמע כמו דיל טוב? בואו נבדוק את הפרטים/ShutterStock

אחד הדברים שהולכים לקרות בעתיד הקרוב בזכות השתכללות טכנולוגיות הבינה המלאכותית (AI), הוא קיצור שבוע העבודה. בדיוק כפי שהקורונה הביאה את העבודה מרחוק, כך יביאו הבוטים בשורה סביב כמות השעות מהיום בהן אנחנו מבלים בעבודה. נשמע כמו דיל טוב? בואו נבדוק את הפרטים.

את האמירה הנבואית לגבי צמצום זמן המסך היומי שלנו בעבודה בעקבות השתכללות הבינה המלאכותית ניתן לייחס למלי אלקובי, הנציגה הישראלית של התנועה הגלובלית לקיצור שבוע העבודה. את דבריה שמעתי בוובינר בנושא פרודוקטיביות בעולם העבודה החדש, בצל התפתחויות כלי ה-AI והסייבר.

איך מגיבים העובדים לכלי ה-AI?

בחודשים האחרונים אנחנו מתחילים לחוש את השפעת ה-AI על העבודה שלנו בטכנולוגית, ולהבין בהדרגה את המשמעויות השונות. התגובות מצד העובדים לכלי ה-AI החדישים המשתלבים בעולם העבודה נחלקות לשלושה סוגים:

• המתלהבים
אלו שמנסים לעבוד איתם, ומבינים שזו מהפכה שתשנה את עולמם ותחסוך להם עבודה
• המסתייגים
"זה נחמד, אבל לא מדויק - ויש המון טעויות"
• המפחדים
אלו שחוששים שהטכנולוגיה תחליף אותם, ולכן לא משתפים פעולה

עובדת מבוגרת מוקפת בעובדים צעירים במשרד. ShutterStock
ככל שהטכנולוגיה משתכללת, הפרודוקטיביות דווקא עולה/ShutterStock

הטרנדים האחרונים בשוק העבודה

בסקירה של הפורום הכלכלי העולמי מחודש מאי השנה, הוצגו שלושה טרנדים עיקריים בשוק העבודה. הראשון - ירידה מסוימת בהיצע המשרות. עד שנת 2027 צפויות להיווצר 69 מיליון משרות חדשות, אבל 83 מיליון משרות צפויות להעלם עד אז. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שהמאזן הזה שלילי. עם זאת, בעקבותיו גם נוצר צורך דחוף של האנושות להסתגל לשינויים בעולם העבודה. מי שלא יעשה זאת - יתייתר.

הטרנד השני שהוצג בפורום הראה כי ארגונים רבים לא מחכים, והחלו להציג את נושא ה-AI בראש סדר העדיפויות שלהם. הטרנד השלישי והמעניין ביותר מהם הוא עיקרון גיוס העובדים החדש, שהולך להשתנות. מאחר וכל תפקיד בעתיד לא יהיה מבוסס אך ורק על מיומנויות מסוימות וניסיון בהן, הדירקטיבה תשתנה לPeople, not jobs"-". כלומר, עובדים יגויסו על פי תכונות קריטיות בעולם העבודה החדש, ולא על פי צרכי התפקיד כיום. את חלק מהתכונות אתם ודאי כבר יכולים לנחש: עבודת צוות, יכולת לימוד, סקרנות, גמישות ושאיפה לחדשנות.

אם כך, מהן עשרת המיומנויות הקריטיות בעולם העבודה החדש?

• חשיבה אנליטית
• יצירתיות
• גמישות ואג'יליות
• יכולת למידה והנעה עצמית
• סקרנות וחדוות למידה
• גישה טכנולוגית
• ירידה לפרטים
• תקשורת בין אישית
• מנהיגות והשפעה על הסביבה
• Quality Control

ההבדל הבין-דורי מכה שנית

בסקר מקיף של חברת Glassdoor, המנטרת מגמות בעולם העבודה בהתבסס על תרומות מגולשים, עולים הבדלים מסוימים בין דור ה-Y (גילאי 27-42) לבני דור ה-Z (מתחת ל-27).

אמנם סביבת העבודה חשובה לשניהם, אבל לדור ה-Z חשובה יותר הגמישות בשעות העבודה, שכר גבוה, חברה אנושית ושהעבודה לא תהיה קשה מדי. בני ובנות דור ה-Z לא רוצים שהעבודה תהיה מרכז חייהם. חשובים להם איזון בית-עבודה, והיכולת להתנתק בזמנם הפרטי ובחופשות.

אז לאן שוק העבודה צועד?

ככלל, רואים שככל שהטכנולוגיה משתכללת הפרודוקטיביות דווקא עולה (לדוגמה, זינוק גדול היה במעבר מפקס למייל, ועם כניסת הזום לחיינו). מחקרים חוזים שה-GPT יגרום לצמיחה מטורפת בפרודוקטיביות. ארגונים יוכלו לייצר יותר בפחות זמן, והשאלה הנשאלת היא האם זה אכן יקצר לנו את שעות העבודה (כמו שמאוד רוצה דור ה- Z)?

בארגונים רבים (וגם אצלנו בטכנולוגית) עדיין שולטת התפיסה של שעות העבודה הקבועות, כך שגם לאחר השיפור בפרודוקטיביות עדיין נצטרך לעבוד את אותן תשע שעות. בעניין הזה, ארגונים יצטרכו לעשות חשבון נפש ולקבל החלטה אמיצה לקיצור שעות העבודה, ובכך לתרום לשיפור איזון הבית-עבודה של העובדים שלהם.

לסיכום, ארגון שיאמץ את כלי העבודה החדשים שה-AI מאפשר לו, גם יוכל להפוך לחברה מובילה בתחומה, וגם יעזור לעובדים שלו לאזן את חייהם - ובכך יהפוך למוקד משיכה לעובדים טובים יותר.

זאב בראל, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully