וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביטו לשמיים הלילה: יש ירח-על

עודכן לאחרונה: 3.8.2023 / 11:00

הלילה ייראה בישראל ירח על (סופרמון), המתרחש כתוצאה של הצטרפות תופעת אסטרונומיות של הלויין שלנו, והוא רק אחד משני אירועי ירח משמעותיים החודש, כשהבא יהיה ירח כחול. מתי אפשר יהיה לראות אותו? כל הפרטים

סופר מון, פתח תקווה, 1 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
ירח-על בישראל, 1 באוגוסט 2023/ראובן קסטרו

חודש אוגוסט הקרוב יהיה חגיגה לחובבי הירח, עם שני אירועי ירח משמעותיים. אחד מהם מתרחש הלילה (יום שלישי, 1 אוגוסט 2023), כאשר הירח הנצפה יהיה ירח-על, כינוי לירח הנראה כ-14% גדול יותר ו-30% בהיר יותר מאשר בנקודה הרחוקה ביותר מכדור הארץ.

הירחים הגדולים מתרחשים בגלל מסלול הירח סביב כדור הארץ, שהוא איננו כלל מסלול מעגלי כפי שנוטים לחשוב, אלא אליפטי. המשמעות היא שלירח יש נקודות שיא בקרבה ובריחוק מכדור הארץ, והמרחקים אינם שווים. כרגע הירח נמצא בסמוך לאחת מהנקודות הקרובות ביותר לכדור הארץ במסלולו (כ-360,000 קילומטרים בלבד), ולכן הוא ייראה גדול יותר בשמי הלילה.

סופר מון, פתח תקווה, 1 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
הירחים הגדולים מתרחשים בגלל מסלול הירח סביב כדור הארץ. ירח-על בישראל, 1 באוגוסט 2023/ראובן קסטרו
סופרמון. רויטרס
הירח נמצא בסמוך לאחת מהנקודות הקרובות ביותר לכדור הארץ במסלולו/רויטרס
סופרמון. GettyImages
ירח-על/GettyImages

בסוף החודש, שאז צפוי האירוע השני, הוא יהיה קרוב אף יותר. האירוע הבא יהיה גם מה שמכונה "ירח כחול". תופעת "ירח-העל" לעומת זאת, מתרחשת פעם או פעמיים בשנה, כשמדובר הן בהמצאות הירח בסמיכות לנקודה הקרובה ביותר והן בהיותו ירח מלא, צירוף מקרים נדיר יחסית.

כשהירח התקרב לכדור הארץ ווגודלו עמד על כ-7% יותר מהרגיל/צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ניב מעוז

האסטרונום משה גלנץ, מדריך כוכבים במצפה "שירת הכוכבים" בירוחם, מסביר כי ניתן יהיה לצפות בירח החל מזריחתו (בסביבות השעה 21:30 בערב, מכיוון מזרח). לדבריו לא נראה ירח בגודל עצום, אלא ירח מעט גדול יותר מהרגיל. בכל זאת, הרימו עיניים לשמיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully