וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך זה עובד: כך אותרו מפעילי אתר "סדרות" | בלעדי

עודכן לאחרונה: 4.8.2023 / 17:43

בין המסמכים שהוגשו בתביעה נגד מפעילי אתר התכנים הפיראטי "סדרות" שחשפנו היום ב-וואלה!, היה דו"ח מודיעין רשתי שניתח, איתר ומצא את זהותו של אחד מאנשי האתר הנתבעים. איך זה נעשה ומה זה מודיעין רשתי?

אתר "סדרות". צילום מסך, צילום מסך
אתר "סדרות"/צילום מסך, צילום מסך

ממסמכים שהגיעו לידי "וואלה! טכנולוגיה" והוגשו לבית המשפט במסגרת התביעה הגדולה הנוכחית של זיר"ה כנגד מפעילי אתר התכנים הפיראטיים "סדרות" שנחשפו היום (שישי), מפורטות שיטות הפעולה וכיצד אותרו האנשים שמאחורי האתר. שיטת הפעולה הזו מוכרת בעולם הסייבר תחת השם מודיעין רשתי, ומשמשת חוקרי משטרה, עיתונאים ואנשי מודיעין כדי להתחקות אחר זהותו של אדם מתוך הפעילות האישית שלו ברשת האינטרנט. איך זה נעשה?

פעילות המודיעין הרשתי כנגד מפעילי אתר "סדרות" הנתבעים התרחשה בשני מסלולים מקבילים: מחקר של זהות ונוכחות הקשורה אל אחד מהמפעילים ברשת, מה שנקרא "טביעת רגל דיגיטלית", והמסלול השני - מחקר ואיתור של האיש בעולם האמיתי, ולא במרחבי הרשת.

קצה החוט היה שם המשתמש של אחד המפעילים, ובחינה של הקוד של האפליקציה, שם גם הופיע כשם ספריה שמו האמיתי של האיש (השם שמור במערכת). משם הגיעו החוקרים מטעם זיר"ה לכתובת ג'ימייל של האיש, ועל הדרך מצאו אפיון תרבותי קטן - האיש השתמש בשם של אחת הספריות בקוד האפליקציה של "סדרות" בשם telly, קיצור למילה television, המקובל מאוד אצל הבריטים, ומכאן העלו השערה לגבי מוצאו. הדבר השני שמצא חיפוש של שם המשתמש של אחד ממפעילי האתר, הוביל גם לחשבון פינטרסט שהאיש ככל הנראה הפעיל, ושם גם נתגלה שמו האמיתי, וקושר לכינוי נוסף המופיע באתר כאחד מאנשי הצוות של "סדרות".

בדיקה של שם המשתמש הזה הובילה את החוקרים לכתובת אימייל נוספת, אחרת, שהיא עצמה הובילה אותם לשורה של חשבונות בכמה וכמה פלטפורמות של מדיה חברתית ואחרות, ביניהן יוטיוב, דואלינגו, גוגל, וימיו, טוויטר, טרלו וגם אתרי שיתוף קוד ומשימות כמו Trello ו-Github. מתוך התיאורים שהזין הנתבע עצמו בשדות התיאור האישי באתרים השונים, הצליחו החוקרים גם כבר להרכיב פרופיל ברור של זהותו של האיש האמיתי מאחורי הכינוי - לרבות גילו, עיסוקו, מקום מגוריו המשוער, השפות אותן הוא דובר, אמצעי תשלום המקושרים אליו ועוד פרטים כמו למשל סוג המחשב שבו הוא משתמש.

עם שפע המידע הזה שנמצא על אודות האיש ברשת, פנו החוקרים למסלול החקירה השני שהזכרנו: איתור האיש בעולם האמיתי. בדיקה של השם שאותר בחקירת טביעת הרגל הדיגיטלית מול מאגרים קיימים, הובילה את החוקרים לכמה חשודים אפשריים.

מתוך שילוב של מידע אישי שהאיש שיתף בציוצים בחשבון הטוויטר שלו, הצליחו החוקרים להצליב ולגלות היכן הוא גר, באיזה מוסד חינוכי הוא למד, את זהותה של ארוסתו ועוד פרטים אישיים. הצלבה נוספת של הפרטים שהתגלו במסגרת החקירה של הזהות הדיגיטלית, אפשרה לחוקרי המודיעין הרשתי מטעם זיר"ה לצמצם את הזהויות האפשריות לאדם בודד - וכך להגיע לנתבע שנטען שהוא ממפעילי אתר "סדרות" ונמנה על הצוות הטכני שלו, כך לפי טענת התביעה.

אתר סדרות. ינון בן שושן, וואלה! טכנולוגיה
מתוך שילוב של מידע אישי שהאיש שיתף בציוצים בחשבון הטוויטר שלו, הצליחו החוקרים להצליב ולגלות היכן הוא גר. אתר "סדרות"/וואלה! טכנולוגיה, ינון בן שושן

מה שהאדם הפשוט צריך להסיק ולהבין ממסמך כזה, שכל פעולה שלנו ברשת משאירה עקבות זעירים, וחוקר נחוש עם קצת מוטיבציה, יכול לאסוף את כל חלקי הפאזל הקטנים האלה ולהרכיב פרופיל שלם ומלא על אודותיו של כל אדם, למצוא אותו בעולם האמיתי ולגלות פרטים אישיים מחייו, חיי הקרובים אליו וזהותם ועוד. הסוד טמון בשיתוף. זכרו את זה בפעם הבאה שאתם משתפים משהו אישי בפייסבוק או ממהרים "לאחל" דברים איומים למישהו בטוויטר גם כשאתם סבורים שאתם אנונימיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully