וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים ללימודים: טאבלט או מחשב נייד?

עודכן לאחרונה: 8.8.2023 / 9:13

עוד כמה שבועות (אם לא יהיו שביתות!) תפתח כסדרה שנת הלימודים, ו-וואלה! טכנולוגיה עוזרים לכם להצטייד. והפעם: טאבלט או מחשב נייד? מה עדיף? פרויקט מיוחד

מחשב וטאבלט. ShutterStock
מחשב וטאבלט/ShutterStock

כל אחד או אחת שעומד בפני רכישה של התקן עבודה אישי בימינו ניצב בפני הדילמה - מה עדיף לי? טאבלט או מחשב נייד? במה עדיף להשקיע? זו למעשה שאלה שעיקרה היא צרכים אישיים, ותלמידים לא יוצאים מהכלל הזה. אז מה עדיף? טאבלט או נייד?

בשנים האחרונות חלה למעשה התכנסות בין שתי התצורות של טאבלטים ומחשבים ניידים קלאסיים (מה שמכונה בעגה המקצועית תצורת צדפה, כלומר שני חלקים המחוברים בציר ונסגרים זה על זה). מחשבים ניידים קלאסיים עשו דיאטה והתווספו להם מסכי מגע, ואילו טאבלטים מצדם הצמיחו מקלדות. במקביל, גם צצה ועלתה תצורת ביניים שמכנים לא לחינם 2 ב-1: יצורים שהם גם מחשב, וגם טאבלט. אלה למעשה טאבלטים, מחשבי לוח, שמוצמדת אליהם מקלדת בחיבור מגנטי שגם מהווה כיסוי למסך או לחלופין מחשבי צדפה שסובבים לגמרי על צירם כך שאפשר להגיע איתם למצב הנחה שטוח. אז מה לבחור?

כוח מחשוב וזיכרון

מבחינת כוח מחשוב, גם כאן חלה התקרבות: בטאבלטים יש כיום מעבדים עצמתיים למדי שלא נופלים בהרבה מאלה המותקנים במחשבים אישיים. עם זאת, עדיין במחשבים אישיים קלאסיים יש קצת יותר בחירה במגוון המעבדים והאפשרויות - ממעבדים חלשים יחסית אבל חסכוניים בזרם וחיי סוללה ארוכים, לעומת מעבדים חזקים ממש המיועדים למטלות לא שונות מאלה של תחנות עבודה - עיבודים גרפיים מורכבים, מודלים פיזיקליים, עריכת וידאו כבדה, הדמיות וכיוצא בזה.

realme Pad. ינון בן שושן, וואלה! טכנולוגיה
בטאבלטים יש כיום מעבדים עצמתיים למדי שלא נופלים בהרבה מאלה המותקנים במחשבים אישיים/וואלה! טכנולוגיה, ינון בן שושן

בטאבלטים המבחר קצת יותר מצומצם, אבל הם יעמדו גם הם ברוב המטלות - למעט הקיצון של מטלות כבדות ממש כמו אלה שהזכרנו. אם הלימודים שלכם כוללים תכנות, או עבודה עם תוכנות תלת ממד כבדות, למחשבי צדפה עדיין יש כאן יתרון מסויים גם בסוג המעבד וגם בכמות הזיכרון שאפשר להתקין או להרחיב בהם. טאבלטים במובן הזה, יותר מוגבלים (כי הזיכרון שלהם מולחם, סופי ולא ניתן להרחבה). וגם זה שיקול, במיוחד למי שרוצה מכשיר שירוץ איתו כמה שנים.

מקלדת או עט לציור?

ההבדל העיקרי בשימוש יומיומי מבחינת המשתמש הוא אמצעי הקלט הנלווים, או מה שנקרא פעם בשם המהודר ציוד היקפי. אבל בסופו של דבר מדובר במקלדת ועט חרט (סטילוס) או עט חכם המשמש לציור ישירות על המסך.

מי שחושב שבלימודים שלו הוא ימצא או תמצא את עצמה מקלידים הרבה (בעיקר נגיד מי שמרחיב מקצועות הומאניים, ספרות, מדעי הרוח, החברה וכו'), גם עדיף לו מחשב צדפה, פשוט בגלל שהמקלדות המובנות במחשבים ניידים עדיין, בהכללה, טובות יותר מאלה של טאבלטים - למרות שברוב מכשירי השניים באחד כיום יש דווקא מקלדות הגונות ונעימות (כותב שורות אלה מקליד את כתבה זו על מקלדת הנלווית ל-Duet 3, שהוא מחשב כרומבוק העונה בדיוק לתצורה של טאבלט עם כיסוי מקלדת).

אייפד עם עט. ShutterStock
מקלדת או עט לציור? אייפד עם עט/ShutterStock

מנגד, מי שעתיד או עתידה בלימודיו לשרטט הרבה או לצייר, לכתוב משוואות או גרפים, עדיף לו טאבלט, מהסיבה הפשוטה שרובם באים עם עטי חרט חכמים ורגישים, שמאפשרים לצייר, לאייר ולשרטט בדיוק רב. נכון האופציה הזו קיימת כיום גם במחשבי צדפה עם מסכי מגע, אבל מבחינת הזווית והאפשרות להניח את הטאבלט על השולחן כשהוא מקביל אליו לחלוטין כמו דף נייר, בהחלט עדיף, כדי למנוע עייפות או לחץ על פרק היד. באופן דומה, התפתח לאחרונה ז'אנר חדש של מחברות אלקטרוניות עם צגי דיו אלקטרוני, ואנחנו נסקור כמה כאלה בשבועות הקרובים.

לסעיף המחיר, אין הבדלים גדולים בין לפטופ הגון לבין טאבלט. למי שמחפש ליהנות משני העולמות - חפשו מחשבי 2 ב-1 כמו הלנובו יוגה, x360 של HP או ה-Flow Z של אסוס אם להזכיר כמה דוגמאות. מה שכן, כשמדובר במחשבי 2 ב-1 ובטאבלטים שימו לב מי מספק לכם למשל כיסוי מקלדת ועט חרט כלול בערכה ומי לא. חלק מהחברות עושות רווחים יפים ממכירת הטאבלט בנפרד, העט בנפרד וכיסוי המקלדת, כששני האחרונים יכולים בקלילות להגיע לאלף שקלים נוספים.

Yoga Book 9i. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
מחשב צדפה עם מסכי מגע של לנובו מדגם YOGA/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

סיכום

לסיכום, אם אתם מתמקדים במקצועות הדורשים הקלדה רבה, סיכומים (אלא אם אתם מעדיפים לסכם בכתב יד!) והגשות בפורמטים כמו וורד או PDF, כנראה שעדיף לכם מחשב נייד "רגיל" בתצורת צדפה, כנ"ל אם אתם עומדים ללמוד תכנות, תלת ממד, או לעסוק בעריכת וידאו כבדה - שם תצטרכו מחשב עם מעבד חזק והרבה זיכרון, לכו על נייד או על מחשב שניים באחד. אם אתם עומדים לעסוק יותר באומנות, ציור, שרטוט או שרבוט, טאבלט כנראה ישרת אתכם טוב יותר. אם תרצו ליהנות משני העולמות - לכו על מחשב 2 ב-1. שנת לימודים פוריה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully