וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים ללימודים: בדקנו את המחברת האלקטרונית של לנובו

עודכן לאחרונה: 13.8.2023 / 1:13

ז'אנר המחברות האלקטרוניות צובר בשנים האחרונות תאוצה, וקיבלנו ראשונים לידיים את ה-Smart Paper ההתנסות הראשונה של ענקית המחשוב לנובו עם מחברת אלקטרונית. האם מדובר בכניסה מרשימה? בדקנו

ה-Smart Paper של לנובו. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
ה-Smart Paper של לנובו/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

בשנים האחרונות עולה ופורח בעולם סוג חדש של התקנים - מחברות אלקטרוניות. מדובר בטאבלטים קטנים או מה שגם מוכר כקוראים או ספרים אלקטרוניים, עם צג בגווני שחור-לבן אבל בהבדל העקרוני שהם משמשים גם לכתיבה וציור ולא רק לקריאת ספרים ומסמכים.

לז'אנר המחברות האלקטרוניות יש כמה יתרונות: צג הדיו האלקטרוני הוא ברור ונוח לקריאה ממושכת, אינו בוהק ומעייף את העיניים, וכיון שצריכת הזרם שלו נמוכה, טעינה בודדת יכולה להחזיק גם חודש ויותר. יתרון נוסף הוא המיקוד והריכוז: בניגוד למחשב נייד או טאבלט "מלא", הכולל הסחות כמו תוכניות מסרים מיידיים, פרסומות ותכנים בצבע, כאן דווקא אפרוריות המסך והיעדר הצבעוניות, כמו גם היעדרן של אפליקציות מסיחות דעת ומיליון התרעות - עוזרת להתמקד במשימה שלפניכם, אם זה קריאה, הערות על מסמך, ציור או כתיבה. רוב הצעצועים מהז'אנר הזה מכילים מחשב לוח בגווני שחור לבן, כיסוי (לפעמים משולב עם מקלדת) ועט חרט לכתיבה חופשית, ציור ושרטוט. למי שכותב באנגלית, ההתקנים האלה גם יודעים להמיר כתב יד למסמך טקסטואלי.

בשעה שבתחום הזה, מלבד אולי אמזון, בלטו בעיקר חברות מתמחות כמו אוניקס או Remarkable, חברות המחשוב הגדולות דווקא הדירו את רגליהן מהז'אנר הזה עד ממש לאחרונה - כשענקית המחשוב לנובו הכריזה על המוצר הראשון שלה בתחום, ה-Smart Paper ואנחנו הראשונים בישראל לקבל אותו לסקירה.

ה-Smart Paper של לנובו. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
צג הדיו האלקטרוני הוא ברור ונוח לקריאה ממושכת, אינו בוהק ומעייף את העיניים/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

עיצוב ומבנה

ה-Smart Paper של לנובו מתוכנן היטב עבור מכשיר דור ראשון: זהו מחשב לוח עם צג דיו אלקטרוני (e-ink) בגודל של 10.3 אינץ' ומלבני, עם שוליים רחבים בצד שמאל, בצבע אפור שקט וענייני, כאשר הגב הוא בעיצוב הדו-גווני שלאחרונה לנובו החלה לשלב בכל המוצרים שלה כמעט (למעט סדרת Thinkpad) והוא נאה מאוד. עוד בשוליים יש שקע לעט החרט המצורף, כמו גם מעטפת כיסוי מגנטית, גם היא בגווני אפור ואלגנטית מאוד. כמיטב המסורת של לנובו, הכל בנוי לתלפיות. הטאבלט מרגיש טוב ביד (שוקל כ-400 גרם), וניכר שהמבנה שלו חסון ואיכותי.

כיאה למכשירים מינימליסטיים מסוגו, יש רק כפתור הפעלה בראשו, ושקע טעינה ומידע USB-C בצדו, ושני מיקרופונים להקלטת תזכורות קוליות. בערכה גם מגיע מטען וכבל 10 וואט קטן ושימושי, חודים נוספים לעט החרט כולל טבעת מתכת קטנה לשליפה והחלפה שלהם. אחלה.

קצת נתונים טכניים: רזולוציית המסך היא 1892 על 1404 פיקסלים, מה שנותן לנו צפיפות פיקסלים גבוהה מאוד לגודל הזה וחדות צפיה מצוינת לצד לא פחו מ-26 דרגות בהירות. העט המלווה הוא עט תהודה אלקטרו-מגנטית עם 4096 דרגות לחץ, מה שאומר שהוא גם מתאים לציירים ושרטטים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ה-Smart Paper של לנובו. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
הטאבלט מרגיש טוב ביד (שוקל כ-400 גרם), וניכר שהמבנה שלו חסון ואיכותי./וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

מתחת למכסה המנוע יש כאן מעבד של רוקצ'יפ, ה-RK3566 מרובע ליבות במהירות של 1.8 גיגההרץ, לצד ארבעה גיגהבייט זיכרון ו-64 גיגהבייט אחסון, די והותר לאחסן אלפי ספרים ומסמכים ותגובתיות טובה.

הסוללה היא סוללה של 3,500 מיליאמפר שעה, שנמדדת לפי נתוני יצרן ב-8,500 דפים נצפים למחזור טעינה בודד, לנו בפועל היא החזיקה חודש שלם לפני שהיינו צריכים לטעון את הצעצוע מחדש. בצד הקישוריות האלחוטית, ה- Smart Paper תומך בבלוטות' 5.2 וכמובן Wi-Fi בכל תקן אפשרי מ-a ועד ac הידוע גם כ-Wi-Fi 6, בתדרים של 2.4 ו-5 גיגההרץ כאחד.

ה-Smart Paper של לנובו. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
ה-Smart Paper של לנובו מתוכנן היטב עבור מכשיר דור ראשון/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

ממשק ושימוש יומיומי

ה- Smart Paper של לנובו רץ בפועל על גירסה סגורה ומוגבלת של אנדרואיד 11. לגבי מחברות אלקטרוניות יש שתי גישות עקרוניות: גישה מצמצמת, כמו של ReMarkable, שהמחברת משמשת רק לרישום וקריאה ולא מריצה אפליקציות חיצוניות בכלל, לבין גישה פתוחה כמו זו למשל של BOOX, שנותנת חוויית אנדרואיד מלאה, גישה לחנות האפליקציות של אנדרואיד ועוד. לנובו בחרו באיזה שביל ביניים, מין דרך זהב: שורה מצומצמת של יישומים, ללא יכולת התקנה של אפליקציות נוספות, אבל קצת יותר מורחבת ממחברת אלקטרונית בלבד:

יש כאן מלבד רישום פתקים, גם יישום לקריאת ספרים, ניהול אחסון (סייר קבצים פנימי), גישה לגוגל דרייב (ניתן להעלות מסמכים, אבל לא ליצור תיקיות, למשל) עוד נמצא כאן יישום לניהול דואר אלקטרוני, יומן, שעון, מחשבון, יישום תחליפי לאופיס בשם WPS שכולל גם שורה של כלי המרה מפורמט אחד לשני ו...דפדפן פיירפוקס. בסך הכל ערכת פרודוקטיביות טובה.

ה- Smart Paper בסך הכל מספק חווייה טובה מאוד. אם זה לקרוא ספרים אלקטרוניים או מסמכי PDF (הוא תומך גם ב-EPUB, על אף שלא ניסינו), ויש גם אפשרות לסמן, להעיר ואפילו לבצע חיפוש ברשת על מונחים מתוך המסמך פשוט על ידי סימון קו תחתון וסימן שאלה. חמוד מאוד.

ה-Smart Paper של לנובו. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
יש כאן גם מקלדת מגע נוחה להקלדה באנגלית שצצה על פי צורך/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

גם יכולות השרבוט והשרטוט עובדות מצוין, כאשר ה-Smart Paper מציע לנו לא פחות משמונה כלי שרטוט: עט כדורי, עט נובע, עיפרון, עיפרון מיכני, עט קליגרפי, מרקר, מברשת וטוש דק. כל אחד מהם עם סגנון קו ותחושה שונה משלו, כולל אפשרות לסמן בכחול או באדום, שכמובן לא יוצגו על הצג בגווני אפור, אבל יבואו לידי ביטוי כשתפתחו את המסמכים על צג צבעוני. שרבוט, שרטוט וכתיבה חופשית של רעיונות ומחשבות מאוד נוחים, כולל האפשרות ליצור לעצמכם מחברת שורות או משבצות לכתיבה מסודרת ונוחה יותר.

אהבנו גם את העובדה שיש כאן שקע ייעודי לעט, מה שלא נמצא אצל המתחרים. יש כאן גם מקלדת מגע נוחה להקלדה באנגלית שצצה על פי צורך, לצערנו, כרגע, אין שום תמיכה בעברית. יחד עם זאת, המרת שרבוטים לטקסט באנגלית עובדת היטב - ניסינו.

בהירות המסך טובה, והיא יכולה לנוע מאפס, שנותן ממש תחושה של דף נייר, ועד תאורה אחורית די בהירה שמאפשרת לקרוא ספרים גם למשל בחשכת מושב המטוס. יש אפשרות הסתגלות אוטומטית, אבל אנחנו העדפנו את האפשרויות הידניות, לרוב האפשרות של תצוגה חמימה יותר לעיניים ומופחתת אור כחול, וקביעה של טמפרטורת צבע. היינו שמחים לקצב רענון טיפה יותר גבוה (גם את זה אפשר לנהל), אבל בסך הכל היינו מרוצים.

אבל לא הכל מושלם ב-Smart Paper. הבעיה העיקרית היא סנכרון הפתקים, שהוא עסק קצת מסורבל. הם אינם מופיעים כקבצים נפרדים שאפשר להעתיק למחשב, והסנכרון שלהם הוא רק לענן של לנובו ולא למשל, לגוגל דרייב.

ה-Smart Paper של לנובו. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
ה-Smart Paper מציע לנו לא פחות משמונה כלי שרטוט/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

אם תרצו לייצא אותם, תצטרכו לייצא אותם ל-PDF ולהעלות אותם לגוגל דרייב, שזה כן אפשרי ישירות מה- Smart Paper. זה לא סרבול איום ונורא, אבל זה גם לא נוח. באופן דומה, אפליקציית ה-WPS למסמכי אופיס ותוכנת הדואר שדורשת הגדרה ידנית גם קצת מעיקות. יש לקוות שבדור הבא, אולי אפילו בעדכון תוכנה, הבעיות האלו ייפתרו, וכן היינו שמחים ל-אופיס "אמיתי" של מיקרוסופט ואינטגרציה עם שירותי ענן נוספים מלבד גוגל דרייב.

השורה התחתונה

ה-Smart Paper הוא כניסה מרשימה של לנובו לתחום המחברות האלקטרוניות. הן כהתקן קריאה, והן כמכשיר כתיבה (בעיקר באנגלית כרגע), הוא בנוי היטב וניכר שהושקעה מחשבה בתכנונו. מחלת הילדות המינורית היחידה שלו היא עניין הסנכרון והתמכה באופיס ובשירותי ענן נוספים, אבל זה לא משהו שלנובו לא יכולים לפתור עם עדכון תוכנה מאסיבי שישדרג את היכולות של החומרה המוצלחת. כמובן, צריך לציין לטובה גם את העובדה שבניגוד לחלק מהמתחרים, מלבד מקלדת פיזית, לנובו מספקים כאן הכל בערכה: עט חרט טוב, כיסוי מגנטי, מטען וחודים נוספים לעט - כל מה שצריך כדי להתחיל לעבוד. מי שממש רוצה, יכול לזווג לצעצוע מקלדת בלוטות' חיצונית ולהקליד.

ה-Smart Paper של לנובו כרגע לא צפוי להימכר בישראל, ומחירו בארצות הברית עומד על 400 דולר שהם כ-1600 שקלים. בהתחשב בעובדה שלנובו מספקים הכל בערכה, זו עסקה לא רעה למחברת אלקטרונית, בהתחשב שחלק מהמתחרים מגיעים, כולל אביזרים, ל-2,000 שקלים ויותר.

Lenovo Smart Paper

ציון: 9

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully