וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלסקופ החלל ג'יימס ווב תיעד סימן שאלה בוהק במעמקי היקום

עודכן לאחרונה: 13.8.2023 / 11:41

הטלסקופ היקר ביותר שנבנה על ידי האנושות ממשיך לספק צילומים מרהיבים. הפעם הבחינו המדענים של סוכנות החלל האמריקנית במה שנראה כמו סימן שאלה זוהר, שנמצא במרחק של מיליארדי שנות אור. אז במה מדובר?

צמד הכוכבים הרביג-הארו 46/47 כפי שתועדו על ידי ג'יימס ווב. NASA, ESA, CSA,
צמד הכוכבים הרביג-הארו 46/47 כפי שתועדו על ידי ג'יימס ווב/NASA, ESA, CSA

טלסקופ החלל ג'יימס ווב (JWST) צילום לאחרונה תמונה מרהיבה של שני הכוכבים המפורסמים ביותר בגלקסיה שלנו, שנקראים הרביג-הארו 46/47 (Herbig-Haro). הכוכבים הצעירים הללו, שנמצאים במרחק של כ-1,400 שנות אור מכדור הארץ, יכולים לספק רמזים על האופן שבו השמש שלנו נוצרה. אולם מה שמשך את תשומת הלב של האסטרונומים של סוכנות החלל האמריקנית בתמונה החדשה הוא מה שנראה כמו סימן שאלה מרחף ברקע.

המדענים סבורים כי האובייקט המרוחק, שצבעו אדום בוהק, הוא למעשה שתי גלקסיות המשתלבות זו בזו. "הטלסקופ שלנו כה רגיש, שהוא מסוגל לזהות אובייקטים חלבוניים קטנים מאוד, כמו גלקסיות המשתלבות זו בזו", אמר כריסטופר בריט, מדען חינוך והסברה במכון המדע של טלסקופ החלל.

"האובייקט הזה נמצא במרחק עצום מאיתנו, אולי מיליארדי שנות אור, כך שאנחנו לא יכולים לדעת בוודאות מה הוא. אבל הסבירות הגדולה ביותר היא שמדובר בשתי גלקסיות המשתלבות זו בזו".

"תופעה זו שכיחה יחסית ומתרחשת מספר פעמים במהלך חייהן של הגלקסיות", הוסיף בריט. "אפילו שביל החלב שלנו יתמזג בסופו של דבר עם אנדרומדה בעוד כארבעה מיליארד שנים". העקומה של סימן השאלה עשויה לסמל את ה"זנבות" הנמשכים החוצה כאשר הגלקסיות נמשכות זו לזו.

סימן שאלה בוהק: התיעוד של ג'יימס ווב. NASA, ESA, CSA,
האובייקט בתקריב; סימן שאלה בוהק/NASA, ESA, CSA

ג'יימס ווב (שנקרא על שם המנהל השני של נאס"א, שהוביל את עידן הטיסות לירח) הוא טלסקופ החלל החדש של האנושות, שמחליף את טלסקופ החלל האבל - אבל לא יורש אותו. הוא שוגר בדצמבר 2021, והתכנון והפיתוח שלו משכו יותר מ-25 שנה, בהשקעה של כ-10 מיליארד דולר. מאז שוגר, הצילומים של ווב מעשירים את עולמנו בתצפיות נוספות על מספר גופים המרוחקים ביותר ביקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully