וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזרה ללימודים 2023: הטכנולוגיות שיכנסו בשנה הבאה

עודכן לאחרונה: 27.8.2023 / 11:08

רובוטית שמלמדת אנגלית, כיתה במציאות מדומה וכלי בינה מלאכותית בתוך אופיס: שנת הלימודים הקרובים עוד רגע נפתחת, ואלו הטכנולוגיות החדשות שהתלמידים עשויים לפגוש (אם לא תהיה שביתה)

חוזרים ללימודים. ShutterStock
חוזרים ללימודים/ShutterStock

אם דור ההורים של התלמידים שיתיישבו בכיתות ב-1 בספטמבר (אם לא תהיה שביתה...), היו רגילים עדיין ללוח וגיר ואולי מקרן שקופיות בתור הפריט הכי טכנולוגי בכיתה, הרי שהדור הנוכחי הוא דיגיטלי לחלוטין, ובכיתה שלהם השנה הם יפגשו בינה מלאכותית, רובוטים ומציאות מדומה.

חינוך במבחן: לפרויקט המיוחד בוואלה לקראת תחילת שנת הלימודים - לחצו כאן

הרובוטית שמלמדת אנגלית

Aico, ילדת אהבה ביפנית, היא רובוטית המשלבת בינה מלאכותית, ומלמדת ילדי גן והכיתות הנמוכות אנגלית. אם תמיד יש תלונות על מחסור של סייעים ומורות, הרי שאייקו נועדה לפתור לפחות חלקית את המצוקה הזו, ולהוות סיוע נוסף למורה האנושי. הפיתוח הוא פיתוח של חברה ישראלית בשם Curiosity Robotics, והם השנה יתחילו להפיץ את אייקו לגני ילדים בארץ ובעולם, במודל של מנוי. אייקו בשלב ראשון תלמד את הילדים אנגלית, אבל התכנון הוא להרחיב את תחומי הלימוד שלה בהמשך גם למתמטיקה לגיל הרך, קריאה מוקדמת ואפילו מוזיקה.

מאחורי החברה עומדים אנשי טכנולוגיה וחינוך, ביניהם הלן דורון, שהיא אחת המייסדים, שפיתחה שיטה ללימוד אנגלית לגיל הרך באמצעות משחקיות והשיטה שלה שולבה אל תוך אייקו, שאגב, מאוד מזכירה בחומרה שלה רובוטים ביתיים אחרים כודגמת קלואי של LG ואחרים (רובוט לבן קטן עם גוף קונוסי וראש שהרכיב המרכזי הוא מסך גדול עם עיניים עגולות בצבע כחול), היא כמובן עושה שימוש גם היא בבינה מלאכותית כדי לתת לילדים שאיתם היא עובדת חוויה אישית (מזהה אותם בשמם, שואלת לשלומם וכו').

מפלצת הרגש

מיקרוסופט החלו כבר בשנה שעברה בניסוי ברחבי הארץ בהכנסה של כלי הבינה המלאכותית החדשים שלהם, המבוססים על ChatGPTS ומשולבים אל תוך אופיס (כיום מיקרוסופט 365). מיקרוסופט קוראים לכלים האלה קו-פיילוט, כלומר טייס משנה והמטרה היא שטייס המשנה יסייע למורה בהוראה יותר פרטנית - גם בכיתה של 35 תלמידים...

ערן גופר, מנהל תחום חינוך ואקדמיה במיקרוסופט ישראל, מכנה את הכלים האלה "מאיצי למידה", מדובר בכלי למידה אישיים לתלמידים, המבוססים על בינה מלאכותית ומסוגלים לתת לתלמיד הבודד משוב אישי ולאמן אותו בתחומים הספציפיים בהם הוא מתקשה. כך למשל, מאמן הקריאה נותן לילד או לילדה לקרוא קטע בקול, מציין עבורו או עבורה את המילים שאותם התקשה להגות, ואז מלמד אותו את ההגייה הנכונה. הרעיון הכללי הוא להפחית את העומס מהמורים והמורות המותשים של ישראל, ולאפשר הוראה פרטנית, גם אם המורה האנושית עצמה לא יכולה לעבוד עם התלמיד או התלמידה המתקשה. באופן דומה למאמן הקריאה לכיתות הנמוכות, יש גם מאמן מתמטיקה ללימוד חשבון, שמסוגל גם הוא, בהתבסס על קו-פיילוט לתת חוויית הוראה פרטנית ואישית גם ללא נוכחות של מורה אנושי.

עוד במסגרת מאיצי הלמידה, מיקרוסופט גם שמים דגש על אוריינות דיגיטלית במאה ה-21: בין הכלים שפותחו יש גם כלים המלמדים תלמידים איך לבצע חיפוש מידע באינטרנט בצורה יותר נכונה וטובה, ויצירת מצגות - גם כלי עבודה שהופך שגור אצל תלמידי המאה הנוכחית.

ChatGPT, OpenAI, בינה מלאכותית. רויטרס
כלי הבינה המלאכותית החדשים של מיקרוסופט מבוססי ChatGPT/רויטרס

ולבסוף, הבינה המלאכותית גם מאפשרת משהו שמיקרוסופט מכנים למידה חברתית-רגשית, וכלי נוסף בערכה שמציעה מיקרוסופט השנה למורים המשתתפים בניסוי, הוא כלי שנקרא "רפלקט", ובעצם מאפשר למורה באמצעות סקר "לחוש את המים" בכיתה, ולמדוד למשל תחושת ביטחון לקראת מבחן. הילדים מקבלים סקר לסמארטפון שלהם, ומתבקשים לבחור מפלצת מצוירת המתארת את הרגש שלהם (בטוח, הססן או מוטרד). המורה מקבל מיד תמונת מצב של מידת המוכנות הכיתתית, וכמובן, יכול להתמקד בתלמידים שבחרו במפלצות המייצגות טרדה וחוסר ביטחון.

כיתה במציאות מדומה

ואם במורים עמוסים מול כיתות צפופות עסקינן, מסתבר שהחלק שהכי מפחיד פרחי הוראה הוא העמידה מול הכיתה. לשם כך פיתחו במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט תרחישים במציאות מדומה, למעשה "סימולטור כיתה" המאפשר לסטודנטים לחינוך והוראה להתנסות בהתמודדות עם כיתה - אבל וירטואלית. תלמידי כיתה ז' במגמת תאטרון בעירוני א' בתל אביב, צולמו במצלמות 360 מעלות כשהם מציגים ומשחקים עבור הסטודנטים לחינוך תרחישים שונים בהם יתקלו בעבודה האמיתית, כמו כיתה רוחשת ומוטרדת אחרי מבחן ותרחישים נוספים.

כיתה בתיכון עירוני ד' ת"א, 23 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
להתנסות בהתמודדות עם כיתה - אבל וירטואלית. ארכיון: כיתה/ראובן קסטרו

ענת שני, ראש היחידה לסימולציות ברשות להוראה חדשנית במרכז אומרת כי "סדנאות הסימולציה בלימודי הוראה מזמנות לסטודנטים אפשרות להתנסות במצבים מורכבים שהם בהכרח יתמודדו איתם כמורים. הסימולציה החדשנית שפיתחנו תסייע גם היא לגשר על הפער בין התיאוריה לפרקטיקה. במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט אנו שמים דגש על למידה התנסותית וחווייתית. הפיתוח החדש של ניהול כיתה דרך משקפי מציאות מדומה יאפשר לסטודנטים להוראה לחוות עוד חווית לימוד אמיתית ומשמעותית ויעמיק את העיסוק באתגר הגדול של ניהול כיתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully