וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשתה היסטוריה: הודו הפכה למדינה הרביעית להנחית חללית על הירח

עודכן לאחרונה: 24.8.2023 / 10:16

רכב הנחיתה של המשימה "צ'אנדריאן 3" נחת סמוך לקוטב הדרומי של הירח, אחרי שהמשימה הקודמת של הודו לשם, "צ'אנדריאן 2" נכשלה

הירח כפי שצילם אותו רכב הנחיתה "צ'אנדריאן 3"/ISRO

אמש (רביעי) הנחיתה הודו חללית על הירח, והפכה בכך למדינה הרביעית בעולם המנחיתה חללית על הירח אחרי ארצות הברית, ברית המועצות וסין. כלי הנחיתה הרובוטי "ויקראם" של החללית "צ'אנדריאן 3", נחת שם בשעות אחר הצהריים לפי שעון ישראל, לאחרי כסיסת ציפורניים מתמשכת בסוכנות החלל ההודית. הידיעה על הנחיתה המוצלחת עוררה חגיגות ברחבי הודו, הן בחדר הבקרה בבנגלור והן מחוצה לו.

הנחתת "ויקראם" שאורכה כשני מטרים, שוגרה ב-14 ביולי ביחד עם רכיב הנעה שדחף אותה לכיוון הירח, אחרי שנכנסה למסלול סביב הירח ב-5 באוגוסט, הנחתת נפרדה מהמנוע שלה, והחלה בהכנות לנחיתה, לקראת הגיחה הסופית שלה לנחיתה בקוטב הדרומי אתמול. הנחיתה על הירח בהחלט קונה להודו נקודת זכות גדולה, אחרי שהניסיון הקודם להנחית כלי על הירח, משימת "צ'אנדריאן 2" ב-2019, נכשלה והתרסקה על פניו. הודו לא התייאשה והחלה לתכנן משימה עוקבת, צ'אנדריאן 3, בתקציב של 90 מיליון דולר.

הנחתת ויקראם כעת פעילה באזור 69 מעלות מהקוטב הדרומי, קרוב יותר מכל משימה אחרת שנחתה על הירח, ברם, היא לא נחתה קרוב מספיק כדי לחקור את המכתשים האפלים שאמורים להכיל כמויות גדולות של מים בצורת קרח.

התמונה שצילם הרובר ההודי. רויטרס
הודו לא התייאשה והחלה לתכנן משימה עוקבת, צ'אנדריאן 3, בתקציב של 90 מיליון דולר./רויטרס

הבוקר (חמישי) אמורה ויקראם לשגר לפני השטח כלי מחקר קטן הנמצא על סיפונה בשם פראגיאן. הרובוט הפועל על אנרגיה סולארית, יבצע כמה בדיקות כימיות של פני הירח, כך הודיעה סוכנות החלל ההודית. הוא אמור לפעול במשך 12 ימים, ככל שיהיה מספיק אור באזור הנחיתה. עוד תמדוד הנחתת מוליכות תרמית באזור, תנועות סיסמיות ועוד כמה ניסויים.

"השגנו את היעד שלנו ללא תקלות, מהיום שהתחלנו לבנות כלי חלל חדש אחרי הניסיון שלנו עם צ'אנדריאן 2", אמר קלפנה קלהסטי, מנהל הפרויקט בסוכנות החלל ההודית. "זה היה מאמץ יומיומי עבור הצוות שלנו". במקביל, ביל נלסון, מנהל נאס"א בירך את עמיתיו ההודיים על ההישג המרשים וכתב ב-X (לשעבר טוויטר): "ברכות ל-ISRO (סוכנות החלל ההודית) על הנחיתה המוצלחת של צ'אנדריאן 3 בקוטב הדרומי של הירח! וברכות להודו על היותה המדינה הרביעית שהצליחה בנחיתה רכה של כלי על פני הירח. שמחים להיות השותפים שלכם במשימה!", כתב נלסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully