וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך כולנו מרוויחים מהמהפך הגדול של חברת אפל?

יובל לב, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

26.9.2023 / 9:48

אין ספק שההגנה על פרטיות המשתמשים היא אחת מזירות הקרב החשובות ביותר בזמננו

אפל לוגו. ShutterStock
אפל התחילה עם אילוץ מפתחי האפליקציות להיות שקופים בנוגע לנתוני המשתמשים המצויים במעקב, ומה נעשה איתם/ShutterStock

מנכ"ל אפל ויורש העצר של סטיב ג'ובס, טים קוק, עלה לפני כשנתיים על במת כנס המפתחים העולמי שנערך בקליפורניה, והעלה על נס את סוגיית הפרטיות כמרכיב מכריע בחוויית הלקוח. מהעוזרת הדיגיטלית Siri ועד לתעבורת אינטרנט מאובטחת - אפל הכריזה על שורת אמצעים חדשים שנועדו להגן על המשתמשים והנתונים שלהם מפני פריצות וגניבות.

זאת לא הייתה הפעם הראשונה שאפל דיברה על התמודדות עם אתגר ההגנה על הפרטיות. החברה החצינה את דעותיה בנושא במשך שנים. 2021 הייתה השנה שנחשבה לנקודת מפנה אמיתית בתחום, והתאפיינה בשורה של צעדים מעשיים מצד החברה, דבר שהחל לייצר זעזוע גדול בקרב חברות התלויות בנתוני המשתמשים לצרכי פרסום.

הפרקטיקה

אפל התחילה עם אילוץ מפתחי האפליקציות להיות שקופים בנוגע לנתוני המשתמשים המצויים במעקב, ומה נעשה איתם. עדכון רשמי נוסף שזרם לחנות האפליקציות אילץ את המפתחים לבקש את רשות המשתמשים לעקוב אחר פעילותם באתרים, וגם נתן להם אפשרות לסרב לכך. בהמשך, השקיפות עלתה רמה עם אילוץ המפתחים לחשוף את תדירות השימוש בהרשאות שניתנו: מגישה לאנשי קשר, לתמונות ולמצלמה ועד למיקרופון - הכל נארז בדוח מיוחד שהאפליקציה נדרשה לספק.

גרסת iOS 15 ששוחררה לציבור הרחב בספטמבר 2021 הכילה תכונה נוספת המונעת ממשווקים לעקוב אחר נתונים נוספים באפליקציית הדואר הרשמית (כמו למשל פתיחת דוא"ל שיווקי, וגישה לכתובת ה-IP באמצעות שימוש בגרפיקה המוסתרת בגוף המייל). כל אלו, בנוסף לסוגיה הידועה של חסימת יכולת הורדת אפליקציות ממקורות חיצוניים. מקרי כופר שהתרחשו כתוצאה מהורדת אפליקציה זדונית במכשירים המתחרים, העניקו מעטפת תמיכה לגישה הקפדנית של מעצמת התפוח.

לוגו אפל. ShutterStock
אם נחשוב על כך לרגע, קיימת סיבה טובה מאד לכך שאפל מבקשת לטפח ולבנות מערכת אמון/ShutterStock

זעקת שבר

תעשיית הפרסום אמנם משיקה קמפיין "געוואלד" כשאפל משנה את כללי המשחק, אך בפועל מצליחה כל פעם מחדש להמציא כלי פרסום טובים יותר, תוך הגנה על פרטיות הלקוחות. חברות הפרסום מצדן, חייבות לייצר רווחים כדי להתקיים, אך המדיניות החדשנית של אפל בתחום הפרטיות ממשיכה להכתיב להן סדרי עולם חדשים - שגורמים להן, כמעט בכוח, לייצר רווחים תוך הגברת מודעות הצרכנים לכמות הנתונים שהן עושות בהם שימוש.

זאב בעור כבש

בפברואר 2016 סירבה אפל לדרישת בית המשפט לסייע ל-FBI בפריצה למכשיר האייפון של הטרוריסט שביצע את הטבח בסן ברנרדינו בשלהי 2015. אותה מתקפת טרור רצחנית גבתה את חייהם של 14 בני אדם, והותירה 21 פצועים. מכתב רשמי שנחתם על ידי קוק בכבודו ובעצמו נימק את הסירוב לפריצה למכשיר, בכך שהממשלה מבקשת מאפל להפר את פרטיות המשתמשים ולערער עשרות שנים של קידום נושא הפרטיות - החותרת להגנה על עשרות מיליוני אזרחים אמריקאים מפני האקרים מתוחכמים ופושעי סייבר.

מאוחר יותר באותה שנה, משרד המשפטים של ארה"ב פרסם שה-FBI שלף בהצלחה את המידע שאוחסן על גבי מכשיר האייפון של הטרוריסט, והחליט לבטל את התביעה שנפתחה נגד אפל בנידון היות ועזרתה אינה נדרשת עוד.

אם נחשוב על כך לרגע, קיימת סיבה טובה מאד לכך שאפל מבקשת לטפח ולבנות מערכת אמון עם המשתמשים שלה, במיוחד כשמדובר בחברה שמעוניינת להפוך את האייפון לדבר היחיד שהאנושות צריכה לשאת בידה. העדכונים ל-iOS 15 ירחיבו את פונקציונליות האייפון עם מגוון מאפיינים נוספים, דוגמת מפתחות רכב, הרשאות עבודה, כניסה לבית, מפתחות לחדרי מלון ועוד. אבל עם הקדמה הטכנולוגית מתפתחות גם חששות, כששערוריות מתגלגלות לפתחם של הצרכנים בזו אחר זו, ומכרסמות באמונם. חוסר אמון של הצרכנים פוגע אנושות בתעשייה הטכנולוגית וחברה המציגה עצמה כתרופה למכה, ממצבת את עצמה רמה אחת מעל כולם.

וברוח ראש השנה הבא עלינו לטובה - כמו האודיסאה של חברת אפל, גם אנחנו צועדים בדרך עמוסת אתגרים לאורך השנה, ובכל פעם מגיעים לשולחן החג כדי לאכול תפוח בדבש. כשנאכל אותו השנה, נזכור שהזמן הינו דבר חולף, וכל מה שאנו צריכים זה להחליט מה לעשות בו כדי לדלוור גרסאות טובות יותר של עצמנו לעולם, ולהצליח להזרים שינויים חיוביים לחיי הסובבים אותנו.

יובל לב, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully