וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלסקופ האבל צילם "גשר" בין שתי גלקסיות

עודכן לאחרונה: 21.9.2023 / 11:51

סוכנות החלל האירופית ונאס"א פרסמו תיעוד מרהיב וחדש של הטלסקופ הבוגר, במרחק של כ-450 מיליון שנות אור מאיתנו. אחת מהגלקסיות בצילום מאופיינת בגרעין גלקטי פעיל

התנגשות גלקסיות כפי שצולמה על ידי האבל. ESA/Hubble & NASA, J. Dalcanton,
התנגשות גלקסיות כפי שצולמה על ידי האבל/ESA/Hubble & NASA, J. Dalcanton

על אף גילו המתקדם, טלסקופ החלל האבל ממשיך לספק הצצה אל עומק היקום, ותיעד "גשר" עדין של גז מאחד בין שתי גלקסיות מתנגשות בתוך מערכת Arp 107 - במרחק של כ -450 מיליון שנות אור מכדור הארץ. כדי לתעד את המחזה המרהיב, נעזרו בנאס"א ובסוכנות החלל האירופית (ESA) במצלמה המתקדמת של האבל (Advanced Camera for Surveys) למדידה מדויקת.

בצד שמאל של התמונה שצולמה לאחרונה מופיעה באופן בולט גלקסיית Seyfert (סיפרט) - ישות שמימית ייחודית המאופיינת בגרעין גלקטי פעיל. גלקסיות סייפרט מסקרנות במיוחד מכיוון שחרף העוצמה הבהירה של הליבות הפעילות שלהן, ניתן להבחין בקרינה מכל הגלקסיה. בהירות ופרטים אלה ניכרים בתמונה, שם ניתן לראות בבירור את הדפוסים והזרועות של כל הגלקסיה.

הגלקסיה הקטנה יותר, הנמצאת בצד ימין של התמונה, היא גלקסיה ספירלית. גלקסיות ספירליות הן הסוג הנפוץ ביותר של גלקסיה ביקום, והן מאופיינות בזרועות ספירליות היוצאות מהמרכז שלהן. גלקסיה זו נראית מעוותת מעט, ככל הנראה עקב ההתנגשות עם הגלקסיה הגדולה יותר.

התנגשות בין גלקסיות היא אירוע אלים שעלול להימשך מאות מיליוני שנים. במהלך ההתנגשות, הגז והכוכבים בגלקסיות השונות מתנגשים אלו באלו, ויוצרים אזורי לידה כוכבים חדשים. ההתנגשות גם גורמת לשינוי בצורתן של הגלקסיות, ולעיתים אף לאיחודן לגלקסיה אחת גדולה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully