וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנדרואיד חוגגת 15: כך הכל התחיל

עודכן לאחרונה: 28.9.2023 / 21:28

השבוע ציינה גוגל 25 שנים להיווסדה, אבל עשר שנים לאחר מכן קרה עוד אירוע היסטורי: יום הולדתה של מערכת ההפעלה אנדרואיד שהפכה למערכת ההפעלה הניידת הנפוצה בעולם. כך נראו השנים הראשונות שלה

מטה גוגל במאונטן ווייו. ShutterStock
מטה גוגל במאונטן ווייו/ShutterStock

השבוע לפני 15 שנה, ב-23 בספטמבר 2008, הוכרז סמארטפון חדש, שאולי השם שלו לא יגיד לכם דבר ואולי יגרום לכם לצמרמורת של התרגשות - מדובר ב-G1, הידוע גם בשם HTC Dream והוא היה טלפון האנדרואיד הרשמי הראשון בעולם, שהריץ את אנדרואיד גירסה 1.0, וכך באה לעולם באופן רשמי מערכת ההפעלה אנדרואיד. ה-G1 היה מאוד שונה ממה שקוראינו הצעירים מכירים כסמארטפון היום: הייתה לו מקלדת פיזית שהתגלתה בהחלקת הצג הקטן שלו, היה לו כדור מעקב קטן לניווט א-לה בלאקברי, סוללה נשלפת של 1,150 מיליאמפר/שעה, ולחנות האפליקציות שלו קראו Android Market ולא Play Store. אבל ככה התחילה אנדרואיד את דרכה הרשמית. ומה קרה קודם?

חברה כמו גוגל, ששאפה לסדר את כל המידע בעולם, לא יכלה להתעלם ממהפכת המחשוב הנייד שהייתה אז בחיתוליה, עם מכשירים שנקראו קומיוניקטורים, ושימשו מנהלים לשליחת אימיילים אבל נחשבו למכשירים יקרים ומסורבלים. אפל אמנם כבר הכריזה והחלה למכור את האייפון הראשון, כמעט שנתיים קודם לכן אבל העולם דאז עוד הסתכל באופן סקפטי על ממשקי מגע. גוגל, בחוצפתה, הייתה אחת המניעות הגדולות של מהפכת המחשוב הנייד עם אנדרואיד, ולמעשה בדיעבד הביסה את אפל במגרש שהיא עצמה יצרה, שלא לדבר על חברות גדולות ומערכות הפעלה ניידות אחרות ששלטו אז בעולם, כמו נוקיה עם סימביאן שפשוט נעלמה מהשוק הצרכני, וכמובן, מיקרוסופט - שהייתה אז בעמדה מצויינת להשתלט על עולם המחשוב הנייד ממקומה הבלתי מעורער בעולם המחשוב הנייח, אבל פספסה את הרכבת - וגוגל השאירה לה אבק.

HTC G1. ShutterStock
HTC G1/ShutterStock

בניגוד למה שהרבה אנשים חושבים, אנדרואיד לא נולדה בתוך גוגל. גוגל קנתה אותה מחברה קטנה שבין מייסדיה היה אנדי רובין (הוא גם אחראי לשם אנדרואיד, לאיש הייתה אובססיה קשה עם רובוטים) שבכלל פיתחה אותה במקור עבור מצלמות (עוד שוק שהסמארטפונים הרגו, שוק המצלמות הקטנות האוטומטיות) והחלה להסב אותה עבור סמארטפונים.

בקרב עיתונאי טכנולוגיה התנהלו באותם ימים התערבויות איך ייקרא הטלפון הראשון של גוגל - האם הוא ייקרא גוגל פון או G פון? מי שהימרו על G ניצחו, אבל השותפה העיקרית של גוגל ליצירת ה-"טלפון גוגל" בצד החומרה הייתה HTC, באותם ימים יצרנית עולה, צומחת ונחשבת מטאיוואן, שהוציאה תחת ידיה סמארטפונים יפהפיים (כותב שורות אלה סקר כמה מהם בשעתו), וכך התחילו בגוגל לרקוח את מה שלימים יהיה נודע כ-G1, טלפון האנדרואיד הראשון.

לעיצוב הממשק פנתה גוגל לחברה שוודית בשם TAT (ראשי תיבות של The Astonishing Tribe), שנודעה בממשקי המשתמש המקוריים והיפהפיים שלה. השוודים אגב הותירו חתימה קטנה במערכת ההפעלה: בווידג'ט השעון של אנדרואיד בגירסאות הראשונות, היה אפשר לקרוא בטקסט עדין את המילה Malmo, העיר שבה ישבה החברה בשוודיה.

ההתחלה הייתה צנועה: אנדרואיד 1.0 יצאה לעולם רק עם 35 אפליקציות בשוק היישומים שלה, אבל העובדה שמאחורי הפלטפורמה עמדה חברה כמו גוגל וגישת הקוד הפתוח שלה, משכה מפתחים רבים שרצו ליצור עבור הפלטפורמה החדשה, והעסק תפס כמו אש בשדה קוצים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אנדרואיד. ינון בן שושן, וואלה! טכנולוגיה
בניגוד למה שהרבה אנשים חושבים, אנדרואיד לא נולדה בתוך גוגל. פסל אנדרואיד מחוץ לקמפוס גוגל/וואלה! טכנולוגיה, ינון בן שושן

קפיצות גדולות

2008 הייתה שנה מהפכנית ושנה קפיצות עבור גוגל - עם ההכרזה גם על דפדפן כרום החדש, ותשעה חודשים אחר כך עם ChromeOS החדשנית, והאומץ הזה לקחת סיכונים ולהיכנס לפיתוח של עוד מוצרי תוכנה מסורתיים ולחולל בהם מהפכות, באה לידי ביטוי גם באנדרואיד - שהתקדמה בקפיצות גדולות, והצליחה בכך לכבוש לעצמה נתח שוק גדול במהירות מהעולם החדש של מחשוב על טלפונים ניידים.

בניגוד לאפל, שהיא לרוב הססנית לגבי טכנולוגיות ולרוב האחרונה לאמץ אותן (מי אמר USB-C?), אנדרואיד דאז מיהרה לאמץ תקנים וטכנולוגיות חדשות ולתמוך בהן, לצד קצב עדכונים מעורר השתאות של עדכון גירסה ראשית כל חצי שנה או פחות, כפי שתיכף תראו.

העדכון הראשון לאנדרואיד, אנדרואיד 1.1, יצא כמה חודשים אחרי הגירסה הראשונית וכללה בעיקר תיקונים של שורה ארוכה של באגים. בעצם העדכון אבל, עברה אנדרואיד את טבילת האש שלה ביכולת לבצע עדכוני תוכנה בדחיפה למכשירים דרך ספקיות הסלולר, מה שמכונה גם "דרך האוויר" או OTA. היום זה נשמע דבר טריוויאלי לחלוטין, אבל זה בהחלט לא היה כך לפני 15 שנה.

עניין בלתי נפרד מההיסטוריה של אנדרואיד, הוא ההחלטה המשעשעת בגוגל לקרוא לגירסאות של אנדרואיד בשמות של קינוחים מתוקים לפי סדר האלף בית האנגלי, לרבות יצירת דמות של הרובוט הירוק עם האנטנות, הסמל של אנדרואיד המכונה "באגדרויד", במהדורה מיוחדת לכל גירסה שמתייחסת לקינוח התואם - עניין שנמשך גם אל תוך גירסאות העשרה של אנדרואיד וגוגל חדלה ממנו ממש לאחרונה, רק ב-2019.

פסלי אנדרואיד סמוך לקמפוס גוגל במאונטן ווייו. ינון בן שושן, וואלה! טכנולוגיה
עניין בלתי נפרד מההיסטוריה של אנדרואיד, הוא ההחלטה לקרוא לגירסאות של אנדרואיד בשמות של קינוחים/וואלה! טכנולוגיה, ינון בן שושן

גירסה 1.5, שזכתה לשם "קאפקייק", עוגת גביע בעברית, הכילה כמה עדכונים חשובים - מלבד ליטוש מאוד נדרש לממשק, או תיבת החיפוש ישירות משולחן העבודה שהייתה אז חידוש בפני עצמו, לצד מקלדת מגע על פני המסך, שלא הייתה בסמארטפון אנדרואיד הראשוני, והובילה ללידתו של סמארטפון האנדרואיד הראשון בעל ממשק מגע מלא כמו האייפון, הלוא הוא ה-HTC Magic. ועוד צעד נועז שאפל לא הייתה מרשה בחיים: גוגל אפשרה למפתחים ליצור מקלדות משלהם, מה שלימים יוביל לפיתוח של "סקינים" - תחליפי ממשק שלמים של היצרניות עצמן כמו סמסונג עם OneUI או Oxygen של וואן פלוס. עוד חידושים שכללה קאפקייק היו היכולת להגדיל ולהקטין וידג'טים (באייפון לא חלמו אז על וידג'טים - לאפל לקח שנים לסגור את הפער הזה מול אנדרואיד), הוספת יכולת העתק והדבק שלא הייתה קיימת קודם, וצילום וידאו (כן, ל-G1 לא הייתה אפשרות לצלם וידאו...)

גירסה 1.6, דונאט, או סופגניה - הייתה הרבה יותר משמעותית מאשר עשירית הספרה עשויה לרמוז. היא כללה תמיכה ברשתות CDMA שהיו אז עדיין מאוד נפוצות בארצות הברית ובכך סללה את הדרך לספקיות כמו ורייזון למכור טלפוני אנדרואיד לצד מאות מיליוני משתמשים חדשים באסיה. ועוד משהו שהיום נשמע מצחיק: זו הייתה הגירסה הראשונה של אנדרואיד שתמכה ברזולוציות ויחסי מסך שונים ואפשרה יותר חופש ליצרניות הסמארטפונים ליצור מכשירים עם צגים בגדלים שונים ולא רק 320 על 480 הפיקסלים שאיתם החלה אנדרואיד את דרכה.

פרסומת של ה-HTC G1

ברוכים הבאים לנקסוס

כשנה לאחר צאת הגירסה הראשונה, בנובמבר 2009, מציגים גוגל את אנדרואיד 2.0, אקלייר, שהמילה המרכזית שאפשר לתאר איתה את הגירסה השניה של אנדרואיד היא: גדול. היא אפשרה טלפונים גדולים יותר, גדלי מסכים גדולים יותר, ואצל ספקיות גדולות יותר. הטלפון אולי הכי מפורסם שקשור לגירסה הזו הוא המוטורולה דרויד האייקוני, בצבעי שחור ואדום, שהוצע בהתחלה באופן בלעדי ברשת ורייזון (והוליד קהילה שלמה של ישראלים שהתעקשו לקנות את הטלפון המוצלח ולהכריח אותו לעבוד גם בישראל...) והיה גם טלפון האנדרואיד החזק ביותר בעולם באותה העת, לצד גודל מסך כמעט כפול בגובהו ורחב משמעותית לעומת הגירסאות הקודמות: 480 על 800 פיקסלים במקום 320 על 480.

אקלייר גם הציגה תמיכה בכמה חשבונות במכשיר אחד, ואת האפשרות למפתחים חיצוניים לחבר שירותים משלהם אל תוך אנדרואיד, מה שאפשר סנכרון עם הרבה מערכות חיצוניות קיימות. עוד חידוש אדיר באנדרואיד 2.0: ניווט מפות. גוגל מציגה כמעט ישר על ההתחלה יכולת ניווט של שלב אחרי שלב (כמו וייז שנוסדה ב-2006 ואחרי זה נרכשה בידי גוגל), תוך שהיא מציבה תחרות ישירה למכשירים שהיו אז נפוצים: הנווטנים, שהיו מכשירי ניווט ייעודיים כמו Mio או טום טום עם דמי עלות חודשיים. נחשו איפה הם היום.

ועוד שני חידושים ויזואליים חמודים שהוצגו באקלייר: טפטים חיים ומסך נעילה חדש. גירסה 2.1, שגם עדיין נקראה אקלייר לא הכילה שינויים מיוחדים בממשק, אבל כן הכילה שינוי אסטרטגי עבור גוגל: מתוך פחד שהשותפות שלה יתחילו לשנות ולעוות את מערכת אנדרואיד המקורית וליצור יצירות משלהם, גוגל חברה לשותפה שלה שכבר הזכרתי - HTC כדי ליצור טלפון גוגל, של גוגל ושיהיה ממותג תחת גוגל עם חוויית אנדרואיד "טהורה". כולם מכירים היום את "פיקסל" אבל הפיקסל לא הייתה הסדרה הראשונה של טלפונים מבית גוגל - הראשונה הייתה סדרת נקסוס.

נקסוס 1 (שם שגם הוא מגיע מעולם של רובוטים תבוניים בספריו של פיליפ ק. דיק, מה שהוביל אגב את גוגל לסכסוך משפטי עם יורשיו על השימוש בשם), היה סמארטפון מגע חלקלק והראשון שהיה עם מעבד סנאפדרגון במהירות של 1 גיגההרץ, וצג AMOLED מודרני. על אף שהדרויד של מוטורולה היה הפלירטוט הראשון של גוגל עם הרעיון, נקסוס היה הראשון להציג חוויית אנדרואיד נקיה, בלי תוספות יצרן, בדיוק כמו שגוגל התכוונה.

אחרית דבר

נוכל להמשיך ולספר את ההיסטוריה של אנדרואיד (ספרו לנו בתגובות אם תרצו כתבת המשך), עם גירסאות כמו ג'ינג'רברד שהייתה קפיצת דרך וכוורת דבש, שהייתה יציאה מוזרה - אבל קצרה היריעה. עם טכנולוגיות כמו NFC, טעינה אלחוטית, תמיכה בכרטיסי זיכרון ועוד, 15 שנים ושלושה מיליארד מכשירים אחר כך - אנדרואיד אחראית אולי יותר מכל למהפכת המחשוב הנייד, ונראה שהיא תישאר איתנו עוד שנים רבות. מזל טוב לרובוט הירוק.

  • עוד באותו נושא:
  • אנדרואיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully