וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

⁨לראשונה בישראל: אישור של רשות שוק ההון לניכיון צ'ק דיגיטלי⁩

עודכן לאחרונה: 5.10.2023 / 12:26

רשות שוק ההון העניקה רישיון לחברת הפינטק וי צ'ק (V-CHECK) העוסקת בצ'קים דיגיטליים ומערכת גבייה חכמה לעסקים, לעסוק בניכיון צ'קים ובמתן אשראי

המערכת של וי צ'ק. וי צ'ק,
המערכת של וי צ'ק/וי צ'ק

רשות שוק ההון העניקה רישיון למתן אשראי וניכיון צ'קים לחברת הפינטק וי-צ'ק. החברה, שפיתחה טכנולוגיה המאפשרת שימוש והעברה של צ'קים דיגיטליים מקצה לקצה, קיבלה לפני כשנה את הרישיון עבור הצ'ק הדיגיטלי עצמו וכיום מדווחת על שירות נוסף בדמות אפשרות לביצוע ניכיון של הצ'ק הדיגיטלי ומתן אשראי על בסיס הצ'ק הדיגיטלי. הרישיון יאפשר לחברה ולגופי אשראי חוץ בנקאיים שיהיו מעוניינים בכך, להעניק שירות של ניכיון צ'קים ומתן אשראי על בסיס הצ'קים הדיגיטליים, בדומה לצ'ק הנייר המוכר. רישיון זה שניתן לחברה מקרב בעוד צעד משמעותי את הצ'ק הדיגיטלי לצ'ק הנייר.

בישראל מועברים מידי שנה כ-816 מיליארד שקלים באמצעות צ'קים מנייר, לעומת כ-400 מיליארד שקלים בכרטיסי אשראי. הסכום הגבוה שעובר בצ'קים נובע מהעובדה שצ'ק הוא אמצעי התשלום היחיד כיום בישראל המאפשר להעביר כספים בין חשבונות כולל פריסה ודחיית תשלומים שלא באמצעות כרטיסי אשראי. בנוסף, בשונה מכרטיסי אשראי, צ'קים אינם מוגבלים במסגרת או בכמות.

קובי רם, מנכ"ל ומייסד חברת וי צ'ק (V-CHECK): "הרישיון שניתן לחברה מרשות שוק ההון וההכרה בצ'ק הדיגיטלי ככזה שעל בסיסו ניתן להעניק שירותי אשראי, לרבות ניכיונות תשלומים, הוא עוד צעד משמעותי להגברת התחרות בשוק התשלומים בישראל. אני מודה לרשות שהבינה את הערך בקידום הצ'ק הדיגיטלי והתרומה שלו לתחרות בשוק. הצ'קים הדיגיטליים משנים בשנתיים האחרונות את שוק התשלומים בישראל ומסייעים לקדם את המעבר משטרות נייר ומתשלומי מזומן לתשלומים מאובטחים יותר, וודאיים יותר ודיגיטליים יותר. השנה האחרונה הייתה קשה במיוחד עבור בעלי עסקים ונותני שירות, כך שהשילוב של אמצעי התשלום החדשני בדמות הצ'ק הדיגיטלי והאפשרות לביצוע ניכיונות על בסיסו, הוא חיוני ונחוץ וצפוי להקל על בעלי העסקים ונותני השירותים".

בשונה מהעברות בנקאיות, לצ'ק דיגיטלי, בדומה לצ'ק רגיל, יש יתרונות רבים. כמו האפשרות לפרוס תשלומים, להעביר תשלום דחוי, לתת צ'ק ביטחון ועוד. ההבדל המהותי בין צ'ק רגיל לדיגיטלי הוא בכך "שהנכס" הוא דיגיטלי ובכך חוסך את כל העיסוק הנדרש בצ'ק מנייר, הכולל שמירה מאובטחת של השיק והפקדתו במועד הנדרש. האפשרות לבצע ניכיון על בסיס הצ'ק הדיגיטלי תאפשר לאותם בעלי עסקים ואנשים הבוחרים להשתמש בצ'ק הדיגיטלי, להקדים את מועד הפירעון וליהנות מתקבולים מידיים גם בקבלת תשלומים בצ'ק דיגיטלי. דבר שלא היה אפשרי עד היום.

אין ספק כימתן הרישיון הוא צעד ברור נוסף מצד רשות שוק ההון לתמיכה בגופי פינטק והנגשת כלים פיננסים דיגיטליים לציבור מתוך רצון להגביר את התחרות בשוק התשלומים ובענף הבנקאות בישראל. בנוסף, צפויה החברה כבר בחודשים הקרובים לקחת חלק בפעילות התשלומים המיידים, אותה מקדם בנק ישראל יחד עם רגולטורים נוספים. הדבר יאפשר לבצע ייזום תשלום ותשלומים מידיים בבתי עסק ובין גורמים עסקיים. במסגרת זו הכספים יועברו מחשבון הלקוח לחשבון המוטב באופן מידי, כאשר הזיהוי צפוי להתבצע באמצעות מספר הטלפון. שילוב של האפשרות לביצוע ניכיונות תשלום יחד עם האפשרות לביצוע תשלומים מיידים יאפשר למעשה ניכיון של צ'קים דיגיטליים באופן מידי וכזה שישתקף בחשבון בצורה ישירה ללא המתנה של מספר ימי עסקים. מהלכים אלו משנים את שוק התשלומים הישראלי שנשלט בשנים האחרונות בעיקר ע"י צ'קים וכרטיסי אשראי.

מייסד ומנכ"ל וי צ'ק, קובי רם. רז רוגובסקי,
מייסד ומנכ"ל וי צ'ק, קובי רם/רז רוגובסקי

חברת וי צ'ק, שהוקמה ע"י קובי רם, בחממה העירונית של עיריית ראשון לציון, היא החברה היחידה כיום בישראל המאפשרת חיוב וזיכוי ישירות מחשבון הבנק של הלקוח ובעצם מאפשרת לשלם בצ'ק דיגיטלי ולשמר את כל היתרונות של צ'ק הנייר. דרך הפלטפורמה שפיתחה החברה ניתן לבצע תשלום או פריסה של תשלומים דחויים כמו בצ'ק רגיל, רק שהכל נעשה אונליין ובדיגיטל. לחברה כ- 20,000 לקוחות. מרבית הלקוחות הם תאגידים, בעלי עסקים וגופים המשתמשים באופן תדיר בצ'קים דיגיטליים ובמערכת הגבייה החכמה של החברה.

  • עוד באותו נושא:
  • שיק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully