וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלו הטכנולוגיות שעתידות להשפיע על הטיפול הרפואי ותוחלת החיים

שרי הלר גרוסמן, בשיתוף AIG

עודכן לאחרונה: 25.10.2023 / 10:04

חיסוני הקורונה הם רק דוגמה אחת מיני רבות לתהליכי שינוי מואצים שמתרחשים בעולם הרפואי. לצידם, קיימות מספר טכנולוגיות שעתידות להשפיע בשנים הקרובות על האופן בו נעבור טיפולים רפואיים

רפואה וטכנולוגיה. freepik,
קיימות מספר טכנולוגיות שעתידות להשפיע בשנים הקרובות על האופן בו נעבור טיפולים רפואיים/freepik

כאשר הקורונה פרצה לחיינו בתחילת שנת 2020 המחשבה שתוך 12 חודשים יאושר חיסון לנגיף נראתה דמיונית כמעט. היכולת לפתח חיסון ולאשר אותו לאחר הליך בדיקות מחמיר, גם אם מקוצר, המחישה את העוצמה של ההתפתחות הטכנולוגית בתחום פיתוח החיסונים. אחת הטכנולוגיות החדשניות שבהן נעשה שימוש במסגרת פיתוח החיסונים לקורונה היא טכנולוגיית RNAm. מקורה במחקר הגנטי והיא בעלת פוטנציאל לפיתוח חיסונים נוספים למחלות שטרם פותח להן חיסון בשיטות הקודמות.

חיסוני הקורונה הם רק דוגמה אחת מיני רבות לתהליכי שינוי מואצים שמתרחשים בעולם הרפואי. לצידן, קיימות מספר טכנולוגיות שעתידות להשפיע בשנים הקרובות על האופן בו נעבור טיפולים רפואיים, ובתקווה הן גם ישפיעו לחיוב על תוחלת החיים כך שתמשיך במגמת העלייה של העשורים האחרונים.

רפואה וטכנולוגיה. ShutterStock
ישנן דור חדש של תרופות המבוססות על ביולוגיה מולקולרית להבדיל מהתרופות המסורתיות המבוססת על כימיה/ShutterStock

תחומים חדשניים בעולם הרפואי

קצרה היריעה מלסקור את כלל החידושים הטכנולוגיים בתחום הרפואה שנים האחרונות, אך ניתן לציין שלושה תחומים מבטיחים וחלקם אף כבר מיושמים ומאושרים לשימוש:

רובוטיקה - בדומה להתרחבות השימוש ברובוטיקה במפעלים ובתחומי הייצור התעשייתי גם בעולם הרפואה נכנסים לשימוש רובוטים. מטרתם לספק דיוק מושלם בניתוחים שונים והם מחליפים את ידיי הכירורג. בנוסף, מחקרים מצאו כי זמן ההתאוששות של המטופל לאחר ניתוח שבו מעורבים רובוטים קצר יותר וכי השימוש ברובוטים מעלה את רמת הבטיחות של הניתוח. אחד התחומים בהם השימוש ברובוטים גובר בשנים האחרונות הוא תחום ניתוחי עמוד השדרה בהם לדיוק הניתוחי ישנה חשיבות יתרה. התחום הרובוטי, בהקשר זה, הולך ומתפתח והוא אף מאפשר ביצוע ניתוחים מרחוק, צנתורים ועוד.

תאי גזע - מרבית התאים בגוף האדם הם תאים שעברו תהליך התמיינות והם מסוג מסוים של רקמה. תאי גזע, לעומתם, הם תאים שטרם עברו התמיינות ואינם מוגבלים לסוג רקמה מסוים. בעקבות כך השימוש בהם טומן בחובו פוטנציאל גדול בהקשר הרפואי. הם יכולים להתפתח לכל סוג תא בהתאם לצורך הרפואי. למשל, הם עשויים לסייע במסגרת תהליכי שיקום רקמות ואיברים פגועים או פגומים. כיום מאושר הטיפול בתאי גזע במסגרת השתלות מח עצם ובשנים האחרונות מתבצעים ניסויים במסגרת טיפול בחולי ALS, חולי סכרת ועוד.

תרופות ביולוגיות - דור חדש של תרופות המבוססות על ביולוגיה מולקולרית להבדיל מהתרופות המסורתיות המבוססת על כימיה. בטיפול ביולוגי נעשה שימוש בחלבונים שהם ממוקדי מולקולה מסוימת, כלומר, התרופה ממוקדת מטרה ולא משפיעה בצורה היקפית. תרופות ביולוגיות "מגייסות" את המערכת החיסונית ומקנות לה את היכולת להילחם בדלקת על בסיס פענוח המנגנון הדלקתי.

רפואה וטכנולוגיה. ShutterStock
התפתחות הטיפולים הרפואיים והמודעות לבריאות עשויות להאריך את תוחלת החיים שלנו/ShutterStock

התפתחות הרפואה ותוחלת החיים

התפתחות הטיפולים הרפואיים והמודעות לבריאות עשויות להאריך את תוחלת החיים שלנו. אחת הדוגמאות הידועות שממחישות את הקשר בין תוחלת חיים לבין מודעות להיגיינה היא שטיפת הידיים. על אף שהופיעה בתרבויות רבות קודם לכן, רק במאה ה-19 נודע הקשר בינה לבין הבריאות, זאת לאחר שרופא נשים בעל תושייה בגרמניה הצליח להוריד את תמותת היולדות בבית החולים בו עבד ב-20%. הוא עשה זאת באמצעות הקפדה על שטיפת ידיים של הצוות המטפל בזמן הלידה.

בסוף המאה ה-19, תוחלת החיים הממוצעת עמדה על כ-50 שנים ואילו באמצע המאה ה-20 היא עלתה ל-65 שנים. זהו גידול משמעותי בתקופת זמן קצרה. כיום, בתחילת המאה ה-21, תוחלת החיים הממוצעת בעולם עומדת

על 72 שנים ואילו בישראל בה ישנה מערכת בריאות מתקדמת תוחלת החיים היא 82 שנים. בשנים האחרונות, אנשי רפואה ומדענים מתנבאים כי עם ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום הרפואה תוחלת החיים צפויה לעלות באופן משמעותי בעשרות השנים הקרובות.

איך תהיו בטוחים שתוכלו לקבל את הטיפולים העדכניים ביותר?

הטיפולים החדשניים, בין אם מדובר בטיפולים ניסיוניים או בכאלה שעברו את כל בדיקות הבטיחות והאישורים הנדרשים, הם יקרים יותר ונפוצים פחות. הגישה של המטופל אליהם בשעת הצורך מוגבלת בהשוואה לטיפולים הסטנדרטיים. בישראל ביטוח הבריאות הממלכתי מבטיח טיפול הולם לכל צורך, אך לא תמיד כולל טיפולים חדשניים או תרופות מתקדמות.

על מנת להיות בטוחים שבשעת הצורך תוכלו לקבל את הטיפול העדכני ביותר שיש לעולם הרפואי להציע נדרש ביטוח בריאות פרטי משלים. במסגרת הביטוח הפרטי תוכלו להתאים את הכיסוי הדרוש לכם, בכלל זה, טיפולים מיוחדים שאינם זמינים בארץ, תשלום עבור תרופות שאינן מכוסות בסל התרופות והן עשויות להציל חיים וגם כיסוי לתרופות בהתאמה אישית על בסיס ניתוח הפרופיל הגנטי שלכם.

נכתב על ידי שרי הלר גרוסמן, מנהלת רגולציה ופיתוח מוצרים באגף חיים ובריאות

שרי הלר גרוסמן, בשיתוף AIG

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully