וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטרה: תכנים אנטי-ישראליים. כך ישראל תנצח במאבק על התודעה

אורטל משה, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

2.11.2023 / 9:48

האינטרנט והרשתות החברתיות הפכו בשנים האחרונות לזירה לא פחות חשובה משדה הקרב

פייק ניוז. ShutterStock
פייק ניוז/ShutterStock

ה-7.10.23 הוא יום שאף אחד מאיתנו לא יישכח. בזמן שהזירות בדרום ובצפון החלו לבעור, יחד איתן החלה לבעור זירה נוספת: זירת ההסברה באינטרנט. כולנו כבר יודעים שהמלחמה המודרנית היא לא רק פיזית, אלא גם תודעתית, והיא מתרחשת ברשתות החברתיות שהן זירה מרכזית לכל דבר בה ניתן להשפיע בצורה משמעותית (גם למי שאינו לוחם בזירת הקרב).

בניגוד לימים עברו, כיום במאמצי ההסברה לוקחים חלק מאות יוצרי תוכן ומשפיעני רשת, הייטקיסטים, אמנים, חברות מדיה, יחסי ציבור, שיווק וסושיאל. עם זאת, חלקם מעולם לא עסקו בהסברה הלכה למעשה, והפעולות מתבצעות בהתארגנויות עצמאיות.

כיום כל אחד יכול לספר את הסיפור שלו, לתווך מציאות, להעביר מסרים ואפילו להפיץ פייק ניוז ותעמולה שקרית - בלחיצת כפתור. לכל פעולה, גם הקטנה ביותר, יכולה להיות השפעה מכרעת על המאמץ המצטבר. לכן, כל אחת ואחד חשובים בקרב על ההסברה, גם מי שאינו מומחה לכך, גם מי שלא יודע להפיק סרטונים, וגם מי שאין לו הרבה עוקבים.

גבר גולש באינטרנט. ShutterStock
חשוב לבחור פלטפורמה אחת או יותר בה אתם מרגישים הכי בנוח/ShutterStock

איך הופכים הסברה להשפעה?

קודם כל, חשוב לבחור פלטפורמה אחת או יותר בה אתם מרגישים הכי בנוח (פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, לינקדאין). לכל פלטפורמה יש את הייחודיות שלה, הן בהיבט אופי התכנים והן בהיבט קהל היעד שלה. לדוגמה: באינסטגרם יש קהל צעיר יותר, ומתבסס בעיקר על תכנים ויזואליים. בטוויטר יש אוריינטציה יותר פוליטית, עם מלל מתומצת.

שני נדבכים חשובים לאלו שלא רוצים בהכרח לשתף (אבל גם לאלו שכן), היא להיות צרכן מודע ופעיל ברשתות החברתיות. מה אפשר לעשות בנושא? לדווח על פוסטים, על גיוסי כספים, על פרופילים שמזוהים עם תעמולה שקרית או מסיתה. אין ספק שהרשת מוצפת בימים אלו (ובכלל) בתעמולה שקרית, בפייק ניוז ובהסתה אנטי-ישראלית. לכל משתמש ישנה אפשרות לדווח על תוכן מסוג זה, וכמו כן גם על זה שמפיץ אותו.

כפי שציינתי בהתחלה, מדובר במאמץ מצטבר, וככל שיהיו יותר דיווחים, כך נצליח להסיר את התכנים האלו ואפילו להגביל או לחסום את החשבונות שמפיצים אותם. ישנן יוזמות רבות בנושא הכוללות מערכות דיווח ובדיקה, קבוצות טלגרם, קבוצות וואטסאפ וכמו כן משפיענים רבים שמבקשים מהעוקבים שלהם לדווח על תכנים כאלו. זו הדרך הפשוטה והקלה ביותר בה כל אחד מאיתנו יכול לתרום למאבק בתעמולה אנטי-ישראלית.

מה לא לעשות? לא להגיב, לא לשתף, ולא לצפות עד הסוף בסרטונים או בתכנים שונים מהסוג שציינתי. צפייה ותגובה בתכנים אלו מייצרת חשיפה גדולה יותר - בדיוק ההפך ממה שאנחנו רוצים להשיג.

מגדילים את התוכן הפרו-ישראלי

גם אם אתם לא יוצרי תוכן, ולא מיומנים כל כך בתפעול רשתות חברתיות (כמוני), הרשת מוצפת בתכנים מעולים שחשיפה שלהם לקהל גדול יותר יכולה לחולל שינוי אמיתי. לכן, אם ראיתם פוסט שהתחברתם אליו - עשו לייק, הגיבו, שתפו וצפו בסרטון עד הסוף.

אם אתם קצת יותר מיומנים, אתם יכולים להוסיף האשטאג (#), מוזיקה, מיקום וכו'. הפעולות הללו גם כן מגדילות חשיפה, ויכולות אף לקפוץ לקהלים שונים בפיד. גם אם אתם רק משתפים תוכן, שמרו על אותנטיות ושתפו דברים שמייצגים אתכם, משקפים את דעותיכם ואת תחושותיכם - זה יגרום לאנשים נוספים לעשות בדיוק את אותו הדבר.

בנימה אישית אומר, כשאנחנו מוצפים בתכנים עצובים וקשים, חשוב לשתף אותם בעיקר כלפי העולם. אל תשכחו לשתף גם תכנים שמזכירים לנו שיש תקווה, שאנחנו חזקים, ושיש בשביל מה לקום בבוקר. זכרו! כולנו משפיעים, עם ישראל חי, אנחנו ננצח.

אורטל משה, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully