וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: האם בקרוב בינה מלאכותית תוכל לחזות רעידות אדמה?

יובל לב, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

27.12.2023 / 9:48

רעידות האדמה הקטלניות שגבו השנה מחיר דמים של יותר מ-50 אלף בני אדם במרוקו, טורקיה וסוריה לא מותירות מקום לספק - חיזוי AI לתופעה הגאולוגית המבעיתה הוא צו השעה

החורבן אחרי רעידת האדמה בסוריה ובטורקיה . 10 בפברואר 2022. רויטרס
החורבן אחרי רעידת האדמה בסוריה ובטורקיה . 10 בפברואר 2022/רויטרס

בשנת 1995 אירעה רעידת האדמה החזקה ביותר שנמדדה אי פעם בשטח מדינת ישראל. עוצמתה הגיע לכדי 7.2 בסולם ריכטר, ומוקד התרחשותה היה במפרץ אילת, 100 ק"מ דרומית לעיר הדרומית. המרחק מאזורים מאוכלסים היה גדול לכאורה, אך ידו הארוכה של הרעש הצליחה להגיע למספר כפרים הפזורים לאורך חופי סיני במצרים ובערב הסעודית, לפגוע ברכוש ולהרוג מספר בני אדם. באילת קרס מלון שהיה מצוי בשלבי בנייה ללא אבדות בנפש, סדקים נפערו בחלק מכבישי העיר וקירות הבתים.

מדע האויב

אז מה מעורר את ההתרחשות המבהילה שכולנו חוששים מפניה? כדור הארץ בנוי מגרעין העשוי חומר סלעי חם המצוי בתנאי טמפרטורה ולחץ גבוהים. הגרעין עטוף במעטפת המכוסה קליפה. הבדלים קטנים בין טמפרטורות ולחצים על פני כדור הארץ יגרמו לחומר לנוע ממקום חם למקום חם פחות. תנועת החומר בתוך ליבת כדור הארץ מפעילה כוחות אדירים כלפי הקליפה, וזו מתקמטת ונשברת. חלקיה מתחילים לנוע על פני המעטפת וכך מתרחשת לה תופעת הטבע המצמררת.

רעידת אדמה מהווה איום משמעותי על הכלכלה וחיי אדם, ונחשבה מזה עידן ועידנים כמושג נרדף לאסון טבע, יש הסבורים שלא בצדק. לשיטתם, רעידת אדמה הינה תופעת טבע גיאולוגית שכיחה המתרחשת תדיר בכדור הארץ, ודווקא האנושות שבונה גורדי שחקים ומבנים מסובכים היא זו שהופכת את תופעת הטבע לאסון קולוסאלי כמעט בכל פעם שהיא מתרחשת. היות ולא סביר שמלאכת פיתוח המקרקעין בעולם תיפסק אי פעם מסיבה זו או אחרת, דרושה התערבות חכמה שתטה את הסיכויים לטובתנו ותאפשר הצלה של מיליונים בשעת האפס.

עקורים אחרי רעידת האדמה בסוריה ובטורקיה . 10 בפברואר 2022. רויטרס
עקורים אחרי רעידת האדמה בסוריה ובטורקיה . 10 בפברואר 2022/רויטרס

אלגוריתם הנבואה

היכולת לחזות רעידת אדמה נזקקת למספר פרמטרים כגון הזמן, המיקום, העוצמה, ההסתברות להתרחשות ונסיבותיה. עד כה יושמו מגוון טכניקות חיזוי להפחתת נזקים תוך הסתמכות על אותות מקדימים, חישובים מתמטיים, שדות אלקטרומגנטיים והתנהגות חריגה של בעלי חיים. למרבה הצער, שימוש בטכניקות קונבנציונליות לצד המציאות המורכבת והבלתי צפויה מאפשר השגת תוצאה יעילה לעיתים רחוקות בלבד. כמו בכל אתגר מדעי, הדבר רק מהווה קטליזטור לעבודת החקר הנוכחית: פיתוח מנגנון חיזוי מבוסס AI המצויה בראש סדרי העדיפויות של שורת מדענים בעולם. אלו סמוכים ובטוחים שפיתוח טכניקות ניטור וטכנולוגיות מחשוב מתאימות יחוללו מהפכה בתחום ההנדסה החישובית ויספקו מענה יעיל לחיזוי רעידת אדמה.

גאווה ישראלית

פריצת דרך מדעית של חוקרים מאוניברסיטת אריאל, שנמצאה במסגרת מחקר שנעשה ע"י צוות מאוניברסיטת אריאל בראשות ד"ר יובל ראובני מהמחלקה לפיזיקה, אפשרה לחקור רמות אלקטרונים באחת משכבות האטמוספירה של כדור הארץ, ומציאת אינדיקטורים פוטנציאליים לרעידת אדמה. הצוות עשה שימוש בקבוצת אלגוריתמים הנחשבים יעילים בפתרון בעיות סיווג ורגרסיה כדי ליצור תחזיות מדויקות יותר לרעידות אדמה.

ממצאי המחקר המרתק פורסמו השנה והם מלמדים על "חתימות סכנה טבעיות" שיכולות להופיע באטמוספירה טרום התרחשותה של רעידת אדמה ועם טכנולוגיות החישה מרחוק שמצויות בידינו גם ניתן להבחין בהן מבעוד מועד. תוצאת מחקר מרשימה של 80% דיוק לתחזיות אמת מציתות גחלת של תקווה וציפייה גדולה להצלחה.

השיטה איננה חפה מתקלות חיזוי אולם היא מבשרת טובות על מאמצי המדע להגן עלינו מפני האסון. בכוחה להציל חיים, להפחית נזקים ובטווח הארוך גם מסוגלת לספק מרווח זמנים משמעותי כדי להתכונן לקראת רעידת שאורבת מעבר לפינה אך בד בבד נזכור שהיעדים מאתגרים למדי נוכח פני אי וודאות אינסופית או כמו שגרס וויליאם שייקספיר - המזל מגיע על גבי מספר סירות שאינן ניתנות לניתוב.

לפרטים והצטרפות לחטיבה טכנולוגית לחצו כאן>>

יובל לב, בשיתוף "הטכנולוגית", חטיבת הטכנולוגיה של בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully