וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלב הבא ברפואה: שירותים מונעים בינה מלאכותית

עידו מוליחי, טור אורח

17.12.2023 / 14:48

ל-AI יש פוטנציאל אדיר לחולל מהפכה בטיפול בחולים באמצעות טיפול מנבא. טכניקות מבוססות AI מציעות זיהוי טוב יותר וטיפול טוב יותר בזיהוי גידולים שרופאים עשויים לפספס ולתכנן שיטות ספציפיות למניעה, אבחון וטיפול במחלות תורשתיות

AI dell. יחצ,
בינה מלאכותית - תשנה את חוקי המשחק/יחצ

בינה מלאכותית (AI) בשילוב עם HPC (High Performance Computing) בתחום הבריאות הוא המפתח לשימוש יעיל בנתונים רפואיים כדי להציל חיים ולשפר את הבריאות הכללית, טוב יותר, מהיר יותר ובעלויות נמוכות יותר משמעותית.

הכוח המניע מאחורי בינה מלאכותית (AI) הוא הפוטנציאל שלה להאיץ את ההתקדמות האנושית ולשפר את החוויות בכל תחומי חיינו.

מגזר הבריאות ראה התקדמות בלתי נתפסת בעשור האחרון, כולל התחדשות שנכפתה עליו בשל הקורונה ההתחדשות חוצת גבולות ושינוי פרדיגמות ותיקות שאפשרו לנו לחצות משבר הקורונה בהצלחה ויש לומר אפילו חזקים יותר. עם זאת, גורמים הכוללים צפיפות אוכלוסייה מוגברת ועלויות שירותי בריאות גורמים לכך שאנו ממשיכים להתמודד עם אתגרים מוגברים לבריאותנו. עבור תעשיית הבריאות ומדעי החיים, משמעות הדבר היא לחץ לטפל ביותר חולים, בצורה חסכונית יותר ועם תוצאות טובות יותר.

החדשות הטובות הן שאנו בעמדה חזקה להתמודד עם האתגרים הללו. ההתקדמות בגנומיקה, ביואינפורמטיקה, מיקרוסקופיה, הדמיה רפואית ותחומים רבים אחרים יצרו מבול של נתונים שאם נלכד, נתיך וננתח אותם בצורה נכונה, ניתן להשתמש בהם כדי לשפר דרמטית את תוצאות המטופל. טכנולוגיות מחשוב מתקדמות, כגון אלגוריתמי AI הפועלים על מערכות מחשוב גבוהות (HPC), הן המפתח לתמורות ולפתיחת הערך האמיתי של נתונים רפואיים, שבתורו יצילו ומצילות חיים וישפרו את הבריאות הכללית.

עתיד של שירותי בריאות מותאם אישית

באמצעות AI בשילוב עם אשכולות HPC, רופאים יכולים לפתח תוכניות טיפול מותאמות אישית על ידי ניתוח מערכי נתונים עצומים, גילוי דפוסים ייחודיים והפקת תובנות במהירות שאיש אינו יכול לעבד ובאופן פרו אקטיבי הרבה לפני שהם הופכים לבעיה גדולה בדיוק גדול.

ל- AI פוטנציאל לחולל מהפכה בטיפול בחולים, מבטיח יעילות משופרת כמו גם טיפול מנבא ונגיש יותר. בעבר, ספקי שירותי בריאות הסתמכו על גישה אחת המתאימה לכולם, שטיפלו במחלה ולא בפרט. אבחון חדשני וטיפולים בהתאמה אישית הם בעלי פוטנציאל למנוע מצב שנוצר מלכתחילה, או כשלון בכך, לאפשר אבחון מוקדם הרבה יותר וטיפול המותאמים מאוד לכל אדם.

רופאים מביטים בסריקות מוח. ShutterStock
תוכניות טיפול מותאמות אישית/ShutterStock

HPC הוא חלק מרכזי ב"פאזל" ההתאמה האישית, מכיוון שהוא מאפשר לרופאים להפיק תובנות בעלות ערך לפעולה ממערכי נתונים גדולים ומורכבים במהירות הבזק. למעשה, ניתן להשיג כעת ניתוח גנומי (כלל המידע התורשתי) שלקח בעבר ימים וכעת בתוך דקות.

בין משתמשים בלמידת מכונה או בינה מלאכותית כדי לנתח תמונות רפואיות, לזהות דפוסים בין אוכלוסיות, לתכנן מכשירים רפואיים או לפתור בעיות כמו איך לחזות מבני חלבון, צריך להיות מסוגלים להפעיל עומסי עבודה עתירי מחשוב במהירות גבוהה.

מערכות רפואיות אלקטרוניות (EHR), למשל, מהוות מקור פוטנציאלי לתובנה בזמן אמת, אך עשויות לאחסן מיליוני רישומי חולים חסויים על פני תשתית מבוזרת. ככל שנפח הנתונים גדל, ארגוני שירותי בריאות יכולים לספק טיפול מותאם אישית בעלויות נמוכות יותר על ידי אימוץ מערכות חדשות המסוגלות לעבד מקורות מידע גדולים ומגוונים.

ארכיטקטורת HPC מספקת לארגוני בריאות את הביצועים והיעילות הדרושים כדי להפוך נתונים למודיעין בר-פעולה כמעט בזמן אמת כדי להאיץ גילויים ולשפר את הטיפול בהיתוכי מידע אדירים.

התאמה אישית לא רק נעצרת שם - היא יכולה לחזות גם את העתיד. על ידי התבוננות בגנום הייחודי של המטופלים, רופאים יכולים לתכנן שיטות ספציפיות למניעה, אבחון וטיפול, להעריך את הסיכון למחלה של הפרט ולפתח טיפולים תרופתיים מותאמים אישית, או אולי אפילו פרואקטיביים. התקדמות בתחום זה בעשור הקרוב עשויות להפוך את האבחון המותאם אישית המבוסס על הגנטיקה של הפרט לנגיש יותר מאי פעם.

טכנולוגיות AI פורצות דרך

אנחנו כבר רואים הרבה דוגמאות לבינה מלאכותית בתחום הבריאות בפועל, כולל בתחום האבחון והטיפול בסרטן. באירופה לבדה, כ- 17 מיליון אזרחים מטופלים בסרטן או נמצאים בהפוגה ארוכת טווח לאחר הטיפול, נתון שרק יעלה במהלך 10-20 השנים הבאות. בינה מלאכותית מציעה זיהוי טוב יותר וטיפול טוב יותר, כולל כלי בינה מלאכותית שמזהה גידולים ונגעים שרופאים עשויים לפספס.

עידו מוליחי, מנהל טכנולוגי בכיר, Healthcare Field CTO, Dell Technologies. הגר בדר,
עידו מוליחי, מנהל טכנולוגי בכיר, Healthcare Field CTO, Dell Technologies/הגר בדר

AI כבר הוליד חידושים בניתוחים כירורגיים בעזרת רובוטים כדי לשפר גם את תוצאות המטופל. שילוב AI ורובוטים בתהליכים כירורגיים עוזר להגביר את היעילות של המנתח. ניתן לנתח נתונים מרשומות רפואיות לפני ניתוח על ידי אלגוריתמים כדי לסייע לצוות בתכנון הליכים ולהנחות את הצוות בעת ביצוע הניתוח.

העתיד של שירותי הבריאות המופעלים על ידי AI דורש שיתוף פעולה

בעוד שעתיד שירותי הבריאות המופעלים על ידי בינה מלאכותית, בבסיס HPC, מתקדם, נותרה השאלה: האם הקהילה הרפואית ערוכה כראוי למהפכה זו? הענף אך צפוי להגיע ל-187.95 מיליארד דולר ב- 2023.

כדי לממש את הפוטנציאל שלו, התעשייה תצטרך להשקיע בטכנולוגיה ובמיומנויות. זה המקום שבו שילוב כוחות עם שותפים וספקים טכנולוגיים יהיה המפתח, מכיוון שהם יוכלו להביא את כישורי הבינה המלאכותית והמומחיות שלהם כדי לעזור להגדיל במהירות פרויקטים של בינה מלאכותית ולצלוח את האתגרים המשמעותיים בתחום הבריאות.

כאשר תעשיית הטכנולוגיה והבריאות פועלים יחדיו, הדור הבא של מטופלים יראה רמת טיפול שעד לאחרונה יכולנו רק לחלום עליה. עכשיו זה הזמן לשתף פעולה, לחדש ולהביא למהפכת שירותי הבריאות המופעלת על ידי בינה מלאכותית.

הכותב הוא מנהל טכנולוגי בכיר Healthcare Field CTO Dell Technologies

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully