וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדור געשי: גשושית של נאס"א תיעדה את אחד מירחיו של צדק

עודכן לאחרונה: 4.1.2024 / 19:48

הירח השלישי בגודלו מבין 80 ירחיו של כוכב הלכת צדק, הוא למעשה הגוף הפעיל ביותר מבחינה געשית במערכת השמש שלנו. כעת, צילום חדש מציג אותו כפי שמעולם לא ראיתם

נאס"א חשפה: אדי מים נמצאו בירח של הכוכב צדק, אירופה/צילום: רויטרס,עריכה: שניר דבוש

ג'ונו (Juno), גשושית המחקר של סוכנות החלל האמריקנית נאס"א, שיגרה לכדור הארץ תיעוד מרהיב של "איו" (Io) - אחד מתוך 80 ירחי כוכב הלכת צדק - הכוכב הגדול ביותר במערכת השמש. איו הוא הגוף הפעיל ביותר מבחינה געשית במערכת השמש, ובצילום של ג'ונו ניתן לראות את הרי הגעש הפעילים וענני הגופרית.

"על ידי שילוב נתונים מהמעבר, צוות המחקר של ג'ונו בוחן כיצד הרי הגעש של איו משתנים", אמר החוקר הראשי של ג'ונו, סקוט בולטון ממכון המחקר הדרום-מערבי בסן אנטוניו, טקסס. "אנו מחפשים באיזו תדירות הם מתפרצים, עד כמה הם בהירים וחמים, כיצד משתנה צורת זרימת הלבה, וכיצד הפעילות של איו קשורה לזרימת החלקיקים הטעונים במגנטוספירה של צדק. בנוסף, נחקור האם קיים אוקיינוס מאגמה מתחת לקרום של איו".

ירח "איו". NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS, Image processing by Ted Stryk, אתר רשמי
"איו" (Io) - אחד מתוך 95 ירחי כוכב הלכת צדק, כפי שתועד על ידי ג'ונו/אתר רשמי, NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS, Image processing by Ted Stryk

הערכות הן שההרכב המינרלי של איו נמעך ללא הפסקה על ידי כוח המשיכה של צדק, וכך נוצרים במעמקיו חיכוך וחום רב - שגורמים לפעילות וולקנית אדירה. לדברי נאס"א, החללית עקבה אחר הפעילות הוולקנית של איו ממרחקים שנעים בין כ-11 אלף ק"מ ליותר מ-100 אלף ק"מ, וסיפקה את התציפות הראשונות של הקוטב הצפוני והדרומי של הירח. החללית ביצעה גם טיסה סמוך לירחים הקפואים של צדק, גנימד ואירופה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
פלומת חומר שנפלטה מהר הגעש (הבלתי נראה) פרומתאוס. NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS, אתר רשמי
פלומת חומר שנפלטה מהר הגעש (הבלתי נראה) פרומתאוס על פני הירח איו/אתר רשמי, NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS

מאז ששוגרה לראשונה ב-5 באוגוסט 2011, במשימה שעלותה 1.1 מיליארד דולר, לג'ונו נדרשו חמש שנים כדי לעבור את המרחק מכדור הארץ לצדק, כ-2.7 מיליארד קילומטרים - והיא הגיעה לכוכב הלכת רק ב-4 ביולי 2016. נאס"א שיגרה את ג'ונו כדי לחקור את כוכב הלכת לעומק ובהמשך כוכבי לכת נוספים.

  • עוד באותו נושא:
  • צדק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully