וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מצא: מה שחשבנו שאנחנו יודעים על הטי-רקס היה טעות

15.1.2024 / 0:09

אי הסכמה ישנה אודות הדינוזאורים מעוררת התעניינות מחודשת לאחר שמחקר חדש מצא שמה שחשבנו שהוא גרסה קטנה יותר של הטירנוזאורוס רקס - הוא למעשה בכלל לא טי-רקס אלא "חיה אחרת לגמרי - קטנה, מהירה, זריזה"

סקוטי, הטי רקס הגדול ביותר שנמצא עד היום/Nexamous

חוקרים מאוניברסיטת באת' ומאוניברסיטת שיקגו בחנו מחדש מאובנים קטנים יותר של הדינוזאור טי-רקס והגיעו למסקנה שמה שנחשב בעבר לגרסאות קטנות שלו או טירנוזאורוס רקס צעירים, שייכים למעשה למין דומה - אך נפרד. "לננוטירנוס (טיראן ננסי) יש תכונות ברורות, כולל זרועות גדולות יותר", נכתב במחקר, "זה לא אותו המין".

המחקר, שפורסם בכתב העת של Fossil Studies, חקר את שלבי הצמיחה של מאובני טי.רקס צעירים ומצא ראיות לכך שקצב צמיחת העצמות מואט ושגרסאות הננוטירנוס של הדינוזאורים המפורסמים הגיעו כבר ככל הנראה כמעט לגודלם המלא. "אם אלה היו טי-רקסים צעירים, הם היו צריכים לגדול בטירוף, להעלות מאות קילוגרמים בשנה, אבל אנחנו לא רואים את התהליך הזה", אמר ד"ר ניק לונגריך, מחבר המחקר, בדו"ח שפורסם על ידי New Atlas, "ניסינו לבחון את הנתונים בהרבה דרכים שונות והמשכנו לקבל שיעורי צמיחה נמוכים".

התוצאות סותרות מחקר משנת 2020 של חוקרים מאוניברסיטת אוקלהומה סטייט, שהגיעו למסקנה שבזמן המוות, ככל הנראה הטי-רקסים הקטנים היו רק בני 13 עד 15 ועדיין לא הגיעו למלוא פוטנציאל הגדילה שלהם. עם זאת, המחקר החדש בחן את קצב הגדילה הפוטנציאלי של עצמות הננוטירנוס הקטנות יותר והעריך שהן היו גדלות למקסימום של בין 900 ל-1,500 ק"ג, רק כ-15% מגודלו של טי-רקס בוגר.

האם הננוטירנוס אמיתי או שהוא רק טי רקס צעיר?

החוקרים מצאו גם שלמאובני הננוטירנוס היו למעלה מ-150 מאפיינים שנבדלו מעמיתיהם הטירנוזאורוסים, כולל חוטמים צרים יותר וזרועות ארוכות יותר. "הזרועות למעשה ארוכות מאלו של הטי-רקס", אמר לונגריך, "אפילו לטי-רקס הגדול ביותר יש זרועות קצרות יותר וטפרים קטנים יותר מאשר לננוטירנוס הקטן הזה. זו הייתה חיה שעבורה הזרועות היו למעשה כלי נשק די אימתניים. זו באמת חיה אחרת לגמרי - קטנה, מהירה, זריזה. טי-רקס הסתמך על גודל וחוזק, אבל החיה הזו הסתמכה על מהירות".

החוקרים טוענים גם שחסרו גילויים של מאובנים החולקים תכונות גם מהננוטירנוס וגם מהטירנוזאורוס, שאמורים להתחיל למזג תכונות כגרסה הקטנה יותר של הדינוזאור המפורסם אילו היו מאותו המין. במקום זאת, החוקרים טוענים כי מאובן ישן שהאמינו בעבר שהוא של ננוטירנוס, הוא למעשה של טירנוזאורוס צעיר לאחר בדיקה מחדש של מדידות הגולגולת שלו, תוך שהוא בעל תכונות דומות לאלו של המינים הגדולים יותר.

עוד בנושא:
מחקר על דינוזאורים מצא: הטי רקס עשוי להיות גדול יותר ב-70% ממה שחשבנו עד כה

כמה טי רקסים חיו על כדור הארץ? חוקרים מצאו דרך לקבוע - והמספר ידהים אתכם

התגלה באנגליה: מין דינוזאור חדש עם להבים בשריונו

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
@paleopedia The debate over whether Nanotyrannus—a proposed species of small tyrannosaur—is its own genus or is just a juvenile T-Rex, has been going on for decades. Currently, the accepted stance is Nanotyrannus is just a young T-Rex specimen, but a new study claims that its actually its own separate genus. Unfortunately for the study, the general response to it has been rather skeptical. Lets talk about it #Paleopedia #prehistoricplanet #paleontology #paleotok #dinotok #fossiltok #fossil #fossils #trex #tyrannosaurusrex #nanotyrannus #tyrannosaurus #tyrannosaur ♬ original sound - Paleopedia

לעוד סיפורים ביזאריים ומעניינים מהעולם - בואו לערוץ הווטסאפ שלנו >>>


עם זאת, המחקר החדש לא שכנע את כל המדענים שהמאובנים הקטנים אכן שייכים למין נפרד. "אין לי בעיה עם זה שהננוטירנוס יהיה דבר אמיתי אם המדע יוכיח זאת", אמרה הולי וודוורד, מחברת המחקר מ-2020, בראיון ל-New Scientist. "אבל אני לא משוכנעת שהפרשנות שלהם מדויקת יותר משלנו".

עם זאת, אחרים בירכו על הפרספקטיבה החדשה, כאשר מדען מהקולג' של צ'רלסטון, סקוט פרסונס שמגדיר את עצמו כ"משוגע על דינוזאורים" אמר שהתוצאות אמורות לשמש להרחבת הדיון בנושא. "המאמר החדש הזה לא יפתור את הוויכוח, אבל אני אופטימי שהוא יטלטל את העניינים מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully