וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום מגמות תערוכת CES: לא רק בינה מלאכותית

ניב ליליאן, לאס וגאס

עודכן לאחרונה: 1.2.2024 / 13:47

על אף הרושם שנוצר בתקשורת הטכנולוגיה, בינה מלאכותית לא הייתה המגמה היחידה או העיקרית ב-CES השנה. דברים כמו מדידה רפואית רגישה, סוכנים רובוטיים חכמים ותחבורה עתידנית תפסו שם במה לא פחות משמעותית מבינה מלאכותית

למתבונן מהצד, או מי שלא היה נוכח בתערוכה והסתמך רק על דיווחים של אחרים, נדמה כי הבינה המלאכותית המחוללת היא המנה העיקרית בתערוכה השנה, ולא כך הדבר. למעשה, אם הלכתם באולמות כמוני, יש כמה מגמות משמעותיות יותר, שאולי מסתמכות בחלקן על בינה מלאכותית, אבל היא לא לבד. הנה הן מתוך רשמים אחרי הליכה של קילומטרים רבים באולמות העצומים של מרכז הכנסים של לאס ווגאס.

בינה מלאכותית מחוללת אכן תפסה את תשומת הלב ב-CES 2024, אבל זה בעיקר בגלל שהטכנולוגיה הזו הפכה להיות מילת באזז בשנה החולפת וכולם רוצים להיות בינה מלאכותית מחוללת. אמנם אינטל, באמצעות הלקוחות שלה, כמו לנובו הציגו מחשבים חדישים המבוססים על פלטפורמות של החברה, המסוגלים לעשות מטלות של בינה מלאכותית מחוללת גם מקומית וללא צורך בחיבור לאינטרנט, כולל לסכם מסמכים או פגישות, גם אם אתם מנותקים מהרשת, שזה נחמד אבל לא עתידני מאוד לעומת השלב הבא, והוא סוכנים חכמים, שמיד נדבר עליהם.

ואם הזכרנו את לנובו, החברה הציגה גם כמה קונספטים לאיך ייראה המחשוב האישי בשנים הקרובות, לרבות מסך דיו צבעוני הקבוע בגב של מחשב וניתן לעיצוב אישי ממש (ופחות מלכלך ממדבקות) וגם חיבור מגנטי חדש, שיאפשר לכם להצמיד ולהפעיל בקלות מסך נוסף, מצלמה, נפח אחסון נוסף, רובוט סייען דיגיטלי ועוד.

@nivlilien חיבור קסם! לנובו מנסים קונספט של חיבור מגנטי בשם מג'יק ביי, שמאפשר לצרף מגוון של חיבורים - ממפיץ ארומתרפיה, דרך מאוורר ועד אחסון נוסף, מצלמת רשת איכותית, מסך נוסף או רובוט קטן שהוא גם סייען! #techtok #ces #ces2024 #magicbay #wireless #connectivity #future #טכנולוגיה #החיבור #אלחוטי #מחשבנייד ♬ original sound - nivli

רובוט כדור

סוכנים חכמים הוא רעיון שהוצג כבר לפני שנים בספרי מדע בדיוני תחת גם השם "מערכות מומחה", ומדובר בבינות מלאכותיות שמסוגלות לקחת בעיה או בקשה מורכבת, ולבצע אותה גם על ידי העברת משימות לבינות מלאכותיות ואפליקיות אחרות, או לפרק את המטה המורכבת לגורמים ותת-משימות בדיוק כמו שהיה עושה בן אדם.

בינה מלאכותית מהסוג הזה, מוטמעת במוצרים כמו בולי, הרובוט הכדורי הצהוב של סמסונג, Q9, שומר הבית והסייען הדיגיטלי של LG ומה שהיה להיט התערוכה Rabbit, סוכן חכם שמחובר לאפליקציות שלכם ומסוגל לבצע משימות שהאצלתם לו רשות לבצע בשמכם בתוכן, כך שרובוטים חכמים ומרובי יכולות, הם מגמה אמיתית אחת של CES 2024, מעבר לבינה מלאכותית מחוללת שאולי מגישי טלוויזיה מתלהבים ממנה.

הרובוט בולי של סמסונג

כלב נחיה וירטואלי

אחד הדברים המרגשים תמיד בטכנולוגיה היא היכולת לפתור בעיות גדולות של האנושות באמצעות של כוח מחשוב, חיישנים והתקנים חכמים, שגם נגישים לכולם ובמחיר נמוך, גם במדינות נחשלות. בשנתה ה-100 הראתה CES כי טכנולוגיה רפואית ברמת דיוק של מכשירים רפואיים יקרים ופתרונות מעניינים לקשישים, יכולים להימצא בידיים של כמעט כל אחד. הנה כמה דוגמאות.

הדוגמא אולי הכי בולטת בתערוכת הייתה Beamo של Witings הצרפתית, שהוא מכשיר מדידה רפואי של ארבעה באחד: הוא מודד במכשיר אחד זעיר את כל מדדי הטריאג' המוכרים (למעט לחץ דם) וקצת יותר: הוא מודד חום, רוויית חמצן בדם, אקג, דופק וסטטוסקופ - הכל במקל אחד קטן.

הרובוט של LG. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
הסייען הביתי של LG/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

כמו שהגדיר זאת אחד מעמיתיי מחו"ל, זה הדבר הכי קרוב שיש לנו לביו-בד של ד"ר מקוי ממסע בין כוכבים. ובתכל'ס, Beamo הוא באמת פיסת הנדסה מופלאה: תצמידו קצה אחד שלו לחזה ותוכלו לשמוע את דופק הלב האוזניות, הצד הנגדי הוא להעברה מול המצח ומודד חום, ואם תצמידו שני אגודלים אליו הוא גם ימדוד לכם דופק, רוויית חמצן בדם ואקג על הדרך, שיהיה. ואם הזכרנו אקג, בביתן של דאסו סיסטמס מצאנו מתקן בגודל של חפיסת מסטיק, שיכול לבצע לכם אקג באותה רמת דיוק של מכשיר רפואי בעל 6 מוליכים. Beamo ו-Kardia מציגים עתיד מיידי כמעט של כלי רפואה נגישה וחכמה לכולם במחיר נמוך ועם דיוק רפואי מלא.

עוד בתחום שיפור האנושות אפשר למצוא את המיזם LUMEN האירופי שמשתמש בראיית מכונה כדי להנגיש את העולם לעיוורים. מדובר בקסדה אותה מרכיב בעל המוגבלות על הראש, והיא בתורה סורקת את הסביבה, מפענחת את האובייקטים שבה בדומה למכוניות אוטונומית אלא שהפלט כאן הוא תנודות בקסדה עם מנועי רטט שמכוונים את העיוור מעבר למכשולים. ומיזם ישראלי דווקא שמשלב את המגמות הקודמות, הוא רובוט המספק חברה ונחמה לקשישים ומנהל איתם שיחות בשם EliQ.

@nivlilien קרדיה הוא מכשיר אקג זעיר שיכול לעשות לכם בדיקת אקג באותו דיוק של מכונת אקג רפואי מלאה. זהו רק חלק מגל של מוצרים שנותנים לכל אחד דיוק של מכשיר רפואי בכף היד ובעלות נמוכה. את הצעצוע הזה אגב פגשתי בביתן של דאסו #ekg #smartekg #techtok #ces #ces2024 #smartmedicine #homemedicine #kardia #החיבור #אקג #רפואה #רפואהמתקדמת #טכנולוגיה #טכנולוגיה_מתקדמת ♬ original sound - nivli

העתיד של ווסטוורלד כבר כאן

בסדרת הדיסטופית ווסטוורלד, הוצגו בסצינה מכוניות או ליתר דיוק קרונות אוטונומיים, שבהם יש רק שני ספסלי ישיבה לנוסעים שיושבים זה מול זה, וללא הגה, כאשר כלי התחבורה נוהג את עצמו. בביתן של יונדאי ראינו את החלום הזה קורם למציאות: החברה בנתה רכב קונספט של קרון היסעים שכזה, אוטונומי ומונע במימן ובתוכו רק מקומות ישיבה.הדמיון החיצוני שלו לקרונות הבדיוניים בווסטוורלד, קצת מטריד, אך מרשים באותה מידה ונראה שזו מגמה שתגיע לשוק בעשורים הקרובים - מי צריך בכלל הגה?

רכב היסעים הציבורי החדש של פולקסווגן, שיהיה אוטונומי לחלוטין. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
רכב היסעים הציבורי החדש של פולקסווגן, שיהיה אוטונומי לחלוטין/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

חלק במהפכה הזו אגב לוקחות לא מעט חברות ישראליות שהציגו במתחם התערוכה באופן עצמי (מעבר לביתן של מכון הייצוא), ביניהן למשל אינוויז המייצרת את מערכת הניווט בלייזר (LIDAR) עבור רכב היסעים ציבורי חדש של פולקסווגן, שיהיה אוטונומי לחלוטין ואמור לעלות על הכביש. גם כאן כמו בחברות אחרות, הגה איננו בנמצא ומצרך מיותר.

  • עוד באותו נושא:
  • ces

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully