וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חודשים: נאס"א הצליחה לגשת לדגימות אסטרואיד שננעלו בקופסה

עודכן לאחרונה: 16.1.2024 / 13:42

החללית אוזיריס החזירה לכדור הארץ לפני כשלושה חודשים דגימות של מטאור אחרי שבע שנים ומסע של שישה מיליארד קילומטרים. עם זאת, החומרים נשארו סגורים במיכל בגלל שני ברגים סוררים. כעת, הבעיה נפתרה

איך נאס"א תלקןור את הדגימות מהאסטרואיד בנו?/NASA

אחרי תהליך שנמשך כשלושה חודשים - מדעני נאס"א הצליחו במשימה החשובה: לפתוח את מיכל הדגימות שנאספו מאסטרואיד בנו על-ידי החללית אוסיריס-רקס. פתיחת המיכל, הנחשב למעין "קופסת אוצר" של מידע על תולדות מערכת השמש, הייתה המכשול העיקרי לאחר איסוף החומר מהחלל.

החללית חזרה לכדור הארץ בספטמבר 2023 לאחר שאספה כמה גרם של אבנים ואבק מהשכבה החיצונית של האסטרואיד בנו. עם זאת, הרוב המכריע של הדגימות נשמר בתוך מיכל מיוחד שננעל באמצעות 35 ברגים. שני ברגים סוררים מנעו גישה לתכולה, והפכו את המשימה לפתוח את המיכל לקשה יותר מאיסוף החומר עצמו.

"בנוסף לאתגר התכנוני, היינו מוגבלים לחומרים מאושרים בלבד כדי לשמור על הערך המדעי של הדגימות," אמרה ד"ר ניקול לונינג, חוקרת בצוות באוסיריס-רקס. זה אולי נשמעת כמו בעיה קטנה וקלה לפתרון, אבל הבעיה היא שכל הכלים שבהם משתמש הצוות חייבים להיות מסוגלים להיכנס לתוך "תא הכפפות", שמזרים חנקן כדי לשמור על הדגימות נקיות מזיהום על ידי אטמוספירת כדור הארץ.

קפסולת חלל עם דגימות של אסטרואיד אחרי שנחתה ביוטה, 24 בספטמבר 2023. רויטרס
קפסולת חלל עם דגימות של אסטרואיד אחרי שנחתה ביוטה, 24 בספטמבר 2023/רויטרס

כעת, הצוות של סוכנות החלל האמריקנית יוכל להיחשף לאוצרות שהביא בנו. ניתוח ראשוני של האבק והאבנים שנאספו מחוץ למיכל מצא כבר רמזים לקיומם של פחמן ומים בדגימות. בהמשך פתיחת המיכל צפויה לחשוף מידע חדש ומרתק על הרכב האסטרואידים ותהליכי היווצרות מערכת השמש, ולהתקדם משמעותית בהבנת ההיסטוריה הקוסמית שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully