וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקים בהיסטוריה: פייסבוק חוגגת 20 שנה

עודכן לאחרונה: 5.2.2024 / 9:12

מה שהתחיל כשעשוע של נערי קולג' הפך למפלצת של הרשת החברתית הגדולה בעולם. היום בדיוק פייסבוק מציינת 20 שנה להשקתה, ואלה הפרקים המרכזיים בהיסטוריה שלה. פרויקט מיוחד, חלק א'

פייסבוק. ShutterStock
פייסבוק/ShutterStock

השבוע לפני 20 שנה, לחץ נער הקולג' מארק צוקרברג על מקש, והאתר thefacebook.com, עלה לאוויר. מה שהחל כפרויקט של כמה סטודנטים בהרווארד עם כוונות אחרות לחלוטין, הפך להיות שני עשורים אחר כך מפלצת עם מיליארדי משתמשים, יכולת להפיל משטרים, דיונים בקונגרס ויש מי שרואים בפייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם ובדומותיה איום משמעותי על הדמוקרטיות המערביות עצמן. מה קרה בין לבין? הנה ההיסטוריה המלאה של החברה, שעברה הרבה טלטלות ב-20 השנים שהיא קיימת.

דירוג יופי

הסטודנט לפסיכולוגיה (כמה אירוני או כמה לא מקרי) בהרווארד מארק צוקרברג, וחבריו אדוארדו סוורין, דסטין מוסקוביץ' וכריס היוז, בכלל רצו להקים אתר שיאפשר לסטודנטים לדרג את מידת האטרקטיביות של חבריהם וחברותיהם לספסל הלימודים, עוד ב-2003 וצוקרברג אכן הקים וכתב אתר כזה, שנקרא facemash. אבל כבר אז, אולי כסימן לבאות - הוא הסתבך עם הפרת כללי האוניברסיטה כי השתמש במשאבים שלה והאתר ירד מהאוויר תוך יומיים, לא לפני ש-450 אנשים נרשמו אליו ודירגו לא פחות מ-22,000 פעמים. העיקרון אגב, שהיה מנוגד לרוח של האינטרנט דאז ובכלל, הוא ההתעקשות שאנשים יירשמו בשמם האמיתי, ולא יסתתרו מאחורי פרופיל אנונימי.

דף הבית הראשון של פייסבוק. צילום מסך, אתר רשמי
האתר thefacebook.com, שנת 2004/אתר רשמי, צילום מסך

ההצלחה של הפרויקט הקטן, הביאה את צוקרברג לרכוש בינואר 2004 את thefacebook.com, והעלה לאוויר את מה שיהפוך להיות שם נרדף לרשת חברתית, בפברואר 2004. סטודנטים מהרווארד שנרשמו לאתר, יכלו להעלות תמונות של עצמם, ומידע אישי כמו מערכת השעות שלהם, ולאיזה אחוות ומועדונים חברתיים הם משתייכים או משתייכות. השירות צבר תאוצה מהר, ואז סטודנטים מאוניברסיטאות ליגת קיסוס אחרות כמו סטנפורד וייל, הורשו גם הם להצטרף - ותוך ארבעה חודשים, כרבע מיליון סטודנטים מ-34 אוניברסיטאות כבר היו רשומים לאתר, ועם ההצלחה המטאורית גם מיהר להגיע הכסף: חברת מאסטרקארד החלה לשלם עבור הזכות לפרסם באתר, פיטר ת'יל מפייפאל משקיע חצי מיליון דולר בחברה החדשה, ושון פארקר, המייסד של נאפסטר, מצטרף לחברה כנשיא.

בספטמבר של אותה שנה, "הפייסבוק" כפי שעדיין נקראה אז, הציגה את "הקיר" בפרופילי המשתמשים, שאפשר לחבריהם לפרסם דברים בעמוד שלהם, מה שהפך לרכיב מרכזי ברשת החברתית החדשה. בסוף של 2004 כבר היו לפייסבוק מיליון משתמשים פעילים. ברם, פייסבוק עדיין פיגרה אז אחרי MySpace.com, שהייתה הרשת החברתית הדומיננטית דאז, עם חמישה מיליון משתמשים. אבל כל זה עמד להשתנות, ובמהירות.

פייסבוק. ShutterStock
בספטמבר הציגה את "הקיר" בפרופילי המשתמשים/ShutterStock

השנים הראשונות

2005 הייתה שנת מפנה לפייסבוק. היא הורידה את ה-the מהשם שלה, והפכה להיות facebook, והציגה את הרעיון של תיוג אנשים בתמונות. בעזרת תגיות, אנשים יכלו לזהות את עצמם ואחרים בתמונות, ובאותה שנה נפתחה פייסבוק גם לתלמידי תיכון ואוניברסיטאות מחוץ לארצות הברית. בסוף השנה השנייה לקיומה, כבר היו לפייסבוק ששה מיליון משתמשים חודשיים פעילים.

ב-2006, השנה שבה הוקמו יוטיוב וטוויטר, פייסבוק פתחה סופית את השערים לכל אדם מעל גיל 13. כמו שצוקרברג חזה, זה היה אוצר למפרסמים - האפשרות לקיים אינטראקציה ישירה עם בסיס צרכנים עצום במקום אחד. לשם המחשה, ענקית מוצרי הצריכה לבית פרוקטר אנד גמבל, משכה אליה מפייסבוק 14,000 צרכנים לרכישת מוצר חדש להלבנת שיניים.

פייסבוק. ShutterStock
ב-2006 פייסבוק פתחה סופית את השערים לכל אדם מעל גיל 13/ShutterStock

פרטיות הייתה בעיה בפייסבוק כבר מהשנים הראשונות: כשהציגה את זרם החדשות, פייסבוק פרסמה כל שינוי על "הקיר" לכל החברים של המשתמש. בעקבות מחאה של משתמשים, החברה נאלצה להכניס לראשונה פקדי פרטיות, שאפשרו למשתמשים לשלוט מה יופיע בזרם החדשות שלהם, במקום ברירת המחדל של הכל גלוי לכולם. ב-2008, רק ארבע שנים לאחר ייסודה הרשמי פייסבוק כבר הפכה להיות הרשת החברתית הכי פופולרית בעולם, ועברה את MySpace. החברה גם הציגה עדכונים חיים, בניסיון לתת מענה למתחרה הצעירה יותר טוויטר.

2008 גם הייתה השנה שבה פוליטיקאים הבינו את הכוח הטמון ברשת החברתית, כשיותר מאלף קבוצות פייסבוק נפתחו בתמיכה בשני המועמדים לנשיאות אז, ברק אובמה וג'ון מקיין. בקולומביה פייסבוק שימשה מאות אלפים למחאות נגד ארגון הגרילה FARC, ובמצרים התארגנו בפייסבוק מחאות כנגד העליה במחירי הלחם, מה שלימים יהפוך להיות "האביב הערבי".

ברק אובמה מתארח בפייסבוק לצ'ט יחד עם מארק זאקרברג, 20 באפריל 2011. רויטרס
ברק אובמה ומארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק/רויטרס

עוד ב-2008, פייסבק מגיעה לפשרה עם ConnectU, עוד חברה שהחלה בהארווארד, על ידי האחים ווינקלווס, שטענו כי צוקרברג גנב להם את הרעיון לפייסבוק. הקרב הזה יימשך לאורך כל שנותיה הצעירות של פייסבוק, כי הפשרה הייתה רק יריית פתיחה למאבק משפטי ארוך שיימשך שנים. האחים ווינקלווס לבסוף יפסידו בו.

ב-2009, שלוש שנים אחרי שהציגה את הממשק למפתחי צד שלישי, מפתחים עצמאיים כבר ייצרו הכנסה של חצי מיליארד דולר לעצמם על ידי פיתוחים שונים לפייסבוק (בין המפורסמות היא זינגה, המפתחת של המשחק פארם וויל), ופייסבוק עצמה גזרה קופון מהכנסות האלה על ידי לקיחה של אחוזים מהרווחים. ב-2011, כ-12 אחוזים מההכנסה של פייסבוק הגיעו מזינגה, לצורך הדוגמא. ב-2012 פייסבוק פנתה להנפקה ציבורית, וגייסה לא פחות מ-16 מיליארד דולר, לפי שווי של 102 מיליארד דולר. לשם השוואה, כשגוגל הונפקה לראשונה ב-2004, היא גייסה קצת פחות משני מיליארד דולר…

עוד שינוי חשוב שפייסבוק עושה ב-2011 הוא להציג את הטיימליין, קו הזמן שמאחד כמה מקורות מידע לכדי זרם אחד, ולמעשה הורג את "הקיר" שפייסבוק נבנתה עליו במקור.

פייסבוק. ShutterStock
עוד שינוי חשוב שפייסבוק עושה ב-2011 הוא להציג את הטיימליין/ShutterStock

אל תילחם בהם, רכוש אותם

ב-2012, על בסיס ההנפקה המוצלחת, פייסבוק מתחילה בגל רכישות, שהופך להיות מודוס אופרנדי של ממש: רכש של מתחרות, או חברות שמספקות מוצרים משלימים מצליחים לנושאת המטוסים פייסבוק. באפריל פייסבוק רוכשת את רשת שיתוף התמונות אינסטגרם, תמורת מיליארד דולר. זו אחת הרכישות החשובות שלה ולצמיחתה בהמשך, שכן הרכישה של אינסטגרם מאפשרת לה להתמודד עם מתחרות צעירות וחצופות ממנה שצצו בהמשך, כמו סנאפצ'אט.

אינסטגרם. ShutterStock
אינסטגרם, אחת הרכישות החשובות ביותר של פייסבוק/ShutterStock

עוד ב-2012 - מארק צוקרברג מתחתן יום אחרי ההנפקה, המנייה חווה צניחה ובצד ההישגים: פייסבוק חוצה את הקו של מיליארד משתמשים. בשנים הבאות, 2013 ו-2014, פייסבוק חווה צמיחה מואצת, וחוזרת לשווי ההנפקה המקורי שלה, לצד אזהרות לעתיד: החברה משיקה את כלי החיפוש "גרף" שמעלה שוב לסדר היום את כמות המידע העצומה שפייסבוק אוספת על כל אחד מאיתנו. שמרו את הפרט הזה בראש, הוא עוד יחזור.

ב-2013, ישנם דיווחים כי פייסבוק הציעה לרכוש את מי שתהפוך להיות אחת המתחרות הכי קשות שלה, סנאפצ'אט, תמורת שלושה מיליארד דולר, אבל איוואן שפיגל, המנכ"ל של החברה - מסרב. בפברואר 2014, פייסבוק קונה את אפליקציית המסרים המיידיים וואטסטפ תמורת 19 מיליארד דולר. עד שהעסקה נחתמת, השווי שלה מטפס ל-22 מיליארד דולר - פשוט בגלל עליית השווי של מניות פייסבוק…

סנאפצ'אט. ShutterStock
ב-2013, ישנם דיווחים כי פייסבוק הציעה לרכוש את מי שתהפוך להיות אחת המתחרות הכי קשות שלה, סנאפצ'אט/ShutterStock

עוד ב-2014, צוקרברג מהמר בגדול על מה שלדעתו יהפוך להיות הטכנולוגיה של המחר - מציאות מדומה. פייסבוק קונה את חברת חומרת המציאות המדומה העולה אוקולוס, תמורת שני מיליארד דולר. הקסדה של אוקולוס יוצאת לשוק שנתיים אחר כך, אבל גם קיצוצים ועזיבת המייסד פאלמר לאקי.

זו גם השנה שפייסבוק מהמרת על וידאו, ומשכנעת גופים כמו באזפיד והניו יורק טיימס ליצור וידאו חי עבור הנגן של הרשת, ובכלל, גורם לגופי תקשורת להשקיע משאבים גדולים בווידאו. פייסבוק "תגמול" להם בהמשך על ידי התעללות בהם ופגיעה אנושה בגופי החדשות, כולל חסימת הפניות לאתרים חיצוניים..

המטא Quest 3. רויטרס
הימר בגדול - והצליח: ה-Quest 3, קסדת המציאות המדומה של מטא./רויטרס

הסקנדל הגדול: קיימברידג' אנליטיקה

2016 היא שנת בחירות בארצות הברית. גורמים שמרנים מאשימים את פייסבוק בצנזורה של תכנים ובהיותה "שמאלנית", אבל ההאשמה הזו עומדת להיות רק יריית הפתיחה לסקנדלים פוליטיים חמורים הרבה יותר שפייסבוק תהיה מעורבת בהם מעל לראשה. אלה גם יהיו השנים שבהן יתחוור הכוח העצום שיש לפייסבוק להשפיע על קולו של הבוחר ולהטות תוצאות בחירות בדמוקרטיות מערביות.

בעקבות הטענות, והניצחון המפתיע של טראמפ, צוקרברג יוצא ב-2017 ל-"מסע הקשבה" בכל רחבי ארצות הברית, מה שעורר שמועות על ריצה שלו לנשיאות, שבינתיים, התגלו כלא נכונות.

הגארדיאן הבריטי מפרסם בספטמבר של אותה שנה כתבה המאשימה את פייסבוק שאפשרה טיהור אתני ורצח עם במיאנמר, כשסימנה ארגון מחאה של בני המיעוט הרוהינגי כ-"ארגון מסוכן". אבל זו הייתה רק המנה הראשונה של התסבוכת הפוליטית הגדולה: שערוריית קיימברידג' אנלטיקה.

בתחילת 2018, מתחילים לצוץ פרטים כי חברה בריטית בשם "קיימברידג' אנליטיקה", המתמחה בקמפיינים פוליטיים ועבדה עבור מטה טראמפ במסע הבחירות של 2016 - השיגה מידע על 87 מיליון משתמשים מתוך פייסבוק, והשתמשה במידע כדי ליצור לכל אחד מהם פרופיל פסיכולוגי ולתפור לו מסר שייטה את הבחירה שלו בכיוון הרצוי.

העובדה שמידע מפייסבוק שימש גוף ומועמד פוליטי להשפיע על תוצאות הבחירות, מציתה סערה בארצות הברית (סטיב באנון, מבכירי אנשיו של טראמפ, היה בין המקימים של קיימברידג' אנליטיקה, והשמועה אומרת שהוא זה שהמציא לה את השם). צוקרברג מזומן כמעט מיד לעדות על הגבעה - בקונגרס האמריקאי.

מתוך הדוקו של נטפליקס: "פרטיות ופוליטיקה: פרשת קיימברידג' אנליטיקה"

הוא מעיד בפני ועדה משותפת של הסנאט ובית הנבחרים, לגבי שורה של סקנדלים הכוללים שימוש מכוון ופולשני במידע האישי בפייסבוק ונשאל מה החברה עשתה כדי למנוע זאת. הוא מצליח להתחמק מתשובות אמיתיות, אבל המחוקקים מזהירים אותו כי פעולה בעניין תבוא.

כדי להוסיף עוד שמן למדורה, ביוני מתגלה גם כי פייסבוק נתנה גישה כמעט חופשית לחברות טכנולוגיה ויצרניות סמארטפונים למידע שלה, במסגרת "הסכמים מיוחדים". שריל סנברג, מעידה בספטמבר בפני ועדת המודיעין של סנאט ביחס להתערבות של גופים זרים בבחירות של 2016. פייסבוק גם מודיעה שהיא נפרצה ומידע של 30 מיליון משתמשים נגנב. בעקבות השערוריות, המייסדים של אינסטגרם, קווין סיסטרום ומייק קריגר, עוזבים את החברה, לצד היועץ המשפטי, מנהל התקשורת, מנהל האבטחה הראשי, מנהל שירותי החדשות, סגן הנשיא לשותפויות והמייסד של וואטסאפ - כולם עוזבים.

מארק צוקרברג עדות סנאט פייסבוק. GettyImages
צוקרברג מעיד בפני ועדה משותפת של הסנאט ובית הנבחרים/GettyImages

מפייסבוק למטא

ב-2021, בתוך מגיפת הקורונה, פייסבוק מנסה לטאטא את הלכלוך מתחת לשטיח, לשפוך קצת צבע ולשדר תדמית חדשה - ומחליפה את השם של החברה למטא, שנועד לשדר את העתיד החדש והבהיר יותר (ונטול הבוץ) של החברה, בדמות יקום המטא, יקום וירטואלי לפי חזונו של צוקרברג שבו כולנו נחיה ונעבוד בעזרת קסדות מציאות מדומה, מבית מטא כמובן.

מארק צוקרברג. GettyImages
ב-2021 רוצה ליצור תדמית חדשה – ומחליפה את השם של החברה למטא/GettyImages

מטא, בדומה לענקיות טכנולוגיה אחרות, מוקמת במבנה של חברת על, המאגדת תחתיה את כל הזרועות של החברה: פייסבוק, אינסטגרם ווואטסאפ. בחזונו של צוקרברג, המטאוורס אמור להיות יורשו של עידן המחשוב הנייד שבו אנו נמצאים (כולם עם סמארטפונים), אבל החזון הזה, עדיין מדשדש, גם בשנתה העשרים של הרשת החברתית הגדולה בעולם, שמונה נכון לאותה שנה - למעלה משלושה מיליארד בני אדם.

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully