וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוקי קונה הכל: הרכישות הגדולות של פייסבוק | פרויקט מיוחד

עודכן לאחרונה: 8.2.2024 / 12:01

אינסטגרם, וואטסאפ, אוקולוס ואפילו סנאפצ'אט - אם אתה לא יכול להתחרות בהם, פשוט תקנה אותם. זו אחת האסטרטגיות שעזרו לפייסבוק לצמוח במהירות ושהפכה לרוכשת סדרתית של חברות אחרות. על הרכישות הגדולות של החברה - בחלק ב' של הפרויקט המיוחד של 20 שנה לפייסבוק

מארק צוקרברג. GettyImages
מארק צוקרברג/GettyImages

בשנותיה הראשונות זכתה פייסבוק לצמיחה מהירה והפכה עד מהרה לרשת החברתית הגדולה בעולם (גם דאז וגם היום), אבל כמעט מיד שהתמלאה קופתה במזומנים (ואפילו קצת לפני), החלה החברה לרכוש בערך כל מה שזז בתחום של מדיה חברתית - וגם כמה וכמה דברים מחוץ לתחום המובהק של מדיה חברתית כמו וואטסאפ ואוקולוס, ועוד כמה חברות שמתעסקות בתחומים אחרים לחלוטין כמו שירות לקוחות...

פייסבוק רכשה עשרות חברות והזנקים (הרכישה המאה שלה הייתה ב-2022), חלקן מתחרות ישירות, וחלק שפיתחו מוצרים שנראו לצוקרברג כמשלימים לרשת החברתית הגדולה. ב-2010 הוא אמר כי "אנחנו לא פעם קונים חברה בגלל החברה. אנחנו קונים חברות כדי להשיג אנשים מעולים...כדי לשמר את התרבות היזמית, אחד מהדברים החשובים זה לוודא שאנחנו מגייסים את האנשים הכי טובים. אחת הדרכים הכי טובות לעשות את זה, זה להתמקד ברכישה של חברות מעולות עם מייסדים טובים".

פייסבוק רכשה עשרות חברות והזנקים (הרכישה המאה שלה הייתה ב-2022)

פייסבוק. ShutterStock
פייסבוק/ShutterStock

אינסטגרם

על אף שמשתמשי פייסבוק יכלו כמעט מהתחלה להעלות ולשתף תמונות שלהם, זה לא היה המיקוד של פייסבוק, שהתמקדה בעיקר בעדכונים טקסטואליים או משולבים וב-"קיר" של המשתמשים. תמונות ווידאו מעולם לא היו החלק החזק של פייסבוק, והיא לא הייתה רשת שממוקדת בוויזואליה.

אינסטגרם לעומת זאת, דווקא כן. הרשת, שהתחבבה במהירות על מעצבים ומחפשי וקובעי טרנדים בתחומי האופנה, הבישול, סגנון החיים ומה לא, נוסדה ב-2010 כחלק מ-"גל שני" של רשתות חברתיות עם תכונות ייעודיות. לצד פייסבוק וטוויטר ששלטו כבר בעדכונים טקסטואליים, ויוטיוב, שנוסדה ב-2006, הייתה המלכה הבלתי מעורערת של שיתוף הווידאו, החלו לצוץ רשתות חברתיות צעירות יותר שהיו ויזואליות יותר ויותר דיברו לדור הצעיר, ביניהן אינסטגרם, סנאפצ'אט ו-Pinterest.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אינסטגרם. ShutterStock
נוסדה ב-2010 כחלק מ-"גל שני" של רשתות חברתיות עם תכונות ייעודיות/ShutterStock

פייסבוק רוכשת את אינסטגרם במלואה ב-2012, ברכישה שאחר כך תמצב אותה יותר טוב להתחרות עם גופים סנאפצ'אט, קלאבהאוס (זוכרים כשהיא הייתה טרנדית?) ולימים - טיק טוק. פייסבוק שילמה מיליארד דולר תמורת הרשת החברתית הצעירה יחסית, ועל אף שהיא נבלעה אל תוך מטא הענקית, אינסטגרם שומרת על העצמאות שלה כפלטפורמה נפרדת, שלמעשה, כמעט ולא מזוהה עם פייסבוק-מטא, על אף שהיא בבעלותה המלאה.

וואטסאפ

וואטסאפ החלה על מפית נייר. ברצינות - מה שהפך להיות כלי המסרים המיידיים של כל העולם ואשתו (והמשפחה, והדודה והסבתא), התחיל כקוד שכתב המייסד של וואטסאפ, יאן קום, על מפית נייר, ומשם - היסטוריה. הגודלה של וואטסאפ הייתה העובדה שהיא הייתה זמינה בכל הפלטפורמות הגדולות, או בלועזית האינטראופרביליות שלה.

בשעה שלפייסבוק היה את מסנג'ר, לגוגל היה את גוגל צ'אט ולאפל יש את iMessage, כל אחת מאפליקציות המסרים הללו לא דיברה אחת עם השניה, והיה אפשר לשלוח הודעות רק למי שיש לו גם את האפליקציה. וואטסאפ שברה את הגנים הסגורים האלה, בכך שהיא הייתה זמינה לכולם: באייפון, uבאנדרואיד ובשלב מאוחר יותר במחשב לכמה מערכות הפעלה. מבחינת מהירות ההצלחה והעובדה שהיא הגיעה לכל מקום ולכל סמארטפון כמעט, היא מזכירה בהתפשטות שלה את ICQ, תוכנת המסרים המיידיים הראשונה.

ההצלחה הזו לא נעלמה מעיניה של פייסבוק, שרכשה את וואטסאפ ב-2014, תמורת 19 מיליארד דולר - הרכישה הגדולה בותר של פייסבוק עד אותה שנה. מה שקרץ לפייסבוק באותה העת היה בסיס המשתמשים העצום של וואטסאפ יחסית לגילה הצעיר - 200 מיליון משתמשים.

וואטסאפ. ShutterStock
וואטסאפ שברה את הגנים הסגורים האלה, בכך שהיא הייתה זמינה לכולם: באייפון, uבאנדרואיד ובשלב מאוחר יותר במחשב/ShutterStock

אוקולוס

מכל הרכישות הגדולות של פייסבוק, הרכישה של אוקולוס היא אולי המעניינת ביותר, כי לא מדובר במוצר תוכנה - אלא בחומרה, ולא סתם חומרה, קסדת מציאות מדומה. מבחינת צוקרברג, ההשקעה באוקולוס הייתה השקעה בעתיד של פייסבוק, ומה שלימים יהפוך למטא ולחזון המטאוורס, שבינתיים, די מדשדש.

את אוקולוס ייסד פאלמר לאקי, שבכלל התחילה כפרויקט קיק סטרטר. לאקי, מעצב וחוקר מאוניברסיטת דרום קליפורניה, ושנודע כבעל האוסף הגדול ביותר של קסדות תצוגה נחשבת ראש (HMD), לא היה מרוצה מהקיים. הוא רצה ליצור קסדת VR חזקה יותר ופחות מסורבלת ממה שהיה קיים אז. הוא נתקל בג'ון קארמק, המפתח האגדי של Doom, שהתלהב, והביא את אב הטיפוס של לאקי לתערוכת המשחקים הגדולה E3 והחל להציג אותה לאנשים. פרויקט מימון ההמונים לפיתוח של הקסדה עבר את יעד הגיוס תוך ארבע שעות, והגיע למיליון דולר תוך 36 שעות...

המטא Quest 3. רויטרס
את אוקולוס ייסד פאלמר לאקי, שבכלל התחילה כפרויקט קיק סטרטר. הדור השלישי של אוקולוס (ארכיון)/רויטרס

אוקולוס נרכשה על ידי פייסבוק ב-2014, תמורת שני מיליארד דולר והפכה מאוחר יותר ל-Reality Labs, זרוע המחקר והפיתוח של הרשת החברתית לתחום המציאות המדומה והמעורבת. הקסדה יצאה גם היא לשוק, תחת השם Quest. צוקרברג שנים מאוחר יותר, יציג חזון של עולם מבוסס מציאות מדומה בשם מטאוורס, המבוסס על החומרה שפיתח במקור לאקי.

הנקודה הישראלית

הנקודה הישראלית של פייסבוק היא למעשה כמה נקודות, שכן פייסבוק רכשה לאורך השנים לא פחות מחמש(!) חברות ישראליות, שלימים יהפכו להיות מרכז הפיתוח של החברה כאן בתל אביב בשדרות רוטשילד. הרכישה הראשונה של פייסבוק כאן בישראל הייתה ב-2011, כשפייסבוק רכשה את Snaptu, חברת טכנולוגיה שאפשרה למעשה להריץ כל תוכן רשת על כל סמארטפון. על אף שהמוצר היה תואם גם לשורה של שירותים אחרים כמו טוויטר, פליקר ועוד. פייסבוק, שחיפשה משהו שיאפשר לה להיות בכל סמארטפון כמעט בבת אחת (האפליקציה הראשונית שפתחו ביחד פעלה כבר אז על 80 אחוזים מהסמארטפונים בעולם), מיהרה לרכוש אותה, תמורת כ-70 מיליון דולר (לפי דיווחים אז).

הרכישה של החברה הישראלית הבאה הייתה Face.com, שנרכשה ב-2012, תמורת 100 מיליון דולר וההתמחות שלה הייתה זיהוי פנים בתמונות, טכנולוגיה שלימים תהפוך להיות שנויה במחלוקת. יכולת התיוג של אנשים בתמונות בפייסבוק באופן אוטומטי או מוצע, הסתמכה על הטכנולוגיה הישראלית שנבלעה לתוך הענקית.

מארק צוקרברג, מייסד, ומנכ"ל פייסבוק,  במהלך כנס מפתחי F8 בסן חוזה, קליפורניה, ארה"ב 18 באפריל 2018. רויטרס
פייסבוק רכשה לאורך השנים לא פחות מחמש(!) חברות ישראליות/רויטרס

ב-2015, רוכשת פייסבוק את פבלס הכפר סבאית, תמורת 60 מיליון דולר. ההתמחות של החברה היא ביצירת ממשקים טבעיים של מחוות גוף, שכמובן, משולבת אל תוך קסדת האוקולוס של החברה שפייסבוק רכשה שנה קודם לכן. ב-2018, רוכשת פייסבוק את רדקיקס של האחים ענתבי, תמורת 100 מיליון דולר. החברה פיתחה תוכנה לשליחת הודעות בתוך ארגונים, ופייסבוק רצתה אותה כדי להילחם טוב יותר במובילת התחום - סלאק.

והרכישה האחרונה של פייסבוק בישראל, הייתה ב-2019. הרכישה ה-79 במספר עבור פייסבוק הייתה של סרוויספריינד, עבור פרויקט שבכלל מתמקד ב...שירות לקוחות. כשאמרנו בכותרת שצוקי קונה הכל - התכוונו לזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully