וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פי 500 טריליון מהשמש שלנו: מדענים זיהו את האובייקט הבהיר ביותר ביקום

עודכן לאחרונה: 20.2.2024 / 18:58

אסטרונומים אוסטרלים גילו קוואזר עוצמתי במיוחד - האובייקט הבהיר ביותר ביקום. הקוואזר מופעל על ידי חור שחור עצום שגדל במהירות יוצאת דופן, ולעומת השמש שלנו הוא בולע שמש שלמה מדי יום. וזו לא ההפתעה היחידה

קוואזר. NASA, ESA and J. Olmsted (STScI), אתר רשמי
קוואזר/אתר רשמי, NASA, ESA and J. Olmsted (STScI)

מדענים מאוסטרליה גילו את האובייקט הבהיר ביותר שידוע ביקום - קוואזר (Quasar) עוצמתי פי 500 טריליון מהשמש שלנו. הקוואזר, שממוקם בגלקסיה רחוקה כ-12.8 מיליארד שנות אור מכדור הארץ, מופעל על ידי החור השחור הצומח מהר ביותר אי פעם שזוהה. מסת החור השחור היא כ-17 מיליארד שמשות, והוא "בולע" שמש שלמה מדי יום.

קוואזר הוא קיצור של quasi-stellar radio source ("מקור רדיו מעין-כוכבי"), שכן הקוואזרים זוהו לראשונה בשנות ה-60 בתצפיות כגלי רדיו ממקור לא ידוע. מדובר בגרם שמים אנרגטי במידה יוצאת דופן, השוכן בתוך מרכזה של גלקסיה פעילה, שבמרכזו נמצא חור שחור.

"זה כמו סופת מגנטית ענקית בטמפרטורה של 10,000 מעלות צלזיוס, עם ברקים בכל מקום ורוחות שנושבות כל כך מהר שהן היו מקיפות את כדור הארץ בשנייה אחת", הסביר פרופסור כריסטיאן וולף, החוקר הראשי מהאוניברסיטה הלאומית האוסטרלית (ANU). "סופת המגנט הזו היא ברוחב של שבע שנות אור, שהיא 50% יותר מהמרחק ממערכת השמש שלנו לכוכב הקרוב ביותר בגלקסיה, אלפא קנטאורי".

קוואזר. ShutterStock
"זה כמו סופת מגנטית ענקית בטמפרטורה של 10,000 מעלות צלזיוס"/ShutterStock

ד"ר כריסטופר אוקנקן, שותף במחקר, הוסיף שזה מפתיע שהקוואזר נשאר בלתי מזוהה כל כך הרבה זמן, "הוא ממש הסתתר לנו מתחת לאף". גילוי הקוואזר, שהתפרסם ב-Nature Astronomy, התאפשר באמצעות שיתוף פעולה בין חוקרים מה-ANU, מצפה הכוכבים האירופי הדרומי (ESO), אוניברסיטת מלבורן והסורבון באוניברסיטת צרפת.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"חלק מהתגלית הוא הלם ותדהמה, לדמיין את המקום הגיהנומי הזה... התנאים האלה והעובדה שהטבע מסוגל לייצר משהו כל כך קיצוני ממה שחשבנו בעבר", שיתף וולף. "אבל יש גם צד של שמחה וגאווה - מצאנו אותו! הטבע לא מקל עלינו, אבל זה כמו 'אה, הנה אתה!'"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully