וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלעדי: המודיעין הרוסי הפעיל מאות אתרי חדשות כוזבים באירופה ובארה"ב

22.2.2024 / 16:00

דו"ח של ClearSky ו-SentinelLabs חושף כי קבוצת האקרים מוכרת המקושרת לרוסיה, הפעילה מאות אתרי חדשות מתחזים בחמש מדינות, לרבות אתר בעברית המתחזה ל-"וואלה", שהפיצו ידיעות כוזבות, מסרים אנטי מערביים והגבירו מתחים פוליטיים ושסעים חברתיים. בלעדי

אתרי פייק רוסים. צילום מסך, צילום מסך
קבוצת האקרים המקושרת לרוסיה הפיצה ידיעות כוזבות, מסרים אנטי מערביים/צילום מסך, צילום מסך

בישראל של ימינו מדברים הרבה על "פייק ניוז", וממהרים להכתיר פשוט עיתונאות גרועה או תועמלנית באופיה כ-"פייק ניוז", אבל חדשות כוזבות הן דבר אמיתי מאוד: דו"ח של חברות מודיעין הסייבר ClearSky ו-SentinelLabs שמתפרסם היום (חמישי), חושף מבצע השפעת תודעה המורכב מרשת של מאות אתרי חדשות מזויפים, באירופה, ובארצות הברית וגם בעברית על ידי אתר חדשות שהתחזה ל-"וואלה!" ואתר שהתחזה למגזין האקטואליה "ליברל". מבצע ההשפעה, שזכה לשם "דופלגנגר" (תאום רשע, בתרגום חופשי מגרמנית), נחשף במקור עוד ב-2022, אולם התשתית שלו דאז הושבתה, וכעת נחשפה תשתית חדשה לחלוטין שלו - המקושרת להאקרים רוסיים במימון מדינתי.

חברות מודיעין הסייבר מצאו הוכחה לקשר בין אתרי החדשות המזויפים, לבין קבוצת תקיפה רוסית המוכרת כ-APT28 (קבוצת איום מתקדם מתמשך 28) ובשמות Fancy Bear או סטרונטיום. מדובר בקבוצת תקיפה ותיקה, מוכרת וידועה לשמצה, הפעילה כבר כשני עשורים. בעשור האחרון הקבוצה מבצעת תקיפות על מטרות איכות ברחבי העולם, במטרה לקדם אינטרסים רוסיים. בחברות מודיעין הסייבר מעריכים שבמבצע המורכב השתתפו עשרות אנשים, לרבות חוקרים, כותבים בשפות שונות, גרפיקאים והאקרים.

אתר מתחזה, כתבה מתחזה. צילום מסך, אתר רשמי
מבצע השפעת תודעה המורכב מרשת של מאות אתרי חדשות מזויפים. בתמונה: עמוד המתחזה לאתר וואלה!/אתר רשמי, צילום מסך

הרשת, שהיא חלק מלוחמת המידע הרוסית, ונועדה להשפיע על דעת הקהל במדינות היעד (ארצות הברית, ישראל, צרפת, גרמניה), להעמיק שסעים ופחדים ולהגביר מתחים פוליטיים, הורכבה מ-150 אתרים ושמות מתחמים, וכללה השקעה שלדעת החוקרים, יכולה להיות ממומנת רק על ידי מדינה.

בין האתרים שזכו להעתקים מזוייפים שלהם ניתן למצוא אתרי חדשות ידועים כמו ה-"וושינגטון פוסט", ה-"שפיגל" הגרמני, ואתר חדשות מוכר באוקראינה בשם Rbc. אלה תוגברו ונתמכו בהפצת המסרים הרצויים לרוסים על ידי אתרי חדשות וקונספירציה מזויפים לחלוטין, כמו אתר חדשות פיקטיבי בעברית בשם "אומנם", לצד אתרים עם שמות כמו ShadowWatch ו-SpicyConspiracy, ששמותיהם ממש מעידים על תוכנם. הרובד השלישי של המבצע היה כמובן רשת של חשבונות מדיה חברתית מזויפים, שהפיצו את התכנים הכוזבים. קבוצת התקיפה הרוסית הרבתה לעשות שימוש בשמות מתחם מהרמה העליונה שפחות בשימוש, כמו .online, .buzz ועוד אבל גם סיומות מוכרות יותר כמו .co.uk לצד ניצול והטייה של שירותי קיצור כתובות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אתר שהתחזה לוושינגטון פוסט. צילום מסך, אתר רשמי
בין האתרים שזכו להעתקים מזוייפים שלהם ניתן למצוא אתרי חדשות ידועים כמו ה-"וושינגטון פוסט"/אתר רשמי, צילום מסך

"מלכודת נאצית לישראל"

מניתוח המסרים והתכנים של הידיעות באתרי החדשות הכוזבים, עולה כמובן תמה של קידום האינטרסים של רוסיה, והעמקת שסעים ומתחים פוליטיים פנימיים וביחסי חוץ בין מדינות היעד. כמה דוגמאות: העימות באוקראינה מחזק את רוסיה, זלנסקי מושווה לנאצי, נשיא ארצות הברית ביידן חלש וחסר יכולות, וטענות לשיתוף פעולה בין אוקראינה לחמאס. בגרמניה זכו להבלטה מסרים המבוססים על אירועים אקטואליים כמו ביקורת על מדיניות ההגירה או שביתת העובדים הנרחבת בנמלי התעופה במדינה.

מבצע הלוחמה הפסיכולוגית הרוסי לא חסך מאמצים גם בזירה המקומית שלנו: עסקאות החטופים הן מלכודת חסרת תקווה, ישראל בפני קריסה כלכלית, ארצות הברית תבגוד בישראל, וסוכני CIA מסייעים לטרוריסטים.

עוד חלק בקמפיין - אתר חדשות מזויף בשם "אומנם". צילום מסך, אתר רשמי
עוד חלק בקמפיין - אתר חדשות מזויף בשם "אומנם"/אתר רשמי, צילום מסך

בין הידיעות שפורסמו בכפיל "וואלה" המזויף, אפשר למצוא כותרות כמו "ג'ו ביידן מאוכזב מנתניהו", "ארה"ב שוב פעם מעוררת פיצול בממשלת ישראל ובחברה", "כמעט בגידה: השר שלנו יוצר בעיות לישראל" (מלווה בתמונה של שר הכלכלה ניר ברקת), "מלכודת נאצית לישראל" ו-"ישראל תפסיד במלחמה אימפריאליסטית ותתחיל מלחמת האזרחים". ראויה אגב לציון, מידת ההשקעה בגרפיקה ובתמונות המלוות, שהופקו ברמה מקצועית לחלוטין, לרבות העתקה מוחלטת של ממשק הניווט של האתר (המקורי!) שבו אתם קוראים כתבה זו, ושורת הקרדיט "מערכת וואלה! חדשות".

ראוי לציין לסיום, כי אין זו הפעם הראשונה שרוסיה עורכת מבצעי לוחמת מידע שכאלה, והיא ערכה כמה כאלה בעשור האחרון, לרבות הטיית הבחירות לנשיאות בארצות הברית ב-2016, השפעה על סוגיות פוליטיות באירופה ב-2020, וקמפיין פרו-רוסיה במדינות אפריקה לפני שנה, ובו ליבתה רגשות אנטי קולוניאליים ופאן-אפריקניים, תוך הדגשת היתרונות שבקיום קשרים עם חוגי הימין הקיצוני ברוסיה, וקמפיין נגד נאט"ו ונגד ארצות הברית באמריקה הלטינית בנובמבר האחרון.

אתר מזויף של אתר ליברל. צילום מסך, אתר רשמי
אתר מזויף של אתר ליברל/אתר רשמי, צילום מסך

מבצעי הלוחמה הפסיכולוגית המורכבים הללו, דורשים אורך נשימה טכני וכלכלי רב וכמות משאבים המצויה רק בידי מדינות חזקות והם מבוססים על בניית אמינות בדעת הקהל לאתרי החדשות הכוזבים לאורך תקופה ארוכה, המאפשרת את החדרת המסרים הרצויים לממשל הרוסי לדעת הקהל במדינות היעד של המתקפה לאורך זמן וניצול של נקודות משבר חברתיות, כמו המצב הנוכחי בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully