וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לובשים מחשבים: המגמות בתערוכת ברצלונה 2024

ניב ליליאן, ברצלונה

עודכן לאחרונה: 29.2.2024 / 12:24

האם הסמארטפונים הולכים למות? ולמה צריך בינה מלאכותית בכל דבר, למה ויי פיי זה פאסה והמטאוורס מנגד מסרב למות - הנה המגמות של עולם הטכנולוגיה בשנים הקרובות כפי שהשתקפו בתערוכת הסלולר הגדולה בברצלונה

AI. רויטרס
AI/רויטרס

היתרון הגדול בתערוכות טכנולוגיה הוא שהן משמשות כמעין מצפן לעיתונאים ואנליסטים של טכנולוגיה: הן נותנות לנו ולקוראים שלנו קריאת כיוון של לאן הולך עולם הטכנולוגיה? מה צפוי לנו בשנים הבאות? תערוכת ברצלונה לשנת 2024 לא שונה במובן הזה. הוצגו בה כמה וכמה חידושים מרעישים שמראים לנו את הדרך ולאן הטכנולוגיה תיקח אותנו בשנים הקרובות. הנה כמה מגמות שלמדתי עליהן משיטוט באולמות הגדולים של פירה גראנד ויה שבברצלונה:

ראיון עם דרור בהט, סמנכל שיווק פלאפון/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן
תערוכת MWC 2024 בברצלונה. רויטרס
הכניסה לתערוכת MWC 2024 בברצלונה/רויטרס

מוות לסמארטפונים: הממשקים החדשים

כמה חידושים יוצאי דופן שגם הזכרתי אותם בכתבה הקודמת שלי מהכנס, מנסים לשבור את הסמארטפון. אני לא מדבר על לשבור אותו פיזית, אבל כן להציע אלטרנטיבה למסכים הקטנים שכולנו התרגלנו להחזיק ביד ולהשפיל אליהם מבט (אאוץ', כאבי צוואר), עם התקני מחשוב לביש חדישים. אז יש כמובן את Humane, שעליה כבר סיפרתי לכם עם הסיכה החכמה שכוללת מקרן לכף היד, ומופעלת לחלוטין בעזרת ממשק קולי או מחוות באוויר, אבל ללא מסך, וגם את הניסוי המעניין הדומה של דויטשה טלקום.

אבל לאלה, שהם ניסיונות חדשים ונועזים, מצטרף גם גל של משקפיים חכמים (ולא, אני לא מדבר על הנבלה הכבדה שנקראת אפל ויז'ן פרו) עם מציאות רבודה, שהם נוחים להרכבה על האף, לא כבדים, ומציעים ממשק שנמצא, פשוטו כמשמעו, מול העיניים. נכון, הם דורשים סמארטפון לצורך עיבוד המידע ותקשורת (בניגוד ל-Humane שהוא התקן עצמאי לחלוטין), אבל - הוא נשאר בכיס ולא אצלכם ביד.

AI PIN. Humane,
הסיכה של Humane/Humane

במקביל וכחלק מהממשקים החדשים הללו, גם האפליקציות מאבדות משמעות. Humane, ראביט המדובר ואחרים בעצם אומרים - רגע, למה צריך בעצם אפליקציה ייעודית להזמנה וחיפוש טיסות, להשמעת מוזיקה או לתרגום? פשוט בקשו מהסייען החכם לבצע את המטלה, והוא יעשה את זה בשבילכם. מי צריך אפליקציה? כמובן, כל זה לא היה מתאפשר ללא בינה מלאכותית שמובנית בכל ההתקנים הללו, וזה מוביל אותנו למגמה הבאה כי...

Rabbit AI. Rabbit, אתר רשמי
ראביט AI/אתר רשמי, Rabbit

הבינה המלאכותית בכל מקום

את המגמה הזו כבר ראיתי לפני חודש בתערוכת CES בווגאס, ואחותה הקטנה והאירופית MWC לא שונה - הבינה המלאכותית נמצאת עכשיו בכל מקום, אבל באמת בכל מקום: מניתוח לווייני של הפחתת פליטות פחמן, ועד יישום מפחיד משהו שראיתי כאן שמסוגל לנתח את הרגשות של עוברים ושבים בקניון ומה הגישה שלהם רק מצילום אבטחה אקראי, כאשר הטכנולוגיה הזו מיועדת לצרכים שיווקיים או לשירות לקוחות.

וזה לא נעצר שם: בינה מלאכותית מנתחת את איכות השינה שלכם רק באמצעות האזנה דרך מיקרופון, היא מפעילה רובוטים חכמים שיודעים להגיב לסיטואציות משתנות, היא יודעת ליצור על הסמארטפון או על המחשב שלכם תמונות שלא קיימות במציאות (כמו להוסיף שקיעה לתמונה שצולמה ב-12 בצהריים), לסייע לבעלי מוגבלויות לחיות חיים נוחים יותר, לייעל ולנתח תהליכי עבודה במפעלים והייתי אומר שהשמיים הם הגבול, אלמלא כלים כאלה נמצאים ויימצאו בשימוש גם בחלל. מי אמר HAL 9000 ולא קיבל? כל הדברים אגב שציינתי, הם הזנקים או יישומים שכבר קיימים וראיתי כאן בתערוכה - לא מדובר במדע בידיוני.

@nivlilien העורך קסם החדש של גוגל יודע לא רק לנקות אובייקטים באופן חכם, הוא יודע גם לתקן רקעים ולהפוך תמונה שצולמה בצהריים לתמונת שקיעה בנגיעה #mwc #mwc24 #בינהמלאכותית #ai #pixel8 #pixel8pro #בינה_מלאכותית #tech #techtok #theuplink ♬ original sound - nivli

ללא ספק התחום הכי חם היום בתעשייה, נכנס כצפוי חזק לשוק הסמארטפונים", אמר ל-"וואלה" דרור בהט, סמנכ"ל השיווק של פלאפון שגם אירחה אותנו בתערוכה. "סמסונג כבר הכניסו יישומי AI למכשירי הדגל האחרונים שלהם, ואנחנו צפויים לראות גם את שאר השחקניות מיישרות קו ואף לוקחות את הבינה המלאכותית למחוזות חדשים ליישומים שלא הכרנו כמותם. הבינה המלאכותית בולטת בכנס גם בשאר ציוד הקצה כמו המשקפיים, הטבעת ועוד מגוון פיתוחים שנראה בשנים הקרובות", אומר בהט.

WiFi זה לזקנים

אבל עם כל הכבוד להתקני הקצה ולבינה מלאכותית, ויש כבוד, קונגרס המובייל העולמי הוא קודם כל תערוכת סלולר, ויעידו האולמות השלמים שהוקדשו כאן לטכנולוגיות רשת, החל מליבת דור 5, דרך דור 6 ועד מעבר לטכנולוגיות שאינן בכלל גלי רדיו - אלא גלי אור כתחליף לויי פיי.
האינטרנט של החפצים, והעובדה שכמעט כל התקן שאנחנו מפעילים גם מתחבר לרשת, ממכונת הכביסה, דרך מנעולים ועד לסמארטפונים ולמחשבים שלנו, יצר עומס מטורף על רשתות בעולם, וזה עוד לפני שדיברנו על מכוניות חכמות, אוטונומיות, כבישים חכמים, דרכים חכמות, שילוט חכם, ובכלל, הרבה מאוד חכמים.

בתערוכת ברצלונה הוצגו פתרונות מפתרונות שונים כדי לעמוד בהיקפים ובדרישות שרק ילכו ויגדלו בשנים הקרובות, במיליארדי מכשירים (רק כדי לסבר את האוזן, נתון אחד ששמעתי מדבר על מיליארד התקני מציאות רבודה ומדומה, אבל המספר הזה כולל טאבלטים וסמארטפונים...). אבל מעבר לטכנולוגיות הסלולר, נתקלתי כאן בחברה עם חידוש מדהים: לא WiFi אלא LiFi - העברת נתונים בעזרת אור. החברה הבריטית, PureLiFi, יצרה נקודת גישה או נתב, שמסוגל להעביר נתונים לא בגלי רדיו, אלא באותות אור. האותות האלה מגיעים למשדר-מקלט קטן שיודע לפענח את אותות האור האלה, אפשר לשלב על הלוח במחשב או בסמארטפון, ולתת לנו קישוריות מלאה ומהירה - עד גיגהביט בשניה. כמו שהסבירו לי אנשי החברה, היתרון הגדול הוא שאור, הוא חלק בספקטרום האלקטרומגנטי שאינו דורש אישורים או רישוי להשתמש בו (בניגוד לגלי רדיו ולתדירויות ה-WiFi הקיימות).

באופן משעשע אגב, הם התחילו את הדרך שלהם עם טווח האור הנראה, אבל אז הבינו שאנשים לא רוצים בהכרח להיות עם אור דלוק בלילה רק כדי שהאינטרנט לא יתנתק - והחברה עברה להשתמש באור אינפרא אדום כגל נושא לנתונים באוויר.

PureLiFi, יצרה נקודת גישה או נתב, שמסוגל להעביר נתונים לא בגלי רדיו, אלא באותות אור. ניב ליליאן, וואלה! טכנולוגיה
PureLiFi, יצרה נקודת גישה או נתב, שמסוגל להעביר נתונים לא בגלי רדיו, אלא באותות אור/וואלה! טכנולוגיה, ניב ליליאן

באופן דומה, החברה הציגה עוד פיתרון מדהים - חיבור של רשת דור חמישי אל תוך הבית, גם באמצעות העברת אור, דרך החלון. בצד החיצוני של החלון מתקינים מקלט דור חמישי, שיודע לדבר עם יחידת נתב שיושבת בצד הפנימי של החלון (הנתונים עוברים דרך הזכוכית בעזרת אור), וכך יש לכם רשת ביתית עם חיבור סלולארי לדור חשמלי, בלי סיבים, בלי קדיחות, בלי סלילות כבלים אל תוך בית המגורים. כל מה שאתם צריכים זה חלון.

המטאוורס גוסס אבל מסרב למות

ומגמה נוספת, אחרונה ומשעשעת היא הסירוב העיקש של המטאוורס, היקום הווירטואלי, למות. אז נכון, אנחנו לא מדברים על יקום המציאות המעורבת שמטא הימרה עליו בגדול - אבל עדיין בתערוכה הייתה נוכחות גבוהה ל-וייוורס, היקום הווירטואלי של HTC ו-Valve, לצד עוד חברות שעושות מוצרים ומפתחות עדיין גם את המטאוורס, שנראה שגוסס אבל כאמור, מסרב למות. מי יודע, אולי עוד כמה שנים כשאכתוב סיכום לתערוכת ברצלונה 2029, אצטרך להודות שמארק צוקרברג צדק.

  • עוד באותו נושא:
  • mwc

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully