וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שובם של הדיסקים? מהנדסים פיתחו תקליטור עם אחסון של 100 טרה-בייט ויותר

עודכן לאחרונה: 4.3.2024 / 20:38

האם דרישות המידע ההולכות וגדלות מבשרות את שובה של המדיה הפיזית? מהנדסים סיניים מאוניברסיטת שנחאי פיתחו תקליטור DVD אופטי בעל מאות שכבות המסוגל לאחסן יותר מ-100 טרה-בייט (100 אלף גיגה-בייט)

דיסקים. ShutterStock
דיסקים/ShutterStock

אם תשאלו בן עשרים או עשרה ממוצע בימינו מה זה DVD או תקליטור הוא יתקע בכם עיניים משתוממות. ההורדות והחיבורים המהירים הכחידו כמעט את השימוש במדיה הפיזית למיניה, כאשר הקורבן האחרון הוא התקליטור וה-DVD (שעדיין שורד איכשהו בגזרת הסרטים בזכות פורמט ה-Blu-Ray), ולפניו כמובן היו הקלטת, קלטת הווידאו, הדיסקטים כמובן והתקליטים.

אבל דווקא הדרישה הגוברת לאחסון וכמות המידע המיוצרת מדי יום שגדלה בסולם הנדסי מחייבים כנראה חשיבה מחדש על מקומה של מדיית האחסון בחיינו, וכך מדענים סיניים מאוניברסיטת שנחאי, יצרו פריצת דרך דווקא במדיום שחשבנו שעבר מהעולם, ופרסמו במגזין נייצ'ר מחקר שעשוי להשיב את האחסון על מדיה חיצונית לחיינו, אפילו במרכזי נתונים המתפוצצים ממידע.

דיסק. ShutterStock
יחזרו לחיינו? דיסק DVD/ShutterStock

בשעה שתקליטור DVD מסורתי מכיל 4.5 גיגהבייט של מידע, הנכתב באופן דו-מימדי על פני התקליטור בצריבת לייזר של אפסים ואחדות, המדענים הסיניים מצאו שיטה לאחסן את המידע בצורה תלת-מימדית, כך שכל תקליטור יכול להכיל מאות שכבות במקום אחת. ההישג הזה נוצר בעזרת ציפוי מיוחד, ותבניות אור שאפשרו צריבת מידע ברמה ננומטרית - פריצת דרך משמעותית, המאפשרת לאחסן עד פטהביט אחד, שהם 125,000 גיגהבייט או 125 טרהבייט.

אולם הדרך ל-DVD-על עוד ארוכה. התהליך הנוכחי של כתיבת המידע הוא איטי וצורך הרבה אנרגיה, אולם המדענים סבורים כי ניתן לשפרו. התקנים מסוג כזה, שאינם מסחריים עדיין, מפותחים גם בידי מיקרוסופט למשל, שמתנסה עם אחסון מצופף על גבי זכוכית מיוחדת בניסיון לפתור את העומסים על מרכזי הנתונים בכל העולם שמחזיקים את המידע של כולנו.

  • עוד באותו נושא:
  • דיסקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully