וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חקיקה אמריקנית נגד טיקטוק תשפיע גם על ישראל?

בית הנבחרים בארה"ב אישר לאחרונה הצעת חוק שנועדה לאלץ את חברת האינטרנט הסינית בייטדאנס, החברה האם של טיקטוק, למכור את האפליקציה בתוך שישה חודשים, אחרת תיחסם בחנויות האפליקציות. האם זה ישפיע גם עלינו?

ההצבעה בקונגרס בנושא חסימת טיקטוק/רויטרס

בית הנבחרים בארה"ב אישר לאחרונה הצעת חוק שנועדה לאלץ את חברת האינטרנט הסינית בייטדאנס, החברה האם של טיקטוק, למכור את האפליקציה בתוך שישה חודשים, אחרת תיחסם בחנויות האפליקציות בארה"ב. ההצעה עברה ברוב של 352 תומכים מול 65 מתנגדים. מומחים ישראליים: "זהו עוד מהלך אמריקאי מחושב נגד סין. ישראל צריכה להתכונן לשתי החלופות".

טיקטוק נמצאת על הכוונת של הממשל האמריקאי, גם ברמה הפדרלית וגם ברמת המדינות. על פי הערכות, ישנה תמיכה רחבה בחקיקה נגד טיקטוק והנשיא ביידן אף צפוי לתמוך בה. בארה"ב מודאגים מכך שהרשת אוספת מידע על שלל גולשיה ומעבירה אותו לשלטונות סין. בסין העברת מידע כזו היא חובה חוקית; בארה"ב היא מעוררת חשש כבד מריגול. הרשויות האמריקאיות גם זוכרות גם את אחד הטרנדים הלוהטים בטיקטוק בו צעירים אמריקאים ומרחבי העולם צילמו את עצמם קוראים את מכתבו של אוסאמה בן לאדן על ארה"ב ומסבירים כיצד נפקחו עיניהם לראות את העוולות שמבצעת ארה"ב.

ג'ו ביידן. רויטרס
טיקטוק על הכוונת שלו הרבה זמן. ביידן/רויטרס

חוקרי מכון המחקר והמדיניות קבוצת SIGNAL אשר חוקרים את יחסי ישראל-סין וסין והמזה"ת מציינים כי על ישראל להיערך לשינוי הזה. קאריס וויטי, מייסדת ומנכ"לית קבוצת SIGNAL: "על פי הערכות, טיקטוק היא המקור העיקרי לחדשות עבור צעירים אמריקאים בגילאים 18-29 והדבר מהווה השפעה משמעותית גם על ישראל. על כל צפיה בתוכן פרו-ישראלי ברשת יש 54 צפיות בתוכן פרו-פלסטיני. מהלך אמריקאי שיצליח להוביל להחלפת בעלות על טיקטוק בהחלט יוכל 'להרגיע' חששות שמא מדובר בכוונת מכוון של השלטון, אך אם המהלך לא יצלח וארה"ב תחסום את האפשרות של טיקטוק לפעול בארה"ב, מה תעשה ישראל? האם ישראל תמשיך להתירה בישראל או תפעל בהתאם לרוח האמריקנית?"

לדברי וויטי, חסימת טיקטוק היא רק מהלך אחד מארסנל המהלכים של ארה"ב בבלימת המעצמה הסינית, "בשנים האחרונות אנחנו רואים מהלכים בסקטורים שונים, ממסחר, דרך שבבים ועד ביוטק, שמיועדים להגביל מעורבות סינית בתעשייה האמריקאית. יש כאן מדיניות גידור סיכונים שמיושמת בקפידה. כבת ברית מרכזית של ארה"ב, יש ציפייה מאיתנו לפעול בהתאם לרוח ולהגביל מהלכים סיניים בתחומים אלו גם בישראל. יחד עם זאת, ישראל וארה"ב אינן זהות ולכן על ישראל לגבש מדיניות גידור סכונים משל עצמה, על מנת לשמר את היוזמה בידיה ולהגן על האינטרסים הלאומיים שלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
קאריס וויטי. Signal,
קאריס וויטי/Signal

על השאלה האם טיקטוק עוסקת בהטיית דעת הקהל העולמית והאם מאחוריה עומדים השלטונות הסיניים, משיבה וויטי, כי "האמת היא שאנחנו לא יודעים. ברור שכל חברה סינית בינלאומית משתפת פעולה באופן כזה או אחר עם השלטונות. הכלכלה הסינית לא יכולה לפעול ללא שיתוף פעולה והכוונה ממשלתית במדינה בעלת שלטון מרכזי חזק. ובכל זאת, סביר גם להניח שלשלטונות סין אין תכנית פעולה ברורה להשתלטות על התודעה הגלובאלית. הסינים מגבשים את תפיסת העולם שלהם בתנועה. הם בודקים מה מועיל ומה מזיק לאינטרס של סין, והאינטרס הזה הוא תמיד שימור רווחתה של סין ויכולתה להמשיך ולשגשג דרך מגע עם סביבתה ועם העולם. אם יראו השלטונות הסיניים שטיק טוק מזיקה לאינטרס הקיומי של סין - אם היא מכעיסה מדי את האמריקאים או מייצרת תרעומת ציבורית גדולה מדי - הם ימצאו דרך לצמצם את טיק טוק".

על השאלה מה צריכה ישראל לעשות בעת הזאת, משיבה וויטי: "לגבש תכנית משל עצמה בתחום של טיקטוק ובתחומים נוספים שעל סדר היום, כגון, שבבים, ביוטק ועוד. בארה"ב יכבדו עמדה ישראלית מבוססת, שתיתן מענה לאתגרי השעה ולחששות של בת בריתה החשובה ביותר, מחד, ומאידם, יאפשרו לישראל חופש פעולה בהתאם לאינטרסים שלה".

  • עוד באותו נושא:
  • טיקטוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully