וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצאת מהמעבדה: EmendoBio הודיעה על התקשרות בהסכם רישוי לטכנולוגיית עריכת הגנים שלה

בכך עברה לראשונה בתולדותיה משלב המחקר והפיתוח לשלב המסחרי. החברה, שהוקמה בשנת 2015, חתמה על הסכם רישוי (לא בלעדי) מול חברת הביוטכנולוגיה השוודית Anocca, כך שזו האחרונה תוכל לעשות שימוש בפלטפורמה הטכנולוגית שפיתחה החברה הישראלית

פריצת דרך בתחום המיקרוביולוגיה. ShutterStock
פריצת דרך בתחום הביוטכנולוגיה/ShutterStock

ראשון מני רבים? לראשונה בתולדותיה, חברת הביוטק הישראלית EmendoBio עוברת לשלב המסחרי: EmendoBio, שפיתחה פלטפורמה טכנולוגית לעריכת גנום כאמצעי לריפוי מחלות גנטיות כרוניות, חתמה על הסכם רישוי ראשון, ובכך עברה לראשונה בתולדותיה משלב המחקר והפיתוח לשלב המסחרי. החברה, שהוקמה בשנת 2015, חתמה על הסכם רישוי (לא בלעדי) מול חברת הביוטכנולוגיה השוודית Anocca, כך שזו האחרונה תוכל לעשות שימוש בפלטפורמה הטכנולוגית שפיתחה החברה הישראלית לעריכה גנטית לצורך פיתוח וייצור תרופות לטיפול בגידול מוצק (להבדיל מסרטן דם).

Anocca, חברה פרטית שוודית, תוכל בכפוף להסכם להשתמש בפלטפורמת OMNI העדכנית ביותר של EmendoBio כדי להאיץ את הפיתוח והייצור של ארסנל הטיפולים הרחב של החברה עבור טיפול בגידול מוצק שהוא קשה לטיפול.

EmendoBio היא כעת חלק מחברת Anges היפנית לאחר שזו רכשה אותה תמורת 250 מיליון דולר במזומן בשלהי 2020. עד לאותה נקודה, גייסה EmendoBio 73 מיליון דולר, כאשר חלק ניכר מהשקעה זו בוצע על ידי Anges עצמה. לאחר הרכישה השקיעה Anges 150 מיליון דולר נוספים בחברה, כך שניתן להגיד שהחברה היפנית האמינה בחברה הישראלית לכל אורך הדרך שעשתה, והיא עדיין מאמינה ביכולתה לממש את הפוטנציאל שלה.

"אבן דרך משמעותית"

"שילוב הטכנולוגיה של EmendoBio בתהליך הייצור שלנו תומך במטרה של Anocca לייצר את מוצרי הטיפול התאי האיכותיים ביותר. מערכת עריכת גנים זו של הדור הבא מספקת את הדיוק והיעילות הדרושים לנו כדי להרחיב את הייצור של הספריות הגדלות שלנו של מוצרי TCR-T בתהליך ייצור בדיוק גבוה. אנו נרגשים לעבוד עם EmendoBio כדי לפתח טיפולים תאיים TCR-T ערוכים גנטית בזמן שאנו מתכוננים לתוכנית הקלינית הראשונה שלנו המתמקדת במוטציה מסוג KRAS בסרטן מוצק הקשה לטיפול", ציין בהודעת החברה, מנכ"ל ומייסד-שותף של Anocca, ריג'ן ג'רביס.

"הסכם רישוי לא בלעדי זה מהווה אבן דרך משמעותית בתחום הטיפול בתאי T", ציין ד"ר איי ימאדה, דירקטור ב- EmendoBio. יחד עם Anocca, אנו מאמצים את החזון המשותף של רתימת הפוטנציאל של עריכת גנים וטיפולים תאיים כדי להשפיע עמוקות על תוצאות הטיפולים בחולים השונים. המומחיות המשולבת שלנו תפתח אפיקים חדשים לפיתוח טיפולי ותמתח את גבולות האפשרי ברפואה מתקדמת".
בסתיו האחרון הוחלט ב-EmendoBio על שינוי אסטרטגיה משמעותי, הכלל בעיקר התמקדות והתעמקות במחקר ובפיתוח ביולוגים שעל בסיסם הוקמה החברה - במקום ניסיונות לבצע ייצור עצמי ומכירות על-בסיס הטכנולוגיה שפיתחה. כחלק מהמהלך הזה, נדרשה החברה לבצע הליך של שינוי ארגוני במסגרתו הוחלפה הנהלת החברה וצומצמו משרות של עובדים שאינם עוסקים ישירות בתחומי הליבה בהם החליטה החברה להתמקד.

ממקום מושבה בעיר רחובות, פיתחה EmendoBio טכנולוגיה ייחודית לעריכת גנים מבוססת CRISPR, שמטרתה לייעל ולדייק כמה שיותר את התהליך של עריכת גנום, וזאת מתוך מטרת-על לפתח תרופות ביולוגיות לטיפול במחלות גנטיות כרוניות, בעיקר סרטן על סוגיו השונים.
CRISPR (ראשי תיבות של clustered regularly interspaced short palindromic repeats) הוא כינוי לקבוצת גנים מב-DNA של חיידקים ומיקרו-אורגניזמים נוספים. קבוצת גנים זו משמשת כמערכת ההגנה של החיידקים מפני פולשים זרים, דוגמת נגיפים, בין היתר באמצעות יצירתו ושימורו של מנגנון זיכרון חיסוני. ב-DNA של חיידק שהותקף על-ידי נגיף, מוחדרים סלילי DNA של הנגיף, מה שמביא ליצירת חלבונים והשתכפלות תאים עם ה-DNA ה'נגוע'. מכאן כי ל- CRISPRתפקיד מהותי במערכת החיסונית. כפועל יוצא, הפכה מערכת ה-CRISPR למנגנון הבסיס שעל פיו מפתחות חברות ביוטק פלטפורמות טכנולוגיות לפיתוח תרופות ביולוגיות למחלות גנטיות ואף מחלות סופניות, דוגמת סרטן.
במקרה של EmendoBio, החברה פיתחה את הפלטפורמה הטכנולוגית OMNI מתוך מטרה לדייק כמה שיותר את תהליך העריכה הגננטית, בין היתר באמצעות מחיקת מקטעי DNA, יכולת העריכה הגנטית של הפלטפורמה האמורה נחשבת לגבוהה במיוחד, ומאפשרת לבצע עריכות מדויקות מאוד באופן שמגביר את בטיחות ויעילות התרופות המפותחות על בסיסה, ובכך להתאים את הפלטפורמה לטיפול בכמה שיותר מחלות.

AnGes היפנית, חברת האם של EmendoBio, היא חברת ביו-פארמה שהוקמה ב-1999, נסחרת בבורסת טוקיו ומתמקדת בפיתוח תרופות מבוססות גנים. בשלהי 2020, כאמור, רכשה את EmendoBio הישראלית תמורת 250 מיליון דולר במזומן, ומאז השקיעה בה 150 מיליון דולר נוספים, דהיינו סך השקעה כולל של 400 מיליון דולר תוך 3 שנים, וזאת בנפרד מחלקה בהון שגייסה EmendoBio לפני רכישתה. לפי נתוני IVC, EmendoBio גייסה לפני רכישתה 73 מיליון דולר כך שבסך הכול הושקעו בה מאז הקמתה, כולל רכישת מניות המשקיעים על ידי החברה היפנית, כחצי מיליארד דולר, הרוב על ידי Anges.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully