וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה במטא: ועדת הפיקוח דורשת לבטל את האיסור על המילה "שהיד"

עודכן לאחרונה: 26.3.2024 / 15:05

ועדת הפיקוח של מטא קראה לבטל את האיסור גורף על המילה "שהיד", בטענה שהוא פוגע בחופש הביטוי, אך דורשת הסרת פוסטים אלימים או כאלו המפרים כללים אחרים. מטא בתגובה: "נבחן את המשוב של המועצה המפקחת"

מארק צוקרברג בשימוע בסנאט. רויטרס
מארק צוקרברג בשימוע בסנאט/רויטרס

ועדת הפיקוח של מטא, גוף עצמאי המפקח על החברה, הטילה היום (שלישי) פצצה: לבטל את האיסור גורף על המילה הערבית "שהיד". הקריאה מגיעה לאחר סקירה שנמשכה שנה, בה נקבע כי הגישה של החברה הייתה "רחבה מדי" ו"דיכאה באופן לא נחוץ את חופש הביטוי של מיליוני משתמשים". עוד קבעה הוועדה כי על ענקית המדיה החברתית להסיר פוסטים המכילים את המילה "שהיד" רק כאשר הם מקושרים לסימנים ברורים של אלימות או אם הם עוברים על כללי המדיניות באופן אחר.

חשוב להזכיר שהשימוש ברשתות חברתיות על ידי מחבלים נמצא בעלייה, ואלו לא הפכו רק לכלי להפצת תעמולה ומידע כוזב, אלא גם זירה להצהרות כוונות זדוניות. לא פעם, לפיגועים רצחניים קדמו פוסטים מצד המחבלים, המציבים אתגר משמעותי בפני גורמי הביטחון, בהם הביעו את רצונם להפוך לשהידים, כמעין "צוואה אחרונה".

עם זאת, מועצת הפיקוח של מטא הגיעה למסקנות וקבעה כי הכללים של מטא לגבי "שהיד" לא לוקחים בחשבון את "המשמעויות הרבות של המילה וגרמו להסרת תכנים שלא נועדו לשבח פעולות אלימות". כמו כן, לדברי המועצה, "החברה מתארת ​​את המילה שהיד כמונח מכובד, הנמצא בשימוש בקהילות רבות ובחוצה תרבויות, דתות ושפות. המילה מתייחסת לאדם שמת באופן בלתי צפוי, כמו בתאונה, או בכבוד, כמו במלחמה". כעת, מטא נדרש להגיב לפסיקה בתוך 60 ימים.

הלווית המחבלים שנהרגו במרכז רצועת עזה בעקבות הפצצת המנהרה  31 באוקטובר 2017. רויטרס
הלווית מחבל ברצועת עזה. האיסור על המילה "שהיד" תבוטל?/רויטרס

הדרישה מגיהע לאחר שנים של ביקורת על הטיפול של החברה בתכנים הקשורים למזרח התיכון, כולל מחקר משנת 2021 שמטא עצמה הזמינה, אשר מצא כי הגישה שלה לכאורה יש לה "השפעה שלילית על זכויות אדם" על פלסטינים ומשתמשים דוברי ערבית אחרים בשירותיה. ביקורות אלו החריפו מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר.

"מטא פעלה תחת ההנחה שצנזורה יכולה ותשפר את הבטיחות, אבל הראיות מציעות שצנזורה יכולה לשלול מאוכלוסיות שלמות זכויות בעוד שהיא בכלל לא משפרת את הבטיחות", אמרה הלן תורנינג-שמידט, שותפה ליו"ר מועצת הפיקוח, בהצהרה.

המועצה המפקחת הוקמה בשנת 2018 על ידי חברת מטא (לשעבר פייסבוק) במטרה להוות גוף עצמאי שיפקח על תוכן בפלטפורמות החברה, ביניהם פייסבוק, אינסטגרם ווטסאפ. הקמתה הגיעה כתגובה לביקורת הולכת וגוברת בנוגע לאופן שבו מטא מטפלת בתכנים בעייתיים, כמו דברי שטנה, מידע מוטעה ואלימות. בנוסף, היא ממומנת על ידי קרן עצמאית נפרדת, וחברי המועצה אינם ניתנים להדחה על ידי מטא, גם אם החברה אינה מסכימה עם החלטותיהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

תגובת מטא:

"אנחנו רוצים שאנשים יוכלו להשתמש בפלטפורמות שלנו כדי לשתף את השקפותיהם, ויש לנו כללי מדיניות שעוזרים להם לעשות זאת בבטחה. אנחנו שואפים ליישם את המדיניות שלנו בצורה הוגנת, אך כאשר עושים זאת בקנה מידה - ישנם אתגרים גלובליים. זו הסיבה שבפברואר 2023 ביקשנו לקבל את הנחיית המועצה המפקחת על האופן שבו אנחנו מתייחסים למילה 'שהיד' בהקשר של אנשים או ארגונים אסורים. אנחנו נבחן את המשוב של המועצה המפקחת, ונגיב בתוך 60 יום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully