וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשק הסודי של אוקראינה נגד מטוסים: סמארטפונים

עודכן לאחרונה: 31.3.2024 / 11:23

המלחמה באוקראינה נכנסה זה מכבר לשנתה השלישית, ובמסגרת תדרוך חשף קצין אמריקאי בכיר את מערכת ההתרעה הסודית של האוקראינים נגד מטוסים ומל"טים רוסיים: האזנה בעזרת סמארטפונים התלויים על עמודים. כך זה עובד

חייל אוקראיני. GettyImages
חייל אוקראיני/GettyImages

אוקראינה, הנמצאת זו כבר השנה השלישית במתקפה אכזרית מצד הפדרציה הרוסית, גייסה לוחמה טכנולוגית חדשה ומפתיעה: רשת סודית של אלפי טלפונים סלולאריים, במסגרת מאמץ נועז וחדשני להתמודדות עם איומים אוויריים. הפרויקט, אותו הגדירו גורמים אוקראינים כ"סודי במיוחד", נחשף לאחרונה על ידי גנרל ג'יימס האקר, מפקד כוחות האוויר של ארצות הברית באירופה.

החיישנים, או הסמארטפונים, הפתוחים על מצב האזנה, אוספים קולות בלתי שגרתיים מהסביבה, ואז בינה מלאכותית מנתחת אותם כדי להבין האם מדובר במל"טים מתאבדים או טילים. החיישן הבסיסי, המיוצר על ידי ארגון לא ממשלתי בשם "סקיי פורטרס" (מבצר שמיים), ומוצב בקווים הקדמיים במדינה, מורכב מסמארטפון אנדרואיד פשוט בתוך קופסה, לצד טכנולוגיות זמינות אחרות. הסמארטפונים, הפועלים תמיד, נמצאים בהאזנה ומעבירים את המידע לעיבוד במערכת מרכזית. היוזמה, כך מדווח "הטלגרף" הבריטי, ממומנת תחת פלטפורמת "מאוחדים24", של הנשאי זלנסקי.

חיילים אוקראינים. רויטרס
הסמארטפונים פתוחים על מצב האזנה ואוספים קולות בלתי שגרתיים מהסביבה/רויטרס

מערכת נוספת בשם זווק, משתמשת בחיישנים וזעיר-מחשבים במקום סמארטפונים, כדי לזהות מטוסים לא מאוישים במרחק של כ-5 קילומטרים, טילי שיוט במרחק של כ-6.5 קילומטר, וטילים בליסטיים במרחק של כ-10 קילומטר. גם כאן נעשה שימוש בבינה מלאכותית כדי לבדל את הקולות המיוחדים שמשמיעים טילים ומטוסים זעירים בתעופתם מצלילים שגרתיים יותר.

אוקראינה הותקפה לאחרונה ב-84 תקיפות של מל"טים מתאבדים, אך המערכות הצליחו לאתר בזמן 80 מהן. גנרל הקר אף הוסיף כי יחידות ירי ניידות יירטו אותם בזכות המידע. ד"ר תומאס ויטינגטון, מומחה להגנה אווירית במכון השירותים המאוחדים המלכותי הוסיף אומר ל-"טלגרף": "זה מעניין כי הטכנולוגיה חוזרת על עצמה, כי הדבר דומה להמצאת הראדאר במאה הקודמת. "במובן מסויים, ההיסטוריה השלימה מעגל, רק עם התאמות לעידן הטכנולוגי הנוכחי", מוסיף החוקר.

  • עוד באותו נושא:
  • אוקראינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully