וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצרניות סמארטפונים מוכרות מחזיקות עמודים רשמיים ל-"פלסטין"

עודכן לאחרונה: 11.4.2024 / 16:59

ההכרה הפוליטית ברשות הפלסטינית כישות מדינתית, מקבלת צורות שונות בין יצרניות הסמארטפונים הגדולות: סמסונג ו-Oppo מחזיקות אתרים רשמיים לפלסטין תחת המזרח התיכון (בשעה שישראל באירופה), ואילו שיאומי לכאורה מחזיקה עמודי מדיה חברתית ל-"שיאומי פלסטין". בדיקת וואלה

דגל פלסטין. ShutterStock
מכירה בפלסטינים?/ShutterStock

בזמן שהרשות הפלסטינית קיבלה מעמד של "מדינה משקיפה" באומות המאוחדות (ולא כל המדינות החברות בארגון הכירו בה), רמת ההכרה שהיא מקבלת כמדינה ריבונית עשויה להיות קצת שונה כשמדובר באתרים של חברות גלובליות - לעתים לכדי מצבים שהם אבסורדיים גיאוגרפית: ישראל נמצאת באירופה, אבל פלסטין נמצאת במזרח התיכון...

מבדיקה שערכנו, גילינו כמה דברים מעניינים. אצל Oppo וסמסונג, תחת האתר הגלובלי, ניתן לבחור במדינה "פלסטין" לצד ישראל, אבל בהפרדה למהדרין: ישראל רשומה תחת "אירופה" ואילו פלסטין רשומה תחת "המזרח התיכון". הוא שנאמר: לא ידענו שאנחנו באירופה...שתי החברות מחזיקות תת-אתרים ייעודיים בשפה הערבית תחת הסיומת PS, השמורה לרשות הפלסטינית, כשם שהן מחזיקות אתרים דומים בעברית עבור הקהל הישראלי.

בעניינה של Oppo מעניין לציין שגם בתוך הבית של תאגיד האם BBK, המדיניות לא אחידה. כך למשל, אצל המותג האח OnePlus, ישראל מופיעה תחת אזור המזרח התיכון, ואילו לפלסטין אין זכר.

שיאומי פלסטין

אצל שיאומי לעומת זאת, הסיפור קצת שונה ויותר מורכב. על אף שהחברה לא מחזיקה בתת-אתרים מקומיים תחת המתחם הגלובלי שלה, mi.com, לא עבור ישראל ולא עבור פלסטין - בחיפוש ברשת מצאנו שני עמודי מדיה חברתית (עם דגלי פלסטין) רשמיים לכאורה של Xiaomi Palestine. שניהם אגב, לא פעילים: עמוד הפייסבוק לא עודכן מאז 2018 ועמוד האינסטגרם לא עודכן מאז 2021 ולא ברורה זהות הגורם שעומד מאחוריהם.

העמוד האינסטגרם "שיאומי פלסטין". צילום מסך, אתר רשמי
העמוד האינסטגרם "שיאומי פלסטין"/אתר רשמי, צילום מסך

במקרה של שיאומי, היבואן הישראלי המילטון, הם גם אלה שמייצגים את שיאומי ברשות הפלסטינית, כפי שהצהירו בעבר בראיון. המילטון גם מפעילים אתר ישראלי לשיאומי בכתובת mi-il.co.il, שכאמור, לא יושב תחת האתר הגלובלי של המותג כמו אצל סמסונג ו-Oppo.

על אף שאיש לא כופר בזכותם של הפלסטינים ליהנות גם מטלפונים של Oppo או טלוויזיות של סמסונג, מותגים גלובליים נוטים לא פעם להיכנס למים רותחים פוליטית כשמדובר באזורי סכסוך ועניינים של הכרה מדינית: כך למשל, אפל לא מזמן חוותה זאת כשהתגלה שמקישים "ירושלים" בחיפוש במקלדת ה-אמוג'י מקבלים את דגל פלסטין. באופן דומה ישראלים, במיוחד בעת הזו, עשויים לראות טעם לפגם בכך ש-"פלסטין" ניצבת ברשימה אחת עם מדינות מוכרות שאיש אינו מערער על ההכרה בריבונותן, כמו ירדן, בחריין, פנמה או לבנון.

באתר OPPO יש מדינה כזאת "פלסטין". צילום מסך, אתר רשמי
באתר OPPO יש מדינה כזאת "פלסטין"/אתר רשמי, צילום מסך

תגובות

מקבוצת המילטון נמסר בתגובה לכתבה: "קבוצת המילטון כיבואנית הרשמית של מוצרי שיאומי, מייבאת את המוצרים ועובדת מול דילרים גדולים שאחראים על המכירה בשטחים, המילטון לא עוסקת בשיווק ומכירה בפועל מחוץ לשטחי ישראל".

מסמסונג ישראל בחרו שלא להגיב לכתבה.

פנינו גם בבקשת תגובה לחברת Oppo העולמית ונעדכן כשזו תתקבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully