וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בתחום "הכי לא טכנולוגי" יש חידושים מאירי עיניים

פרופ' מימי איזנשטדט, טור אורח

14.4.2024 / 17:21

בוט, תעביר את זה הלאה: בינה מלאכותית, IOT וביג דאטה - הכירו את טכנולוגיות העתיד של העבודה הסוציאלית

עובדת סוציאלית. ShutterStock
גם תחום אנושי ראוי לעזרים טכנולוגיים/ShutterStock

מאז תחילת המלחמה נחשפנו יותר ויותר לעבודתם החשובה של העובדות והעובדים הסוציאליים. הם אלה שקלטו את המפונים, טיפלו בנפגעות ההתעללות, וסייעו ליתומים ולאלמנים הרבים שנוצרו בבת אחת. הן ליוו את משפחות החטופים שחזרו ואת אלה שעדיין בשבי וממשיכים לבצע את עבודתם נאמנה.

עבודה סוציאלית היא אחד המקצועות האנושיים ביותר הקיימים כיום. עובדות סוציאליות נותנים ממרצם ומלבם על מנת לסייע לאוכלוסיות נזקקות מכל פלחי האוכלוסייה, קשישים, בעלי מוגבלויות, ילדים ונוער בסיכון ועוד. עליהם להיות אנושיים, וליצור קשר אישי ובלתי אמצעי עם האוכלוסיות בהן הם מטפלים. הדעת נותנת כי בתחום כזה אין מקום לטכנולוגיות חדשניות. אולם נדמה כי אלו יכולות להוות סיוע של ממש במגוון דרכים בניווט הקריירה של המחר, בצורה מבוקרת ואחראית .

יחסינו לאן האינטרנט של הדברים - IOT

האינטרנט של הדברים הוא שם כולל למגוון אביזרים פיזיים שכוללים חיישנים, תוכנות וחיבור לרשת לאיסוף ושיתוף נתונים. אביזרים כאלה יכולים לסייע באיסוף, פרשנות או דיווח. למשל:

סיוע בזיהוי התעללות - נשים , ילדים, קשישים וחסרי ישע. על סמך מילות מפתח, אינטונציה, שתיקות, והשוואה למקרים דומים, סנסורים המפוזרים במקומות שונים יזהו התעללות ויפנו את אנשי הסיוע להתערבות. האפליקציות שקיימות כיום, לזיהוי בריונות ברשת, אובדנות, הטרדות מיניות וכו', מבוססות על ידע קיים ומאותתות כאשר ישנה חריגה מדפוסים ידועים של התנהגות, תחושות וכו. השימוש בבינה מלאכותית תאפשר ללכת גם מעבר לאותו ידוע , ללמוד לאתר דפוסי מצוקה שלא ידעו עליהם בעבר, או שהיו חבויים, על סמך המידע הרב המתעדכן כל הזמן במאגרי ידע שונים.

למען תקשורת שוטפת - פיתוח שעון חכם לאדם שאינו ורבלי, יכול לסייע במעקב אחר מיקומו, לנתר מדדים רפואיים שלו, או סימנים גופניים של חרדה שיכולים להצביע על מצוקה ולזהות כאשר חום הגוף עולה, או שקימים סימנים שיכולים להצביע על כך שאדם שאינו ורבלי נמצא במצוקה או בחרדה ולגייס את אנשי המקצוע לסיוע.

בינה מלאכותית לאוכלוסיות הנזקקות

הנגשה לשונית - פיתוח כלי עזר על בסיס מודלי שפה ואפליקציות עבור אוכלוסיות שונות (חסרי ישע, אנשים עם מוגבלויות, בני משפחות ואנשי מקצוע) יאפשרו לפנות לבוט הזמין בעל שעה משעות היום בכל שפה שהיא ובכל דרך ן כדי לקבל מידע או תמיכה לאדם עצמו ולקרוב משפחה.

מיצוי זכויות בעזרת הבינה המלאכותית ה-AI יסייע בניתוח מסמכים וטקסטים משפטיים והבהרות של מונחים ומושגים. תביעות רבות כיום, במיוחד של אוכלוסיות מוחלשות, נדחות בשל חוסר הידע בפנייה נכונה לערוצי הבירוקרטיה השונים. כלים כאלה, אשר יתעדכנו בהתאם להחלטות חדשות של המוסדות האחראים, יסייעו לתמוך בתהליכי תביעות תקינים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
פרופ' מימי אייזנשטדט. יחצ,
פרופ' מימי אייזנשטדט/יחצ

כיצד הטכנולוגיה תסייע לעובדים הסוציאליים?

  • חיזוי רמת סיכון עתידית - פיתוח מודל על בסיס נתוני מאגרים לאומיים של משפחות שהוגדרו כנמצאות במצוקה הבוט יאומן לזהות ולדרג משפחות שהן בעלות סיכון להיות במצבי מצוקה. כך מערכת הרווחה תוכל להפנות שירותי שירותים רלוונטיים, ממוקדי מצב.
  • למען הקהילה -איתור צרכים של הקהילה, זיהוי משאבים לפרויקטים בקהילה ויצירת פלטפורמות לניהול מטרות קהילתיות משותפות לקהילות שונות.
  • קבלת החלטות - עו"ס נדרשים לקבל החלטות הרות גורל שמשנות חיים ומורכבות תוך בחינת גורמים רבים. למשל, בהחלטה הקשה והבעייתית של הוצאת הילד ממשפחתו, עליהן לבחון ם משתנים שקשורים לילד עצמו, משפחתו, סביבת המגורים וההקשרים החברתיים והתרבותיים השונים. בינה מלאכותית תסייע בפיתוח co-pilot, כלי תומך החלטות, אליו יוזנו נתונים שונים על בסיס מידע קיים כעזר לקבלת החלטה.
  • הנחיית קבוצות: כלי עזר מבוסס בינה מלאכותית אשר ילווה את המנחה ישתמש במידע הרב שהוא מאתר במאגרי נתונים שונים , וייתן הנחיות או הדרכות איך לנהל את ההדרכה. כך תהפוך ההדרכה לממוקדת יותר.

ביג דאטה הוא שם המשחק

יצירת מאגר מידע לכוחות ההצלה של אוכלוסייה נזקקת - יצירת מאגר מידע מתעדכן של אנשים עם מוגבלויות (נפשי ופיזי) , במקרה של אזעקות, שריפות וכו'.

חשוב להדגיש כי הבינה מלאכותית לא תחליף את איש המקצוע, אבל איש מקצוע שמבין בבינה מלאכותית יחליף איש מקצוע שאיננו מסוגל להשתמש באמצעים טכנולוגיים חדשים.
שימוש בכל האמצעים הטכנולוגיים חייב להעשות באופן שיבטיח הוגנות, שמירה על זכויות, פרטיות ועקרונות אתיקה, שקיפות, שותפות ושמירה על ביטחון האנשים

הכותבת היא פרופ' מן המניין בעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, נשיאה לשעבר של האוניברסיטה הפתוחה והרצתה בועידת החדשנות Tel Aviv Sparks Innovation Summit

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully