וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ראש הסוס": טלסקופ החלל ווב בתיעוד חדש ומרהיב

עודכן לאחרונה: 30.4.2024 / 15:03

טלסקופ החלל העצמתי ביותר שהגה האדם ממשיך להביא לאנושות תוצרים ויזואליים יוצאי דופן - והפעם של אחד מגרמי השמיים היפים ביותר: ערפילית ראש הסוס

ערפילית "ראש הסוס". NASA / ESA, אתר רשמי
הערפילית נראית כסערה של גלי גז/אתר רשמי, NASA / ESA

טלסקופ ג'יימס ווב היה השקעה ענקית עבור האנושות, אבל מאז שהוצב בנקודת H3 במישור לגרנג' והחל בפעולתו, הוא חושף בפנינו את היקום במרץ. הפעם הטלסקופ כיוון את עינו אל עבר ערפילית ראש הסוס, אחד מגרמי השמיים היפים ביותר, שבקבוצת הכוכבים אוריון. בצילומים החדשים ששידר ווב לכדור הארץ, נראית ערפילית ראש הסוס (ששמה הרשמי הוא ברנרד 33) באור חדש, ובפירוט ואופנים שלא נראו בעבר: הערפילית נראית כסערה של גלי גז העולים מהפאה המערבית של אוריון בי, ענן שהוא "עריסת כוכבים", במרחק של 1,300 שנות אור מכדור הארץ.

ערפילית ראש הסוס היא ענן של גז קר ודחוס, שמואר בידי כוכב צעיר ולוהט המצוי בקצהו השמאלי העליון, המבנה של הערפילית, המזכיר את זה של ראש סוס ולכן הקנה לה את שמה מזדקר מעל הענן של אוריון בי בשל התפוגגות של גז קל בקצה שלה, ועמוד של גז דחוס יותר המתנשא מעל אוריון בי. ההערכה של האסטרונומים היא שהערפילית הייחודית כולה תתפוגג תוך חמישה מיליון שנים.

מכשירי ה-NIRCam (מצלמת הקרוב לאינפרא אדום) של ווב הצליחו לתעד תקריב של הערפילית, שנראה כמו ענן של גז סמיך, וכוכבים אחרים בוהקים ברקע שלו. המראה הכמעט ציורי עם הקרניים של הכוכב הזוהר מאחורי הערפילית, הוא ייחודי לתצלומים שיוצר טלסקופ החלל ווב.

מצלמה עיקרית אחרת של ווב, ה-MIRI (תחום תווך-אינפרא אדום), הצליחה גם היא לתעד תמונה מרהיבה של ראש הסוס, בתקריב שבו קטע קטן מהערפילית ממלא את התמונה כענן סמיך בצבעי כחול ולבן ו-"שקעים" כהים, עם כוכבים אחרים ברקע הנראים בתצלום בגוונים שונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully