וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסכם נחשף: הסכום המטורף שגוגל משלמת לאפל בכל שנה

עודכן לאחרונה: 4.5.2024 / 12:01

תביעת הגבלים עסקיים מאיימת על גוגל: מסמכים חושפים כי ענקית הטכנולוגיה שילמה מיליארדים לאפל כדי להיות דפדפן ברירת המחדל במכשירים של החברה. ומדוע סירבה לבחור במיקרוסופט?

אפל וגוגל. ShutterStock
אפל וגוגל/ShutterStock

ההסכם בין ענקיות הטכנולוגיה נחשף - ומעורר סערה: גוגל שילמה לאפל 20 מיליארד דולר ב-2022 כדי להיות מנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל בדפדפן ספארי באייפון, אייפד ומאק - כך לפי דיווח בבלומברג. המידע נחשף במסמכי בית המשפט שהגישה גוגל במסגרת תביעת ההגבלים העסקיים (אנטי-טראסט) שלה מול מחלקת המשפטים האמריקאית (DoJ).

התביעה מאשימה את גוגל במונופול בשוק החיפוש, ובתיק המשפט נגדה, הסכם מנוע החיפוש עם אפל עומד במוקד. בנובמבר, נחשף כי גוגל שילמה 36% מההכנסות שלה מחיפושים שנערכו בספארי, סכום המסתכם ב-20 מיליארד דולר.

הדיווח מציין כי אפל הסכימה לראשונה לאפשר לגוגל להיות מנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל בדפדפן ספארי כבר בשנת 2002, בחינם, אולם ההסכם נחתם מחדש מספר פעמים - וגם גובה הסכום שגוגל תשלם לאפל. השתיים ניסו לשמור על סודיות בנוגע לתנאי ההסכם, אך היה ידוע שגוגל משלמת לאפל מיליארדים מדי שנה. למעשה, עד מאי 2021, גוגל כבר שילמה לאפל למעלה ממיליארד דולר בחודש כדי להיות מנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל.

ברוב המדינות, גוגל היא מנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל, אך משתמשים יכולים לבחור ב-Yahoo, Bing, DuckDuckGo או Ecosia כחלופות. החלפת מנוע החיפוש דורשת כניסה להגדרות של ספארי. באירופה, חוק השווקים הדיגיטליים מחייב את אפל לבצע שינויים באופן בו פועלים דפדפנים, כך שמשתמשים יכולים לבחור דפדפן ברירת מחדל בעת הגדרת האייפון שלהם, וישנן יותר אפשרויות מאלו שמאפשרת אפל כיום בארצות הברית.

גוגל. ShutterStock
י אפל הסכימה לראשונה לאפשר לגוגל להיות מנוע החיפוש המוגדר כברירת מחדל בדפדפן ספארי כבר בשנת 2002, בחינם/ShutterStock

"לא יכול להתחרות"

נתונים מראים כי גוגל שולטת בכ-90% משוק החיפוש העולמי, פער עצום ביחס למתחרותיה. שליטה זו, טוענים גורמים רבים, פוגעת בחדשנות, מעלה מחירים ופוגעת בפרטיות המשתמשים. לטעמת משרד המשפטים בארה"ב, גוגל ביססה את מעמדה באמצעות הסכמים עם חברות נוספות - בהן גם סמסונג ומוזילה.

סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, טען בעדותו באוקטובר האחרון כי ההסכם בין אפל וגוגל מקשה על מנועי חיפוש כמו בינג (Bing) להתחרות. מיקרוסופט אף רצתה שאפל תרכוש את בינג, אך אפל סירבה. מיקרוסופט האשימה את גוגל, אך אדי קיו, סגן נשיא בכיר לשירותים של אפל, טען שמנוע החיפוש של מיקרוסופט "לא יכול להתחרות באיכות וביכולות". קיו טען שאפל משתמשת בגוגל כברירת מחדל באייפון משום שתמיד ראתה בה את הטובה ביותר.

פסיקה בתיק צפויה בהמשך השנה, ואם גוגל תפסיד במשפט, ייתכן וההסכם בינה לבין אפל יתבטל.

  • עוד באותו נושא:
  • אפל
  • גוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully