וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעריצים את היטלר ומפיצים שנאה: הנאצים של היום חוגגים ברשת, וכבר לא מתחבאים

עודכן לאחרונה: 5.5.2024 / 18:42

הנאצים החדשים משתפים מסרים קיצוניים ברשתות החברתיות, יוצאים החוצה להניף את דגל צלב הקרס ולהצדיע במועל יד - וחולמים על דברים גרועים בהרבה. האנטישמיות פורחת באינטרנט, בטלגרם ובפורומים, ומשם הדרך החוצה קצרה מתמיד. תמונת מצב עגומה מחזית השנאה

בווידאו: יום השואה תשפ"ד בסימן הקהילה היהודית ושברה/צילום: רויטרס, שטארסטוק, יד ושם, ראובן קסטרו ויונתן זינדל פלש 90

לפני כשבועיים, ב-20 באפריל, ניאו נאצים במקומות שונים בעולם הדליקו נרות על עוגות יום הולדת וחגגו באופן גלוי את יום הולדתו של אחד, אדולף היטלר. והם אפילו לא היו צריכים להתחבא: האנטישמיות ב-2024 ברשת ומחוצה לה, היא מוחצנת, גלויה, לא מתביישת ולא מתנצלת. כיום, ניאו נאצים כבר לא מסתתרים. הם מתהדרים בקשרים עם שמרנים בולטים במנגנוני שלטון מדינתי במקומות שונים, אפילו בקשרים עם ישראל.

ביום הולדתו של היטלר נתפסו בידי המשטרה שני זוגות (שתי אחיות ובני זוגן) מניחים ורדים לבנים לזכרו בבית הולדתו באוסטריה, והצדיעו לכבודו במועל יד. אחת מהן טענה שההצדעה הייתה "בצחוק", אבל בסמארטפון שלה נמצאו הודעות טקסט שהוחלפו עם חבריה, שבהן שותפו תכנים ותמונות פרו נאציות. באופן דומה בשנה שעברה, ציינו ניאו נאצים במלבורן אוסטרליה את יום הולדתו של הצורר באופן גלוי במסעדה בקניון מקומי, תוך שהם מבצעים הצדעה במועל יד, החזיקו תמונה ממוסגרת של היטלר ואפילו הביאו שני בלונים בצורת האות H (לציון "הייל היטלר"). כן, אפשר למצוא אותם אפילו בקניון. המים שמאפשרים להם לפרוח: האינטרנט, והרשתות החברתיות.

הצרה שהיא הדרך ממחילות האינטרנט אל המציאות היא קצרה מאי פעם. דוח מ-2023 של מצב השנאה של ה-South Poverty Law Center, גוף אקדמי העוקב אחרי קבוצות שנאה בארצות הברית, מציין כי קבוצות השנאה הקיצוניות, העליונות הלבנה והנאציזם עברו מהרשת - לרחוב. הם לא מתחבאים יותר, מתגאים בקשריהם עם מנהיגי המפלגה הרפובליקנית והממסד האמריקני, וגם דמויות מוכרות, כפי שתיכף תראו, לא נרתעות מקשרים עם נאצים חדשים מובהקים, ולא חוששות להוציא מהפה שלהן אמירות אנטישמיות בוטות. האנטישמיות הפכה למיינסטרים, לדעה מקובלת ושגורה בלא מעט מקומות בעולם.

הפגנת ניאו נאצים במוסקבה, רוסיה. GettyImages
הפגנת ניאו נאצים במוסקבה, רוסיה/GettyImages
הפגנה מחתרתית של פעילים ניאו-נאצים בג'ורג'יה, ארה"ב, 21 באפריל 2018. רויטרס
כיום, ניאו נאצים כבר לא מסתתרים. הפגנה של פעילים ניאו-נאצים בג'ורג'יה, ארה"ב/רויטרס

כך למשל, במפלגה הרפובליקנית, שנאה וקיצוניות חדרו ללב המפלגה, במיוחד תחת הנהגתו של דונלד טראמפ. בפברואר 2022, חברת הקונגרס מרג'ורי טיילור גרין, רפובליקנית מג'ורג'יה, הייתה נואמת מרכזית בוועידת הפעולה הפוליטית של "אמריקה לפני הכל", אותה אירח ניק פואנטס, אנטישמי גלוי ומוצהר ואחד מתומכי העליונות הלבנה הבולטים באמריקה, שלא פעם הילל ושיבח את היטלר. לטיילור גרין הצטרפו עוד כמה חברי קונגרס רפובליקנים שגם הם נשאו שם דברים.

אותו פואנטס האנטישמי, השתתף גם בארוחת ערב במאר-א-לגו, אחוזתו של הנשיא לשעבר, הנאשם הפלילי והמועמד לנשיאות גם כעת טראמפ, שלא טרח להרחיק את עצמו מהאנטישמי המוכר. באותה ארוחת ערב השתתף גם המעצב Ye, שאולי מוכר לכם יותר בשמו הקודם, קניה ווסט. טראמפ היתמם לאחר מכן ברשת החברתית שלו שהוא לא מכיר את פואנטס.

הקשר בין הרשתות החברתיות למציאות הפיזית, שבה יהודים מותקפים וחוששים לחייהם, קצר משנדמה. לא רק שאותם ניאו נאצים, והאנשים שמושפעים מהתכנים בערוצי היוטיוב והפודקאסטים שלהם, מאמינים בתיאוריות קשר כמו תוכנית "ההחלפה הגדולה", שטוענת שקיים מאמץ מכוון ותוכנית מאורגנת של יהודים, מיעוטים ומהגרים להחליף את הרוב הנוצרי-לבן באוכלוסייה, ולהשתלט על ארצות הברית מבפנים - הם גם נותנים הסברים מופרכים למעשי אלימות נגד יהודים או אחרים.

עוד בוואלה!

דוח חדש: יותר ממחצית מהמדינות שהתחייבו להשיב אמנות שנשדדה בשואה - לא עשו דבר

לכתבה המלאה
מכחיש השואה ניק פואנטס. רויטרס
מכחיש השואה, ניק פואנטס/רויטרס

כך למשל, באוקטובר 2022, כשבעלה של יושב ראש בית הנבחרים הדמוקרטית ננסי פלוסי הותקף בידי אדם עם פטיש שחדר לביתם ושאל ללא הרף "איפה ננסי?", תקשורת הימין הקיצוני ומשפיעני רשת מיד אימצו אוסף של תיאוריות הזויות, כמו טענות שהתקיפה הייתה "מבצע דגל כוזב" - כלומר מבצע יזום והתחזות לתומך שלהם כדי להסיט את תשומת הלב מהשחיתות לכאורה של פלוסי, ולרדוף שמרנים. במאי של אותה שנה, אדם חמוש הרג 10 אפרו-אמריקנים בסופרמרקט בבאפלו. היורה השאיר מאחוריו עקבות דיגיטליים של צפייה בחומרי תעמולה המוכיחים כי הרצח בוצע בעקבות האמונה שלו בתוכנית "ההחלפה הגדולה". באופן דומה, תקיפות טרור מרובות הרוגים בפיטסברג שבפנסילבניה, אל פאסו בטקסס וכרייסט צרץ' שבניו זילנד, כולן, מקושרות לאותה תיאוריית קשר אנטישמית וגזענית המופצת ברשת.

הדר שטרימר - מהדורת האונליין

במרבית העשור האחרון, הנטייה של הרשתות החברתיות, שירותי אירוח אתרים וחברות טכנולוגיה נוספות הייתה לרדוף אחרי ניאו נאצים, פעילי ימין קיצוני ואנטישמים. כך למשל, עוד לפני שתומכי העליונות הלבנה בשרלוטסוויל הספיקו להדליק את הלפידים לצעדה שלהם, פייסבוק הסירה את עמוד האירוע יום קודם לכן, מה שאילץ את המארגנים לפנות לפלטפורמות אחרות, כמו פלטפורמת התקשורת לגיימרים, דיסקורד. ובימים שאחרי, כשאחד מהם נהג את מכוניתו ישירות לתוך קהל של מפגינים מהצד השני תוך שהוא דורס למוות את הת'ר הייר בת ה-32 ופוצע 19 נוספים, כל חברות הטכנולוגיה החלו במצוד.

עמודי פייסבוק עם שמות כמו "חוליות המוות של הימין", ו-"לאומנים לבנים התאחדו", נמחקו, אתר הפורומים רדיט סגר קהילה בשם "סילוק פיזי" שמנהל שלה כינה את הרצח "פעולה מוצדקת מוסרית". דיסקורד, ששימשה להתארגנות המקורית, מיהרה גם היא לעשות ניקיון בית וכשקיצונים קראו להפריע לללוויה של הייר, הם סולקו גם הם.

כך קרה גם בזירות אחרות. הכי מובהקת אולי, היא "דיילי סטורמר". הדיילי סטורמר, ששואב את שמו ישירות מהפרסום הנאצי המקורי ה-"דר שטרימר", הוא אתר פורומים ניאו נאצי, השואב השראה כבדה מאתרי טרולים וותיקים כמו 4chann ואחרים, ומכיל בעיקר פורומים שבהם נעשה שימוש כבד בגרפיקה וממים (בתקרית אומללה לפני כמה שנים, מם ששיתף יאיר נתניהו הגיעה לכותרת האתר, ומפעיליו שיבחו אותו). הדיילי סטורמר, שנפתח בסביבות 2015, הפך לאתר הניאו הנאצי המוביל בארצות הברית וגידל דור שלם של אנטישמים, נאצים ותומכי עליונות לבנה. מאחוריו עומד אנדרו אנגלין, אנטישמי גלוי ובוטה, כיום כבן 40, התומך גם בתיאוריות של עליונות גברית, הכאה, אונס ורצח נשים. העמדות המיזוגניות של האיש, שמאז ירד למחתרת, נחשבות כה קיצוניות עד שהוא מעורר מחלוקת אפילו בקרב תומכי העליונות הלבנה.

אנגלין, טרול רשת מתוחכם ומנוסה, גם השתמש בשנאת הנשים הזו כדי להניע גברים צעירים מנותקים חברתית אל תוך מאורת הארנב של עליונות לבנה, שנאה ואנטישמיות. אנגלין היה גם ממקדמי תיאוריית "עצרו את הגזלה", שטענה כי תוצאות הבחירות ב-2020 לנשיאות זויפו, וכי הזוכה האמיתי הוא דונלד טראמפ. כיום, אנגלין פועל במחתרת, ומבוקש על ידי החוק בשל צווי ביזיון בית המשפט.

חברות הטכנולוגיה החלו מהר מאוד לרדוף את אנגלין ואת ה"דיילי סטורמר". חברת הרישום המקורית שלו, GoDaddy, חסמה את כתובת האתר, ומהר מאוד אחריה עשתה זאת גם גוגל. חברת SendGrid שבשירותיה עשה אנגלין שימוש כדי להפיץ את הניוזלטר שלו חסמה אותו גם. באופן דומה, חשבונותיהם של אנשים הדומים לאנגלין בדעותיהם נחסמו על ידי מגוון שירותים, מ-PayPal ועד Airbnb. קשה למצוא מקום לינה או לשלם כשאתה אנטישמי.

פקטור איקס

אולם לפני שנתיים כיוון הסערה השתנה, אפילו התהפך. עם מהלך ההשתלטות של אילון מאסק על רשת טוויטר בשלהי 2022, וההכרזה שלו כי הוא עומד להפוך אותה לרשת חברתית עם "חופשי ביטוי מוחלט" - כלומר: עד שזה נוגע אישית אליו, כפי שלימים הסתבר - מצאו האנטישמים והנאצים המודרניים בן ברית בבעל הבית החדש, שכידוע, גם הרג את הציפור הכחולה והחליף אותה באיקס גדול.

מאסק גם שם איקס גדול על רגישות למיעוטים: בימים שאחרי הרכישה, התבטאויות גזעניות כלפי אפרו אמריקנים קפצו פי יותר משלושה, התבטאויות נגד הומוסקסואלים קפצו פי אחד וחצי, והתבטאויות אנטישמיות קפצו ב-61%. הנאצים החדשים קלטו את הרמז ואת הדלתות הפתוחות - מאסק גם פיטר את עיקר צוותי הניטור והבטיחות של הרשת שאמורים לטפל בתלונות על מקרים כאלה - והתנחלו להם בנוחות ב-X. גם פואנטס האנטישמי העביר את השידורים שלו לרשת החברתית, וכפי שאתם יכולים לראות, הוא מלכלך שם על העם הנבחר באופן חופשי.

מאסק, במדיניות מטופשת, הביא במו ידיו להתבטאויות אנטישמיות וניאו נאציות גלויות ברשת חברתית מרכזית ובמו ידיו הרס את כל מאמצי ההרחקה שמתחריו עבדו עליהם כה רבות בשנים האחרונות. הניאו נאצים לא צריכים יותר להסתתר ברשת האפלה או בטלגרם, או למצוא פתרונות לאירוח האתרים שלהם בחוות שרתים נידחות הרחק מידו של החוק - מאסק פתח עבורם את השערים ואת המיקרופונים, וסלל חזרה את הדרך לאנטישמיות גלויה, בפלטפורמה גדולה ומשמעותית. אגב, גם הוא עצמו הסתבך לאחרונה בהזדהות עם תיאוריית "ההחלפה הגדולה", ואחרי זה הלך להיפגש עם נתניהו כדי להשכיח את העניין.

הליגה להגנת הגויים

פלורידה היא ביתם של יהודים רבים, אבל המדינה, שבה המושל בשנים האחרונות הוא הרפובליקני רון דה סנטיס, מארחת בשנתיים האחרונות את הקיצונים שבקיצונים - שגם הם משלבים בהצלחה בין פעילות רשתית ופעילות בעולם האמיתי. "גויים TV" (Goyim TV) היא אגודה של אנטישמים, תומכי עליונות לבנה ומתנגדי להט"ב. "גויים TV" הוא גם אתר וגם שם החברה הרשומה של יון מינאדו, במקור מקליפורניה, מהקיצונים הראשונים שזיהה את הכר הפורה שמציעה פלורידה, והעביר לשם את עסקיו בסוף 2022. מדובר באדם שהתגאה בכך שהצניח מהאוויר מאות כרוזים אנטישמים ביותר מ-40 בארצות הברית בשנתיים האחרונות - כרוזים שמהם עולים רעיונות לפיהם היהודים אשמים במגפת הקורונה, במלחמה באוקראינה ובבקרת נשק. הארגון שלו, לפי גופי מעקב, אחראי לחלק לא מבוטל מהתקריות האנטישמיות בארצות הברית בשנה החולפת. לפי ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה, הקבוצה יותר משילשה את מספר פעולות התעמולה שלה בעת האחרונה.

למינאדו יש חבורת חסידים, המתכנה "הליגה להגנת הגויים" או GDL, והם עוזרים לו להפעיל אתר, להתחמק מפעולות סיכול ולארגן את אירועי התעמולה שלו. במסרים אגב, סלט נאה של שנאה: אנטישמיות, מסרים נגד כהי עור, לטינים, להט"בים, קללות, הכחשת שואה ותיאוריות קשר. הוא גם מוכר חבילות של 500 עלונים לכל דורש, ומעודד אותם להפצה בשכונות מגורים בלילה. אם תהיתם מאיפה המימון לפעילות - המשפחה של מינאדו היא הבעלים של מסעדה איטלקית מפורסמת בשם "דינוצ'י" בדרך לחוף סונומה שבקליפורניה. הטענה היא שאחת העבודות האמיתיות האחרונות שלו הייתה שם כמלצר.

והוא לא לבד. כריסטופר אלן פולהאוס, או בכינויו "הפטיש", הוא נחת לשעבר, ניאו נאצי ומי שעומד בראש הארגון הניאו נאצי "שבט דם", המקושר גם ל"ליגה להגנת הגויים" מפלורידה. הוא רכש בשנה שעברה שטחים פתוחים במדינת מיין, ושם הניף בגאווה את דגל צלב הקרס. לפולהאוס יש גם קשרים קודמים עם ארגון ניאו נאצי אחר, "המועדון הנציונל סוציאליסטי", או כמו שהוא מכונה בקיצור NSC-131, ממסצ'וסטס, שהוקם ב-2019 ולו יש גם 13 סניפים במדינות נוספות כמו ניו המפשייר, רוד איילנד ואורגון, והייתה לו ככל הנראה גם שלוחה קטנה בגרמניה. הארגון שם על הכוונות שלו להט"בים, מהגרים ויהודים, כמו גם פעילי שמאל כמו אנטיפה, ורבים מחבריו הועמדו לדין. NSC-131, כמו גם ארגונים דומים אחרים, עלו לכותרות לאחר מעורבותם בהשתלטות על הקפיטול ומהומות 6 בינואר.

כריסטופר אלן פולהאוס, מעדת "החולצות האדומות", אורלנדו, פלורידה , 2 בספטמבר 2023. Stephanie Keith, GettyImages
כריסטופר אלן פולהאוס, צעדת "החולצות האדומות", אורלנדו, פלורידה, 2 בספטמבר 2023/GettyImages, Stephanie Keith

המנהיג של "המועדון הנציונל סוציאליסטי" (או פשוט: המועדון הנאצי) הוא כריסטופר הוד, שהחל את פעילותו ב-Proud Boys ב-2017, ואחר כך התקדם בשורות "החזית הפטריוטית", Patriot Front, ארגון גדול הדוגל ב-"פשיזם אמריקני" ו-"חזרה לערכים ולמסורות של האבות המייסדים" ושנולד מאירועי שרלוטסויל, כאשר מבחינתם, כמובן, מי שאינו לבן - איננו אמריקני. ב-2019, כשהוד החליט שהחזית הפטריוטית כנראה לא מספיק רדיקלית בשבילו, הוא פנה לארגון בשם "הבסיס" (The Base), קבוצת עליונות לבנה התומכת בטרור. "הבסיס" דוגל ב-"חובה הצפון-מערבית" - תוכנית להשתלטות אלימה על צפון מערב ארצות הברית, כדי לבסס שם שלטון עליונות לבנה מיליטנטי. חברי הקבוצה מתקשרים ביניהם ברשתות מוצפנות, ונפגשים גם לאימונים צבאיים לקראת "מלחמת הגזעים" הצפויה, לדעתם.

הוד גייס חברים לקבוצה, ובאותה שנה החליט להתפצל ולהקים את הקבוצה שלו. הבחירה אגב ב-131 היא לא מקרית - מדובר בסימול האותיות ACA שהם ראשי תיבות של "פעולה אנטי קומוניסטית". חברי NSC-131 מאמינים בצורך בפעולה נחושה נגד קבוצות שמאל, שלדעתם "מנסות להביא את העם שלנו לכדי שנאה עצמית ואשמה", כפי שתיאר זאת מנהל קבוצת הטלגרם שלהם.

NSC-131 עוסקים בעיקר בהטרדה שיטתית של המטרות שלהם, ובין היתר מצדיעים במועל יד מול "שעת סיפור" של מלכות דראג, או מחליפים מהלומות עם פעילי שמאל, ובמקרים מסוימים מנסים להטיל פחד עד כדי ביטול אירועים מתוכננים של "אויביהם". בשלהי השנה שעברה הם ערכו גם סדרה של הפגנות נגד מהגרים עם מסרים כמו "פולשים - לכו הביתה" ו-"ניו אינגלנד היא שלנו, השאר צריכים לעוף". או במילים שלהם: "זה ברור שהממשלה לא הולכת לעשות שום דבר לגבי הפולשים האלה, או מלכות הדראג, או אנטיפה, או Black Lives Matter. זה בידיים שלנו. והדבר היחיד שעוצר אותנו מלחסל את הפלגים האלה זה אנחנו ואי היכולת שלנו להתחייב", כתב הוד בספטמבר בערוץ הטלגרם של הארגון.

seperator

אבל האנטישמיות הגלויה היא לא רק בעיה של הימין הקיצוני - היא גם פשתה במעוזות הליברליזם, אלה שאמורים לגנות כל ביטוי של גזענות או שנאת השונה. בחסות המלחמה ההרסנית בעזה, האנטישמיות גם הרימה ראשה בצד השמאלי, הדמוקרטי של המפה, תוך שהיא מתכסה לא פעם בשמיכה של אידיאולוגיה והזדהות עם הפלסטינים. הרגשות האלה היו קיימים ברשת כמובן עוד לפני מתקפת 7 באוקטובר והן עולות בגלים (גם במבצע "שומר החומות" ב-2021), אולם תנועות הטרור האיסלאמי עשו בהם שימוש לצורכיהן, לצד הכישלון המהדהד של ההסברה הישראלית מאז המתקפה.

לפי המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב, חמאס וחיזבאללה נערכו לכך מראש, השקיעו רבות בפיתוח המדיה החברתית שלהם, הפעילו ורתמו את החמלה המערבית, וגייסו את הצעירים האמריקנים, ביניהם אלה שתפסו בשבועות האחרונים את המדשאות באוניברסיטת קולומביה - כדי לגייס אותם לצד שלהם של הסכסוך. השימוש האגרסיבי ברשתות נחל הצלחה בקידום הנרטיב הפלסטיני. "על הדרך", קפצו על העגלה גם גורמים אנטישמיים, ומסרים נגד ישראל ונגד יהודים משמשים בערבוביה - והרשת מלאה ביותר ויותר ביטויי שטנה מהסוג השני בדיונים על המצב באזור.

מצב האנטישמיות בעולם כרגע נראה קודר, וזו חזית סערה שאנחנו, ישראלים ויהודים בכל מדינה אחרת, נצטרך להתמודד איתה ברשת וגם במציאות בשנים הקרובות. האם היא תשכך? אין לדעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully