וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזוהר הצפוני יופיע בדרום ארה"ב? סערת שמש נדירה פגעה בכדור הארץ

עודכן לאחרונה: 11.5.2024 / 10:39

סערה סולארית אדירה גרמה לתצוגת זוהר צפוני מרהיבה באירופה ובדרום ארה"ב, הזדמנות ייחודית לצפות בתופעה נדירה זו גם באזורים בהם היא לא נפוצה. הסערה צפויה להימשך בימים הקרובים

אורות הזוהר הצפוני מעל סיביר. רויטרס
הזוהר הצפוני, הלילה, מעל רוסיה/רויטרס

מופע אור מרהיב, שלא נראה כמותו בעשורים האחרונים, האיר הלילה את אירופה ודרום ארה"ב. סערה סולארית אדירה, החזקה ביותר מזה 20 שנה, גרמה להתפרצות מרהיבה של תופעת הזוהר הצפוני באזורים בהם התופעה נדירה יחסית. לפי מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי האמריקני, הסערה צפויה להימשך גם בימים הקרובים, מה שמספק הזדמנות ייחודית לחזות במופע הטבע המרהיב הזה, אפילו בדרום ארה"ב.

ד"ר יגאל פת-אל, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה לשעבר, הסביר כי כתם שמש ענק גורם לאי יציבות בקורונה של השמש ולזריקת מסה אדירה לחלל (CME). הוא הוסיף כי "למזלנו, כדור הארץ לא נמצא במרכז המסלול של החלקיקים, שמהירותם כנראה גדולה מהממוצע של חלקיקים כאלה, אלא בשוליו, אבל עדיין מספיק לגרום סערה מגנטית גם כאן".

לדבריו, הכתם דומה לזה שחולל את השבתת מערכת החשמל בקוויבק בשנת 1989, ואף שיתק מערכות רבות, כולל מלווייני חלל ועד מכ"מים. והאם צריך לחשוש? הכתום כעת כה גדול שהוא נראה גם בעין ללא טלסקופ (חובה להשתמש במסנן ייעודי לצפייה בשמש).

אורות הזוהר הצפוני מעל בריטניה. רויטרס
הזוהר הצפוני, הלילה, מעל בריטניה/רויטרס

הזוהר הצפוני, או אורות הצפון, נוצרים בחגורת ואן אלן - רצועות של חלקיקים טעונים אנרגטית, המקיפים את כדור הארץ. כאשר חלקיקים טעונים אנרגטית מגיעים מהשמש, הם מתנגשים עם חלקיקי גז באטמוספירת כדור הארץ וכך נוצר המראה המרהיב. צבעי המופע (אורות הקוטב) משתנים בהתאם לסוגים של חלקיקי הגז המשתתפים בתהליך. מפגש עם חלקיקי חמצן למשל, מוליד מופע של אורות ירוקים ואילו מפגש נדיר יותר עם חלקיקי מימן או חנקן, מוליד מופע של אורות אדומים וכחולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully