וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האדמה זזה, ויבשת חדשה בשם "אמאסיה" תיווצר בכדור הארץ

עודכן לאחרונה: 13.5.2024 / 12:17

מדענים צופים כי פני כדור הארץ ישתנו ללא היכר בעתיד הרחוק, כתוצאה מתהליך מרתק של התנגשות יבשות. תנועות אלו יובילו בסופו של דבר להתנגשות בין אמריקה לאסיה, שתביא ליצירת יבשת-על ענקית חדשה

כדור הארץ. NASA, GettyImages
כדור הארץ/GettyImages, NASA

מחקר חדש מציע הצצה מרתקת אל עתידו הגיאולוגי של כדור הארץ, וחוזר 200 מיליון שנים אחורה אל יבשת-על עתיקה ששלטה בעולם - פנגיאה (Pangea). בסופו של דבר, מאסות קרקע התפצלו והתרחקו זה מזה, ויצרו את העולם שאנו רואים היום. ובכל זאת, היבשות שלנו מעולם לא הפסיקו לנוע. ובעוד כ-250 מיליון שנה, כך לפי מחקר חדש, ייתכן ששוב יבשת-על שוב תשלוט כאן.

בעוד שקיימת ודאות שהייבשות נדדו וממשיכות לנדוד - בזכות שפע ראיות מסלעים, מאובנים, ההתאמה והצורה של היבשות שלנו ועוד - עדיין לא ברור איך בדיוק השינוי הגיאולוגי העצום הזה יתפתח בעתיד הרחוק. "זה אולי ייראה מאוד דומה לפנגיאה בתקופה בה הדינזוארים הסתובבו פה" אמרה האנה דייוויס, גיאולוגית במרכז הגיאו-מדעי הגרמני (GFZ), בראיון למחקר שפורסם באתר Mashable.

עם זאת, הדמיות ממוחשבות חדשות נתנו למדענים תצוגה משופרת של העתיד הגיאולוגי של כדור הארץ. "ככל שנלמד יותר על התנהגות לוחות טקטוניים של כדור הארץ (עליהם זזות יבשות) ואיך הפלנטה שלנו התפתחה בעבר, מודלים אלו ישתכללו עוד יותר", הדגישה דייוויס. (סוגים אחרים של מודלים במדעי כדור הארץ, כמו מודלים אקלימיים, הוכחו כמדויקים להפליא).

ישנם כיום כארבעה רעיונות מובילים מועמדים ליבשת-העל הבאה והרחוקה. האנימציה למטה, שנוצרה באמצעות תוכנה שבונה ומחשבת פעילות גיאולוגית על כדור הארץ, מציגה יבשת-על בשם "אוריקה" שנוצרת ליד קו המשווה של כדור הארץ. האוקיינוס השקט נסגר, ולבסוף גם האוקיינוס האטלנטי.

בתרחיש אחר של יבשת-על בשם "אמאסיה", היבשות של היום נודדות צפונה, פרט לאנטארקטיקה, ומתקבצות סביב הקוטב הצפוני. שם זה ניתן לה על שם האוקיינוס השקט, שצפוי להיסגר כתוצאה מתנועת הלוחות הטקטוניים. מדענים סבורים שאמאסיה תהיה יבשת ייחודית עם מגוון רחב של אקלימים ותנאי שטח. ייתכן שיהיו בה פסגות הרים מושלגות, יערות טרופיים צפופים ומדבריות לוהטים

הדמיה של יבשת-העל "נובופנגיאה". האנה דייויס, אתר רשמי
הדמיה של יבשת-העל "נובופנגיאה"/אתר רשמי, האנה דייויס
הדמיה של יבשת-העל "אמאסיה". האנה דייויס, אתר רשמי
הדמיה של יבשת-העל "אמאסיה"/אתר רשמי, האנה דייויס

תחת שטח גיאולוגי אחר בשם "נובופנגיאה", שבו היבשות ברובו ממשיכות לנוע כפי שהן היום, האוקיינוס האטלנטי ממשיך להתרחב, אך האוקיינוס השקט העצום נסגר. מועמדת רביעית מובילה ליבשת-על היא "פנגאה אולטימה" הטרופית, בה יבשות נוצרות סביב אוקיינוס אטלנטי שמפסיק להתרחב.

  • עוד באותו נושא:
  • כדור הארץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully