וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבלנות, המהפכה אפילו עוד לא התחילה

לקראת כנס AUTOCONF AI של חברת אוטודסק ישראל, שוחחנו עם ד"ר יובל דרור, סוציולוג של טכנולוגיה ומומחה בתחום הבינה המלאכותית: "רואים פגיעה, אבל טכנולוגיה לא מעלימה מקצועות"

יובל דרור. עידן גרוס,
יובל דרור/עידן גרוס

מהפכת הבינה המלאכותית השתלטה על העולם בסערה וטביעות אצבעותיה ניכרות כיום בכל פינה בחיינו. קשה למצוא תחום שנותר חסין מפני השפעתה העצומה, החל מהאופן שבו אנו עובדים ועד לדרך בה אנו צורכים תוכן. לקראת כנס AUTOCONF AI שיתקיים מחר (ג') בחברת אוטודסק ישראל, תפסנו לשיחה את ד"ר יובל דרור, סוציולוג ומרצה בתחום של סוציולוגיה של טכנולוגיה העוסק בחקר השפעותיה החברתיות של הבינה המלאכותית. הכנס יעסוק במגמות החמות והעדכניות בתחום הבינה המלאכותית, במהלכו ידונו בהיבטים השונים של המהפכה הטכנולוגית הצפויה בעקבות הבינה המלאכותית היוצרת. בין הנואמים ניתן למנות את יובל דרור, עמית שוורצנברג, מומחה לבינה מלאכותית במייקרוסופט, אורי אליאבייב, יועץ בכיר בתחום ה-AI וג'ורדן ווילסון, מייסד הפודקאסט המוביל בארה"ב Everyday AI.

במה שונה מהפכת הבינה המלאכותית מהמהפכות שקדמו לה?

"עוצמתה המרכזית של הבינה המלאכותית טמונה בפוטנציאל שלה לפעול באופן אוטונומי. המהפכות שהכרנו עד כה, לדוגמא המהפכה התעשייתית, שהעלימה מקצועות שלמים, היו ורטיקליות. לעומת זאת, טכנולוגיית הבינה המלאכותית שונה מהבחינה הזו שהיא נמצאת בכל מקום. היא נמצאת במכונות כביסה, ברמזורים בטילים מדויקים, באפליקציות בצעצועים לילדים - היא לא מתרכזת רק במכונות במפעלים. מנוע הקיטור, שעמד בלב המהפכה התעשייתית שהחלה במהלך המאה ה- 18, לא יכול היה לקבל החלטות בעצמו - הוא עשה את מה שהמפעיל שלו אמר לו לעשות. מהפכת הבינה המלאכותית מצביעה בפעם הראשונה על כיוון טכנולוגי חדש בו הטכנולוגיה עצמה יכולה לקבל החלטות".

למרות זאת, מישהו עדיין צריך לכוון את הבינה המלאכותית כדי לקבל את התוצר המבוקש.

"בהחלט, אבל ככל שהיא מתקדמת ולומדת יותר, כך צריך לדייק אותה עם פחות פקודות. כאשר Midjourney מערכת הבינה המלאכותית שבאמצעותה ניתן לייצר תמונות הושקה לראשונה, היה צריך לתת לה פרטים הנחיות מאוד מדויקות בנוגע לאופן שבו אנחנו רוצים את התמונה, היית צריך להשתמש במילות מפתח מאוד ספציפיות כדי להבהיר לה איזו תמונה אתה מעוניין לקבל. אבל ככל שהמערכות מתפתחות הן מבינות בצורה טובה יותר ובאופן עצמאי מה נדרש מהן".

לאילו תחומים לדעתך לא מומלץ לתת לבינה המלאכותית להיכנס?

"אני לא בטוח שיש בינינו הורים שירצו שהמורה של ילדיהם יהיה מחשב מבוסס בינה מלאכותית. המחשב בהחלט יכול לעזור לילדים לעשות שיעורי בית, אבל האם אנחנו רוצים למחוק את מקצוע ההוראה ואת המורים כולם לטובת בוטים? יש מקומות שבהם אנחנו עדיין זקוקים למגע, לרגש ולהבנה האנושית, יש מקומות שאנו רוצים לעבוד עם בני אדם. באופן אישי לא הייתי רוצה שמטפלת רובוטית תגדל את הילדים שלי, לא הייתי רוצה שמערכת בינה מלאכותית תבשר לי בשורות קשות; אני רוצה שם בנאדם. מעבר לכך, בניגוד לתחום התוכנה, שההתפתחות בו מהירה, ההתקדמות בתחום הרובוטיקה עדיין איטית. לכן אם בודקים מהם מקצועות שסביר להניח שתהיה להם דרישה בשנים הבאות, מגלים מקצועות שיש בהם צורך בגוף פיזי או כאלו שיש בהם יתרון למגע האנושי, לאינטליגנציה רגשית. למרות, וחשוב לציין זאת, שגם שם יש התקדמות".

בינה מלאכותית. רויטרס
מסוכן או נכון?/רויטרס

מה בנוגע לטענה שמקצועות שלמים ייעלמו?

לפני כעשור נשמעה תחזית לפיה מקצוע הרדיולוגיה עומד להיעלם מן העולם וזאת מכיוון שמערכות הבינה המלאכותית מסוגלות לסרוק צילומי רנטגן ו-MRI ולזהות גידולים בשיעורי הצלחה גבוהים מאלו של רדיולוגים אנושיים. בפועל, התברר שרדיולוג מבצע מגוון רחב של משימות אחרות, מעבר לניתוח סריקות MRI, אבל בגלל התחזית הזאת, יש כיום מחסור ברדיולוגים - אנשים החליטו שלא ללמוד את המקצוע. אז נכון שבחלק מהמקצועות דברים ישתנו, אבל חקר ההיסטוריה של הטכנולוגיה מלמד אותנו שכאשר נכנסת טכנולוגיה חדשה היא על פי רוב לא מעלימה מקצועות, אלא משנה אותם כשהיא מכניסה אוטומציה לחלק מהדברים שאנשי המקצוע נהגו לעשות בעצמם.

אז אפשר להירגע? אף מקצוע לא ייעלם?

"לא כל כך מהר. יש מקצועות שאנו רואים בהם פגיעה, כמו שירות לקוחות או טלמרקטינג. מדובר בענף שעובד על פי שאלות מוגדרות, עם מבנה פשוט וברור. בארה"ב כבר משוחחים בטלפון עם נציגי שירות שהם רובוטיים ולא ניתן לזהות את ההבדל בקול. ישנם ענפים ותחומים שבהם כאשר מצליחים להמיר את מבנה השיחה לעץ החלטות פשוט. ואז, כאשר משתמשים במערכות שעושות שימוש בקולות מלאכותיים, אפשר להחליף חלק מהעובדים במכונות - אנחנו רואים את זה כבר קורה. מכאן שבתחומים שיש בהם מרכיב נוסחתי וחזרתי והם מבוססים על תקשורת ושפה, בתחומים האלו יש עיסוקים שההסתברות שהם יפגעו היא גבוהה".

"ועדיין צריך לזכור שלמרות התחושה שהמהפכה הזו מלווה אותנו כבר שנים, אנו למעשה נמצאים רק בתחילתה. ChatGPT הופיע לראשונה בנובמבר 2022, זו מערכת ממש חדשה. מצד שני, הטכנולוגיה הזו מתפתחת בקצב מסחרר ולכן קשה לחזות בוודאות מה צופן העתיד. העצה שלי? להתאזר בסבלנות כי היכולת שלנו לראות בשלב הזה את התמונה המלאה היא חלקית, בלשון המעטה. דבר אחד בטוח: אנחנו חיים בתקופה שבה מתרחשת מהפכה טכנולוגיה אמיתית שצפויה לשנות את העולם בצורה עמוקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully