וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה שלמה בחצי יום, גיהנום של 3,000 שמשות: התגלה סופר-כדור ארץ לוהט

עודכן לאחרונה: 28.5.2024 / 15:19

חוקרים גילו כוכב לכת סלעי מסוג סופר-כדור הארץ, בו שנה אורכת חצי יום והוא חם במיוחד בשל קרבתו לכוכב שלו. "קיום בסביבה קיצונית זו פירושו שכוכב הלכת הזה ככל הנראה איבד כל אטמוספירה שהוא יצר בתחילה"

הדמיה של כוכב הלכת TOI-1386 c. NASA, אתר רשמי
הדמיה של כוכב הלכת TOI-1386 c/אתר רשמי, NASA

במרחק שנות אור מאיתנו, במערכת שמש רחוקה, התגלה כוכב לכת סלעי מסוג סופר-כדור הארץ, בו שנה שלמה אורכת רק חצי יום. כוכב הלכת החדש, שזכה לשם TOI-1798 c, מקיף את הכוכב שלו במרחק כה קצר, עד שמסלולו אורך כ-12 שעות בלבד. הגילוי פורסם לאחרונה בכתב העת The Astrophysical Journal, ומצטרף לשורה של תגליות מרתקות של כוכבי לכת אקזוטיים בחלל החיצון.

בעוד שכמה סופר-כדורי ארץ אחרים נמצאים באזורים ממוזגים יותר במערכת השמש שלהם, בהם מים נוזליים עשויים להתקיים, TOI-1798 c הוא כוכב לכת לוהט. "TOI-1798 c מקיף את הכוכב שלו כל כך מהר, ששנה על הפלנטה הזו נמשכת פחות מחצי יום על כדור הארץ", אמר איאן קרוספילד, אסטרונום מאוניברסיטת קנזס, שהיה שותף למחקר החדש. "בגלל הקרבה שלהם לכוכב המארח, כוכבי לכת בעלי מסלולים קצרים במיוחד הם גם חמים במיוחד - ומקבלים יותר מ-3,000 פעמים את הקרינה שכדור הארץ מקבל מהשמש. קיום בסביבה קיצונית זו פירושו שכוכב הלכת הזה ככל הנראה איבד כל אטמוספירה שהוא יצר בתחילה".

הגילוי של TOI-1798 c נעשה באמצעות שני אמצעים. טלסקופ TESS של נאס"א, המיועד לגילוי כוכבי לכת חוץ-שמשיים, השתמש במצלמות רגישות כדי לזהות ירידות באור הכוכב כאשר כוכב לכת עובר מולו. מצפה הכוכבים קק (Keck) בהוואי שימש למדידת התנודות הקלות של הכוכב כתוצאה מהשפעת כוח הכבידה של כוכב הלכת, שאפשרו לקבוע את המסה שלו.

"הגילוי הזה מצביע על כך שמערכת השמש שלנו עשויה להיות פחות טיפוסית ממה שהנחנו", אמר קרוספילד. "לרוב מערכות השמש יש שני כוכבים או יותר, לנו יש רק אחד. לרוב מערכות השמש יש סופר כדורי ארץ, לנו אין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully