תעלומת ה"עב"ם" העתיק בקרקעית הים הבלטי נפתרה באופן מפתיע

10.6.2024 / 0:09

האובייקט שנראה כמו ספינה ממלחמת הכוכבים וגילו מוערך ביותר מ-140 אלף שנים הותיר חוקרים רבים תוהים באשר למקורו, כשרבים מהם הניחו שמדובר בעב"מ שהתרסק על כדור הארץ. כעת התעלומה נפתרה (אבל לא כולם מסכימים)

האנומליה בים הבלטי/Mysterionaut

התעלומה בנוגע לאובייקט מוזר ובלתי מוסבר שנמצא על קרקעית הים הבלטי ככל הנראה נפתרה, לאחר שרבים חשדו שמדובר בלא פחות מעב"מ שהתרסק על כדור הארץ לפני יותר מ-140 אלף שנים.

צוללנים שיצאו לחקור ספינה טרופה גילו לראשונה את החפץ, שנראה שנוצר מחתיכות מתכת ישרות וזוויתיות. במשך שנים האובייקט המסתורי הותיר אנשים מוטרדים לגבי מקורו או כיצד הוא הגיע לקרקעית הים בין פינלנד לשבדיה. בשנת 2011, מגלי הארצות השבדים פיטר לינדברג ודניס אסברג שהו בצפון הים הבלטי וחיפשו אוצרות, כאשר מכ"מי הסונאר שלהם זיהו חפץ בעל מראה הדומה ל"מילניום פלקון" מסרטי מלחמת הכוכבים באורך 21 מטרים בקניון של הר תת-ימי במפרץ הבוטני שבים הבלטי.

אסברג אמר אז ל-TV4 בשבדיה: "ממש הופתענו ותמהנו. חשבנו לעצמנו - מה מצאנו כאן? אלו לא הריסות. באותה תקופה חשבנו בוודאות שיש הסבר טבעי לזה. רצינו לבדוק את זה עוד קצת והחלטנו לשמור על זה בשקט מוחלט. יצרנו קשר עם גיאולוגים וביולוגים ימיים וכשהם אמרו שהם מעולם לא ראו דבר כזה, כמובן, עלו מחשבות נוספות. זה יכול להיות משהו ממש מדהים שמצאנו".

מה שהוסיף למסתורין של האובייקט, לפי החוקרים, זה שיש "תצורה דמוית מדרגות" ארוכה המובילה לחור חשוך ולעצם לא ידוע נוסף במרחק של כ-200 מטרים משם. כמובן שהממצא הזה עורר ספקולציות רחבות, עם כמה שטענו שזה עשוי להיות שריד מהעיר התת-ימית האבודה אטלנטיס, או שמא חלק מצי עב"מים שהתרסק על קרקעית הים, או אולי בעצם משהו פשוט יותר כמו סוג של מכשיר נגד צוללות שנותר שם מאז מלחמת העולם השנייה.

האובייקט המסתורי מוערך בלמעלה מ-140,000 שנה. YouTube, צילום מסך
האובייקט המסתורי מוערך בלמעלה מ-140,000 שנה/צילום מסך, YouTube

מספר מדענים טענו שהאובייקט, שזכה לשם "האנומליה בים הבלטי", אינו עשוי מחומרים טבעיים ובמקום זאת בנוי ממתכת. תכונה מוזרה נוספת היא שציוד חשמלי ולווייני מתנתק כאשר הוא נמצא בקרבתו. על פי צוללן של Ocean X, סטפן הוגרבורן: "כל דבר חשמלי שם בחוץ, וגם הטלפון הלווייני, הפסיקו לעבוד כשהיינו מעל האובייקט, ואז כשהתרחקנו כ-200 מטרים, הם נדלקו שוב".

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
האובייקט המסתורי יושב בקרקעית הים הבלטי. YouTube, צילום מסך
הוא יושב בקרקעית הים הבלטי/צילום מסך, YouTube

האובייקט יושב כמעט 90 מטרים מתחת לפני המים וצוות Ocean X המשיך לחקור אותו במשך שנים לאחר גילויו, כולל חזרה למקום לצורך הפקת סרט תיעודי ב-2016 ולקיחת דגימות מהאתר מתוך כוונה לגלות את האמת מאחוריו.

עוד דברים על קרקעית הים:
ביצת זהב מסתורית התגלתה על קרקעית הים: "אף פעם לא ראינו דבר כזה"

צפו: עב"ם שנראה כמו קובייה תועד מתחנת החלל כשהוא יוצא מהאוקיינוס

עם זאת, היו אחרים שניסו לשים קץ לספקולציות, בטענה שזו פשוט תצורה גיאולוגית טבעית. וולקר ברוכרט, גיאולוג מאוניברסיטת שטוקהולם, חקר כמה מהדגימות שנאספו על ידי הצוות ואמר: "מה שצוות Ocean-X בחר משום מה להתעלם ממנו זו העובדה שרוב הדגימות שהם העלו מקרקעית הים הן גרניט, גנייסים ואבני חול". הוא מאמין שאין באנומליה שום דבר מסתורי ואמר: "הופתעתי שכשחקרתי את החומר מצאתי אבן שחורה גדולה שיכולה להיות סלע געשי. ההשערה שלי היא שהאובייקט הזה, המבנה הזה, נוצר בתקופת הקרח לפני אלפי שנים".

גורן אקברג, ארכיאולוג ימי במוזיאון הימי בשטוקהולם, אמר: "אי אפשר לשלול את האפשרות שזו בסך הכל תצורה טבעית וגיאולוגית. אני מסכים שהממצא נראה מוזר מכיוון שהוא מעגלי לחלוטין. אבל הטבע הוליד דברים מוזרים יותר מזה".

ב"דיילי מירור" דווח שמחקר שנערך על ידי אוניברסיטת שטוקהולם מצא מאוחר יותר כי האנומליה של הים הבלטי היא שרידי תהליך של תנועות קרחוניות שהתרחשו באזור זה של האוקיינוס ​​בתקופת הקרח והיא זו שיכולה להסביר כיצד האובייקט הגיע למיקומו. הקונצנזוס כיום בקרב מרבית המומחים והמדענים אומר שככל הנראה האנומליה היא תצורה גיאולוגית טבעית.

מוצא האנומליה, לינדברג, אמר אז: "הייתי הספקן הגדול ביותר, הייתי מוכן למצוא רק אבן. בשבילי זו הייתה חוויה מדהימה. אני חושב שזה אובייקט מאוד מוזר בצורתו. קשה לתת הסבר למה זה יכול להיות בדיוק מכיוון שלמדענים שונים יש הרבה תיאוריות שונות. מה שזה לא יהיה, זה משהו שאנחנו בדרך כלל לא מוצאים בטבע, וזה עדיין יושב לו אי שם במעמקים הקרים והכהים של הים הבלטי".