וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה ויקיפדיה ישראל "הרגו" את נעם חומסקי?

עודכן לאחרונה: 19.6.2024 / 14:56

השמועות על מותו היו מוגזמות: אמש נפוצו ברשת שמועות על מותו של הבלשן פרופ' נעם חומסקי, בשעה שהאיש עודנו חי ובועט. לצד כמה כלי תקשורת שנפלו בפח, הייתה גם ויקיפדיה העברית. האם לדעות הפוליטיות של חלק מהעורכים היה קשר לפרסום השגוי על מותו של ההוגה השמאלני?

פרופסור נעם חומסקי, 2010. GettyImages
פרופסור נעם חומסקי, 2010/GettyImages

פרופסור נעם חומסקי בן ה-95, הוא בלשן מפורסם ונחשב למי שיצר מהפכה מדעית בתחום הבלשנות. חומסקי שימש במשך עשרות פרופסור אמריטוס לבלשנות במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) והחל מ-2017 נמנה על צוות בית הספר למדעי החברה וההתנהגות באוניברסיטת אריזונה שבטוסון. חומסקי גם ידוע בהגותו הפוליטית והפילוסופית, ובביקורת החברתית שלו, ואך אתמול (שלישי) החליטו כמה כלי תקשורת בעולם ובישראל, לצד ויקיפדיה העברית, להרוג את האיש בטרם עת ופרסמו ידיעות על מותו. חומסקי, מנגד, עדיין חי ובועט, ואם לצטט את הקלישאה של מארק טוויין - השמועות על מותו (שנפוצו בטוויטר/איקס) היו מוגזמות.

חומסקי, שכיום מבלה חלק ניכר מזמנו בברזיל, אושפז בבית החולים "בניפנסיה פורטוגזה" בסאו פאולו בעקבות שבץ שחווה בשנה שעברה. אולם, בית החולים ואשתו אמרו לסוכנות הידיעות AP כי חומסקי חש בטוב, ושוחרר להמשך טיפול בביתו אחרי שאושפז - זאת, אחרי שאתמול החלו לצוף ברשת X שמועות על מותו. שני הגורמים, בית החולים ורעייתו, נאלצו להזימן.

כאמור, מספר כלי תקשורת בעולם ובישראל מיהרו להספיד את הבלשן המפורסם, כולל היעקובין והניו סטייטסמן שפרסמו לו הספדים. הניו סטייסמן הוריד מהאוויר הספד שכתב לחומסקי יאניס וארופאקיס, לשעבר שר האוצר היווני, והיעקובין שינה את הכותרת של ידיעת ההספד (המכונה בעגה המקצועית גם "חבצלת"), מ-"זוכרים את נועם חומסקי" ל-"בואו נחגוג את חייו של נועם חומסקי". בין כלי התקשורת שמיהרו לדווח על מותו על חומסקי בטרם עת היה גם אתר החדשות הישראלי "דבר" בגלגולו החדש.

עך הוויקיפדיה של פרופסור נעם חומסקי, לאחר שנערך על ידי אלמונים. צילום מסך, אתר רשמי
עך הוויקיפדיה של פרופסור נעם חומסקי, לאחר שנערך על ידי אלמונים/אתר רשמי, צילום מסך

פוליטיקה בוויקיפדיה

עוד בין הנופלים בשמועות הייתה גם ויקיפדיה העברית שמיהרה לפרסם עמוד הספד לחומסקי וציינה את התאריך של אתמול, 18 יוני 2024, כתאריך פטירתו. נציין כי במהדורה האנגלית של האנציקלופדיה החופשית לא נפלה אותה טעות מביכה.

במתן הקשר לאירוע המצער שבו החליטו "להרוג" את הבלשן והפילוסוף המבוגר בטרם עת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שבשנים האחרונות סובלת ויקיפדיה העברית מהטיה פוליטית ומהשתלטות של עורכים בעלי דעות פוליטיות על מלאכת כתיבת הערכים, מה שיוצר נטאי במידע, ואולי היה עשוי להיות גם גורם לפזיזות שבה שונה הערך על חומסקי כך שיכיל את הדיווח השגוי על מותו (ראו גם תגובת ויקיפדיה מטה).

חומסקי, המזוהה עם תורות הנטועות בשמאל הרדיקלי כמו אנרכו-סינדיקליזם וסוציאליזם ליברטריאני, ומי שמבקר בחריפות את מדיניות החוץ האמריקאית והוא גם בעל דעות חריפות בעניין הסכסוך הישראלי-פלסטיני, משמש לא פעם כדגל אדום בעיני אנשי ימין - שחלקם, מעורבים עמוקות בעריכת ערכים בוויקיפדיה כך שיתאמו את השקפת עולמם, ובצורה שיטתית.

אם נזכיר רק שני אירועים: לאחרונה נחסמו עשרות חשבונות פיקטיביים, מה שמכונה "בובת גרב", שהיו מעורבים בהצבעה למחיקת הערך על אבנר נתניהו ובניסיון להטותה, ולכן עלתה מחיקת הערך להצבעה מחודשת. עוד נמצאו לאחרונה חמישה חשבונות פיקטיביים ששינו ערכים בוויקיפדיה, שכולם הופעלו על ידי חוקר בפורום קהלת השמרני, זאת בניסיון להשפיע על הידע המוגש לציבור דרך האנציקלופדיה החופשית, ולהשפיע על דעת הקהל בישראל בחשאי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

תגובת ויקיפדיה:

ויקיפדיה היא כידוע אנציקלופדיה חופשית שבא כל אחד יכול לערוך. העדכון שבוצע בערך על ידי עורך/ת לווה, כנדרש בוויקיפדיה, בסימוכין ממקור תקשורתי. בתוך פחות משעה, לאור ההבנה כי יש אי וודאות בנושא, העריכה בוטלה והערך נחסם זמנית לעריכה בכדי למנוע עדכון נוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully