טלסקופ החלל ווב חוקר צורות מוזרות מעל צדק

עודכן לאחרונה: 28.6.2024 / 20:15

טלסקופ החלל ווב הפנה את עיני האינפרא אדום שלו אל עבר הכוכב הגדול ביותר במערכת השמש, הלא הוא צדק, וגילה תופעה מעניינת המתחוללת מעל "העין האדומה הגדולה" של הכוכב

כוכב צדק כפי שצילם אותו ג'יימס ווב. NASA, ESA,
כוכב צדק כפי שצילם אותו ג'יימס ווב/NASA, ESA

אחד הכוכבים הכי מסקרנים ומפתיעים במערכת השמש שלנו אם לא הכי מפתיע שבהם, הוא ענק הגז צדק, ומי טוב יותר מטלסקופ החלל ווב לחקור את צפונותיו. התגלית האחרונה של ווב היא תופעה מוזרה מעל "העין האדומה הגדולה", שהיא אולי המאפיין הכי מוכר של צדק - וחשפה מבנים אטמוספריים חדשים מעליה, היוצרים צורות משונות.

"העין האדומה הגדולה" (או באנגלית Great Red Spot), היא למעשה הסופה הגדולה ביותר במערכת השמש שלנו, המתחוללת כבר למעלה מ-300 שנה על הכוכב העצום. רק כדי לתת לכם סדרי גודל: גודלה של הסערה הוא כשל שני כדורי ארץ שלמים. הרוחות בסופה העצומה נעות במהירויות מטורפות של בין 430 ל-680 קילומטר לשעה - פי שלושה וחצי יותר סוער מסופת טורנדו כאן על כדור הארץ.

לאור עוצמתה של "העין האדומה הגדולה", האסטרונומים נטו לזלזל בפעילות שמעליה באטמוספירה והניחו שהיא זניחה ומשעממת לאור הסערה האדירה שמתחתיה. אולם, מצלמת ה-NIRSpec (ספקטוגרף תחום קרוב לאינפרא אדום) של ווב, גילתה שההנחה הזו שגויה.

הצורות שחוקר ג'יימס ווב בכוכב צדק. ESA/Webb, NASA & CSA, Jupiter ERS Team, J. Schmidt, H. Melin, M. Zamani, אתר רשמי
התגלית האחרונה של ווב היא תופעה מוזרה מעל "העין האדומה הגדולה", שהיא אולי המאפיין הכי מוכר של צדק/אתר רשמי, ESA/Webb, NASA & CSA, Jupiter ERS Team, J. Schmidt, H. Melin, M. Zamani

מסתבר שישנן גם סערות מגנטיות מעל "העין האדומה הגדולה", המזכירות את הזוהר הצפוני על כדור הארץ. האטמוספירה העליונה של צדק, נמצאת בנקודה שבה שכבות האטמוספירה התחתונות כולל גלים וחומר, מתנגשות בשדה מגנטי, והדבר יוצר תופעה הדומה ל-"זוהר הצפוני" במבנה שלה, בשל הפצצה של חלקיקים טעונים מהשמש, כמו גם התפרצויות וולקניות מהירח איו של צדק, שהוא הגוף הגעשי הפעיל ביותר במערכת השמש.

"דרך אחת לשינוי המבנה הזו הוא על ידי גלי כוח כבידה, באופן דומה לצורה שבה גלי ים מתנפצים אל החוף ומשאירים סימנים בחול", מסביר האסטרונום הנריק מלין מאוניברסיטת לסטר שהוביל את המחקר. "הגלים האלה נוצרים עמוק בתוך הסופה באטמוספירה התחתונה בתוך 'העין האדומה הגדולה' והם נעים מעלה ומשנים את המבנה ואת הפליטות שבאטמוספירה העליונה", הסביר החוקר ל-Space.com. גלי כוח כבידה, אגב, אין לבלבל אותם עם גלי כבידה שנחזו על ידי איינשטיין - שהם אדוות במארג החלל-זמן. כאן אלה גלים הנעים בתוך אטמוספירה של כוכב.

"חשבנו בתמימותנו שהאזור הזה יהיה ממש משעמם", הודה האסטרונום. "אבל למעשה, הוא מעניין לפחות כמו הזוהר הצפוני אם לא יותר. צדק אף פעם לא מפסיק להפתיע", מסכם מלין.